پرسه زدن در «حوالی تجریش» منبع الهامم بود/ تبدیل عکس‌ به نقاشی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۴
مانی غلامی در گفتگو با صبا:

پرسه زدن در «حوالی تجریش» منبع الهامم بود/ تبدیل عکس‌ به نقاشی

مانی غلامی گفت که آثار نمایشگاه «حوالی تجریش» براساس عکس‌های او از محله تجریش نقاشی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مانی غلامی به نام «حوالی تجریش» تا ۷ شهریورماه در گالری ساربان در معرض تماشا قرار دارد.

او در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: من از دوران دانشجویی تاکنون در سبک سوشیال رئالیسم کار کرده‌ام. من ابتدا از آدم‌های اطراف خودم در مهمانی‌ها و جاهای دیگر نقاشی می‌کردم و حتی گاهی نقاشی‌ها خلاف چیزی نشان داده می‌شدند که در جامعه ما دیده می‌شوند اما به هرحال واقعی بودند و بخشی از کشور ما.

این هنرمند نقاش درباره دلیل انتخاب تجریش برای سوژه این نمایشگاه توضیح داد: من ۱۴ سال است که در منطقه تجریش زندگی می‌کنم. تعامل با مردم را دوست دارم و حتی معمولا برای خرید، ماشین‌ نمی‌برم زیرا دوست دارم در بازار تجریش قدم بزنم و آدم‌ها را ببینم.

او درباره دعوت از کاسبان تجریش برای بازدید از نمایشگاه اظهار کرد: روز قبل از افتتاح این نمایشگاه همراه دخترم به بازار تجریش که منبع الهام من بود، رفتیم و کارت افتتاحیه و کاتالوگ نمایشگاه را به تمام کاسبان منطقه دادیم. دیدن تصویر خودشان در نقاشی ‌ها بسیار برایشان جالب بود و کاتالوگ را ورق می‌زدند و بسیار با نقاشی ها ارتباط می‌گرفتند.

این نقاش ادامه داد: حتی این ایده را در ذهن داشتم که این نقاشی ها را در میدان تجریش نیز نمایش دهم اما به دلیل مسائل امنیتی این امکان وجود نداشت.

او درباره تاثیر عکاسی بر نقاشی در طول تاریخ توضیح داد: عکاسی کاملا با رئالیسم اجتماعی در ارتباط است. کتابی وجود دارد به نام «هنر عکاسی» نوشته آرون شارف که انتشارات سروش دهه ۶۰ آن را چاپ کرد و درباره ارتباط عکاسی و نقاشی است. درواقع از زمانی که عکاسی وارد می شود، خیلی از نقاشان کارشان راحت‌تر می شود یعنی وقتی عکاسی آمد افراد برای ثبت پرتره‌های خود کمتر به نقاشان سفارش می‌دادند.

غلامی با بیان اینکه عکس اطلاعات تصویری است، اظهار کرد: عکاسی به من اطلاعات تصویری خیلی خوبی از فضای تجریش داد زیرا بدون عکس نمی‌توانستم این تصاویر را ثبت کنم.

او افزود: این قضیه متفاوت است که نقاشی عین عکس باشد یا از روی عکس. من روش دوم را انجام دادم و اگر عکس‌ها نبودند، نمی توانستم این مجموعه را ارائه کنم زیرا عکس برای من بهانه بود هرچند که رنگ‌ها و فضای داخل عکس‌ها را تغییر می‌دادم.

این نقاش درباره انتخاب رنگ در این مجموعه تشریح کرد: رنگ‌ها در این مجموعه شاید کمی اگزجره و اکسپرسیونیستی شود زیرا رنگ‌ها تضاد زیادی دارند. طبیعتا من فضای رنگی داخل عکس‌ها را تغییر دادم و در نهایت تمام این رنگ‌ها ذهنی انتخاب شدند.

غلامی در پایان درباره ابعاد مختلف آثار ارائه شده توضیح داد: دوست داشتم در مدیوم‌های مختلف کار کنم و طبیعتا برخی مدیوم‌ها در قطع بزرگ جواب می‌دهند و برخی در قطع کوچک به طور مثال تکنیک اکرلیک در قطع کوچک خیلی خوب نمی‌شود همان‌طور که کار با مداد رنگی در قطع بزرگ. به همین دلیل ابعاد ارائه آثار کمی متفاوت شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از «حوالی تجریش» به نشانی تهران، خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک ۱۳۰، طبقه اول مراجعه کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰