بیش از ۶۰ درصد فیلمنامه‌های متقاضی مجوز گرفتند/ قبل از ساخت فیلم مشکلات را حل می‌کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۳
مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی:

بیش از ۶۰ درصد فیلمنامه‌های متقاضی مجوز گرفتند/ قبل از ساخت فیلم مشکلات را حل می‌کنیم

مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی درباره اقدامات و مجوزهای صادرشده در یک سال گذشته توضیح داد.

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، بهمن حبشی مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم سازمان سینمایی با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در یک سال گذشته در این حوزه گفت: در ۱۰ ماه اخیر ۵۲ فیلمنامه سینمایی از سوی شوراهای صدور پروانه ساخت تصویب شده و ۷ مورد هم در دست بررسی مجدد قرار گرفته است. در حوزه فیلم‌های غیرسینمایی هم، ۵۰ اثر تصویب شده و ۱۴ مورد هم مجددا بررسی شده است. در سالی که گذشت اتفاقات مهمی در این اداره کل رقم خورد، ازجمله بازنگری و روزآمدسازی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تدوین اصول و ضوابطی که به استانداردسازی و اعتلای سینمای کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در دوره جدید سعی کردیم به لحاظ محتوا و ساختار تا حدی به استانداردها نزدیک‌تر شویم. درواقع مراقبت‌های بیشتری از مرحله آغازین ساخت شروع می‌شود که این امر در راستای صیانت از مصالح ملی و روح جامعه و فرهنگ عمومی است. واقعیت این است که وقتی کار خوبی تولید می‌شود همه لذت می‌برند و برعکس، وقتی کار بدی تولید می‌شود همه آزرده خاطر می‌شوند.

رفع اشکالات فیلمنامه با همفکری

حبشی با توضیح اینکه در این اداره کل تلاش می‌شود خطاها و اشکالات احتمالی فیلمنامه‌ها از همان ابتدا با همفکری اصلاح شوند تا اثر ساخته شده در مراحل بعد با مشکل مواجه نشود، بیان کرد: همواره با مواردی روبه‌رو بوده‌ایم که تهیه‌کنندگان فیلم‌شان را می‌سازند و بعد در زمان اکران و پخش به مشکل برمی‌خورند. ما تلاش کردیم این مشکل را از همان آغاز ساخت فیلم برطرف کنیم تا فیلمساز با مشکلات بعدی مواجه نشود. در واقع قبل از ارائه فیلمنامه در سامانه، تعامل و گفتگویی با نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده صورت می‌گیرد و با این شیوه برخی از ناهنجاری‌هایی که احیانا در فیلمنامه وجود دارد، اصلاح می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر تولید فیلم درباره فیلمنامه‌نویسانی که آثارشان پذیرفته نمی‌شود، تصریح کرد: در صورت تمایل متقاضی با نویسنده و تهیه کننده درباره معایب و نواقص کار صحبت می‌کنیم و اگر اثری جای بازنویسی داشته باشد، پس از بازنویسی توسط نویسنده، مجدد در شورا مطرح خواهد شد. دوستان نویسنده ما باید بدانند در اتاق‌های در بسته درمورد فیلمنامه‌ها تصمیم گرفته نمی‌شود بلکه ما در یک صورتجلسه کلی، جزئیات را می‌نویسیم که حاصل گفتگوهای اعضای شورا است، در حقیقت شورا فیلمنامه‌ای را بی‌دلیل رد یا تایید نمی‌کند بلکه در مورد تمام نقاط ضعف و قوت آن بحث می‌شود.

وی درباره کیفیت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال گفت: ساحت فیلمنامه با اجرا متفاوت است. بسیار اتفاق افتاده که فیلمنامه‌ای بسیار درخشان یا فیلمنامه‌ای متوسط، در اجرا ضعیف بوده است، اما تنوع موضوعی و مضمونی و سوژه‌هایی را که قبلا کمتر به آن توجه شده است، در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بسیار خواهیم دید.

هم به گیشه فکر می‌کنیم، هم به مخاطب

حبشی با اشاره به اینکه فیلم خوب براساس یک فیلمنامه منسجم و اصولی ساخته می‌شود، درباره تاثیر کار همکارانش بر حوزه سینما نیز اظهار کرد: ما در این حوزه سعی کردیم به حیات طبیعی سینما کمک کنیم تا خودش را بازسازی کند، در این صورت مخاطب می‌تواند محصولات بازار را ببیند و اثری را که مناسب و ارزشمند است، انتخاب کند، و براین اساس تقریبا در همه‌ گونه‌های سینمایی مجوز صادر شده است زیرا این خواسته مخاطب است که ما در گونه‌های مختلف تنوع داشته باشیم. ما هم نگاهمان به گیشه است و هم به نیازهای مخاطبانمان، ضمن اینکه اعضای شوراهای ما افراد فرهیخته، سینماپژوه و متخصصان حوزه‌های مختلف سینما هستند و نسبت به موضوعات سینما اشراف کامل دارند.

دنبال احیای کمدی اصیل هستیم

وی در پایان با اشاره به استقبال مخاطبان از سینمای کمدی در چند سال گذشته به حمایت این اداره کل از فیلمنامه هایی که طنز فاخر دارند تاکید و خاطرنشان کرد: تا آنجا که به ما مربوط است از طریق تعامل و گفتگو با سازندگان و با هم‌فکری هم، سعی داریم سطح کمدی‌ها را ارتقا دهیم. طنز با هزل و هجو فرق می‌کند زیرا طنز، نقد هوشمندانه و رندانه رذائل اخلاقی است برای حفاظت از فضائل اخلاقی. وقتی آدم خسیسی را نقد می‌کنیم و به او می‌خندیم مستقیم به یک رذیله می‌خندیم و غیرمستقیم به مخاطب می‌گوییم که سخاوت خوب است درنتیجه طنز واقعی این است، یعنی شما می‌توانید بخندانید و در عین حال به کرامت و حریت انسان هم فکر کنید. ما تلاش می‌کنیم تا آثار کمدی اصیلی را که مردم هم دوست دارند، دوباره احیا کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰