به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، سهاب محبعلی نویسنده و کارگردان تئاتر و فعال حوزه کتاب در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نمایش «آئورا» را در تالار حافظ روی صحنه برد و هم اکنون، در تدارک ساخت نمایش «موشمرگی» است.
سهاب محبعلی در گفتگو با خبرنگار صبا درباره رویکردی که نسبت به اجرای نمایش در ژانر جنایی دارد و هدفی که دنبال میکند، عنوان کرد: فضاهایی که در نمایشهای من وجود دارد، مبتنی بر خشونت بشری است و خشونتهای بشری از تروماهایی ناشی میشود که در زندگی انسانها اتفاق میافتد. هر چه که در جهان مشاهده میکنیم و باعث آزار و اذیت انسان دیگری میشود، از یک تروما، عقده، ترس قدیمی نشات میگیرد. این مشکلها را میتوان با زبان نمایش نشان داد.
کارگردان نمایش «شب جنایتکاران» درباره صحت گزاره «خشونت، خشونت میآورد» و تاثیر تولید آثار نمایشی در قالبهایی مثل سینما، تئاتر و تلویزیون در ایجاد و گسترش خشونت اظهار کرد: نمایش خشونت موجب گسترش خشونت نخواهد شد بلکه با نادیده گرفتن این تروماها و ترسها و فرار از این واقعیتها، خشونت زایشی دوباره خواهد داشت. معتقدم که باید با نگاه هنرمندانه و با استفاده از زیباییشناسی هنری در نمایشها بتوانیم خشونتها را آسیبشناسی کنیم.
کارگردان نمایش «آئورا» از افراط در تولید نمایشهای انتزاعی و همچنین، رئالیسم ایرانی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر، به شکل افراطی نمایشهایی در سبک انتزاعی و همچنین، رئالیسم انتقادی ساخته میشود که دارد به تئاتر ضربه میزند. شاید این موضوع به این معنی باشد که تماشاگر راغب به تماشای اینگونه آثار نیست در صورتی که ژانر یک اثر، سطح کیفی یک نمایش و میزان استقبال مخاطبها را تعیین نمیکند. اصل بر کیفیت است و فقط به این صورت جایگاه واقعی یک اثر مشخص میشود.
سهاب محبعلی راهکار برون رفت از این معضل و شکوفایی نمایشهایی را که در ژانرهای مشخص ساخته میشوند، اینگونه عنوان کرد: اگر توزیع عادلانه فرصت برای آثاری در ادبیات و ژانر مشخص صورت بگیرد و منابع به آنها اختصاص پیدا کند، میتواند راهکار برون رفت از این مشکل باشد. باید آثار این نوع سبک نمایشی به شکل بهتری به مخاطبان معرفی بشوند. تلاشی که برخی هنرمندان تئاتر در این زمینه دارند، میتواند کمکی باشد برای اینکه آثار ژانر جنایی از کتاب تا تئاتر و سینما جایگاه خودش را در میان مخاطبان پیدا کنند.
کارگردان نمایش «بی دیواری» آشتی دادن مخاطبان با نمایشها را از مزیت های سالن تئاتر خصوصی دانست و متذکر شد: در سالنهای تئاتر خصوصی، گروههای نمایشی جوان بسیاری فرصت رفتن روی صحنه را پیدا میکنند و انحصاری را که برای هنرمندان مشخصی به منظور اجرا در تئاتر دولتی وجود دارد، میشکند.
کارگردان نمایش «پاریس» از نبود ضابطه در تئاتر دولتی انتقاد کرد و گفت: در تئاتر دولتی هیچ گونه ضابطه و رفتار قاعدهمندی وجود ندارد و فرصت برای اجرا در سالن هایتئاتر دولتی در اختیار همه هنرمندان قرار نمیگیرد و هیچ وقت فرصت استفاده از این امکانات را به دست نمیآورند.
سهاب محبعلی در سخنان پایانی درباره برنامه های آتی اش توضیح داد: در حال حاضر، مشغول تمرین نمایش «موشمرگی» هستیم و امیدواریم بتوانیم آن را در فصل پاییز روی صحنه ببریم.
فرزاد جمشیددانایی
انتهای پیام/
There are no comments yet