نظارت هنرمندان در نصب دیوارنگاره‌ها ضروریست/ معرفی آثار بزرگان در سطح شهر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۶
علیرضا روح‌الامینی در گفتگو با صبا:

نظارت هنرمندان در نصب دیوارنگاره‌ها ضروریست/ معرفی آثار بزرگان در سطح شهر

علیرضا روح‌الامینی درباره ماهیت و کارکرد دیوارنگاره‌ها توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، دیوارنگاره‌ها همواره به طرق مختلف مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … جامعه را بازنمایی کرده‌اند. در سال‌های اخیر نیز دیوارنگاره میدان ولیعصر با همراهی خانه طراحان انقلاب اسلامی متناسب با مناسبت‌های خاص جامعه تغییر می‌کند. در رابطه با اهمیت و کارکرد این دیوارنگاره‌‌ها گفتگویی با علیرضا روح‌الامینی هنرمند نقاشیخط داشتیم.

او در گفتگو با خبرنگار صبا با تاکید بر این موضوع گفت: ظرفیت دیوارنگاری در شهر به قدری بالا است که همچنان از آن برای انتقال مفاهیم و فرهنگسازی استفاده می‌شود و بسیاری از فعالان هنری و مدیران شهری در تلاش هستند تا بتوانند از این امکان، نهایت بهره و استفاده را ببرند. استفاده‌ای که نفع اصلی آن را چه از نظر بصری و چه از نظر محتوایی، شهروندان خواهند برد، اتفاقی که در اکثر نقاط جهان در حال رخ دادن است. نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، انتخاب درست طرح، جانمایی درست و انتخاب زمان مناسب است که باعث می‌شود یک دیوارنگاره تاثیر خود را به درستی روی مخاطب بگذارد. در نتیجه هر چقدر یک دیوارنگاره از نظر هنری دارای کیفیت بالا باشد اما فاکتورهای دیگر در زمان اجرایی شدن در آن رعایت نشود، تاثیرگذاری موردنظر را هم نخواهد داشت.

فرصتی برای گسترش هنر

این هنرمند نقاشیخط با اشاره به اینکه دیوارنگاری در تهران در دوران جنگ بیشتر از هر زمان دیگر نمود پیدا کرد، افزود: دیوارنگاره‌های شهری معمولا متناسب با وقایع اجتماعی و سیاسی نمود پیدا می‌کنند. همانطور که در ایران زمان جنگ نمود بیشتری پیدا کرد و اکثر دیوارنگاره‌ها تحت تاثیر سال‌های جنگ بودند. در همه جای دنیا نیز به همین صورت است و در آمریکا زمانی که نظام مارکسیستی وجود داشت، مخالفان این نظام علیه چپ‌ها دیوارنگاره‌های بسیاری به ثبت رساندند که در زمان خود بسیار تاثیرگذار و واکنش‌برانگیز بودند. مروری بر تاریخچه شوروی و آلمان نازیسم هم نشان می‌دهد دیوارنگاره‌های منحصربه فرد و جالب و اثرگذاری در آن دوره وجود داشته است.

روح الامینی خاطرنشان کرد: دیوارنگاره‌ها از ۲ منظر حائز اهمیت هستند؛ یکی معرفی هنرمند و دیگری معرفی آرمان جامعه که روی دیوار به تصویر کشیده می‌شود. برخی از آثار هنری در محفل‌های خصوصی، نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و… به نمایش در می‌آیند و زمانی که به درستی انتخاب و از حالت موزه‌ای خارج و روی دیوار شهر به نمایش گذاشته می‌شوند، دارای جذابیت‌های خاصی هستند و کمک می‌کند تا آن هنرمند بیشتر از قبل در میان عموم مردم شناخته شود و دیوارنگاره این امکان را به بهترین شکل ممکن برای معرفی هنرمندان بزرگ فراهم می‌کند.

لزوم استفاده از پتانسیل هنرمندان و استادان

او اظهار کرد: گسترش دیوارنگاره یک اتفاق خوشایند است اما اینکه چطور این کار انجام شود، انتخاب به چه صورت باشد، انتخاب محل پیاده سازی اثر کجا باشد و چه زمانی طرح پیاده شود، بسیار نکات مهمی هستند. در اینجاست که سطح کیفی دیوارنگاره‌ها با توجه به نکات یاد شده ارزش‌گذاری خواهد شد و ارزش کار هنرمند نیز بیشتر و بهتر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

روح‌الامینی با اشاره به اینکه برای بالا بردن سطح کیفی دیوارنگاری‌های پایتخت لازم است تا نظارت هنرمند روی کار وجود داشته باشد، بیان کرد: زمانی که کار هنرمندی که هنوز در قید حیات است، در دستور کار قرار می‌گیرد تا روی دیواری نقش ببندد، بهتر است تا خود هنرمند روی کار نظارت داشته باشد تا ازنظر کیفی خدشه‌ای به اثری که قرار است در ابعاد بزرگ روی دیوار جانمایی شود، وارد نشود. این فرآیند درستی است که کیفیت کار را به شکل محسوسی بالا می‌برد.

او با انتقاد از اینکه در حال حاضر برای بسیاری از دیوارنگاره‌ها از پتانسیل استادان و هنرمندان به درستی استفاده نشده است و بسیاری از کارها پیمانکاری یا دانشجویی هستند، عنوان کرد: بسیاری از کارهایی که به صورت پیمانکاری و دانشجویی صورت می‌گیرد از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. این در حالی است که پتانسیل دیوارنگاری در شهر بسیار بالاست و باید از این پتانسیل با کمک هنرمندان استفاده شود. اما می‌بینیم در بسیاری از موارد از هنرمند دعوت به کار نمی‌شود یا حتی وقتی اثری از یک هنرمند بزرگ قرار است اجرایی شود از او برای نظارت و مشورت دعوت به عمل نمی‌آید.

لزوم برگزاری فراخوان و مسابقه

این هنرمند نقاشیخط درباره شرایط ارتقای کمی و کیفی دیوارنگاره‌ها گفت: در دیوارنگاری لازم است در کنار بهره‌مند شدن از هنرمندان بزرگ کشور از کل سلایق مردم جامعه بهره گرفته شود و دیوارنگاره‌ها تنها به قشر خاص و مفاهیم خاص اختصاص پیدا نکند. اگر دیوارنگاره‌های شهر با توجه به مضامین اخلاقی و باورهای درست جامعه از تنوع مناسب با توجه به سلایق گوناگون طراحی و اجرا شوند در این زمان می‌توان امیدوار بود آثار متنوع و با کیفیتی را روی دیوارهای شهر شاهد باشیم.

او با تاکید بر اینکه باید از کارهای بی کیفیت دانشجویی و تصویرسازی‌های کامپیوتری فاصله گرفت، اظهار کرد: بسیاری از کارهایی که به صورت دانشجویی و تصویرسازی کامپیوتری صورت می‌گیرد دارای مایه فنی و تکنیکی نیستند. در صورت رعایت آنچه به آنها اشاره کردم به سرعت می‌توان شاهد کارهای تکنیکی و بهتری در شهر بود.

علیرضا روح‌الامینی یکی از راهکارهای بهبود کیفی دیوارنگاره‌ها را علاوه بر دعوت از هنرمندان بزرگ برگزاری مسابقه عنوان کرد و گفت: همانطور که برای سایر اِلمان‌های شهری مسابقه و فراخوان برگزار می‌شود، بهتر است برای بخش دیوارنگاری نیز فراخوان و مسابقه درنظر گرفته شده و از استادان دعوت به عمل آید و داوری صورت گیرد. از طرف دیگر اگر قرار است دیوارنگاری به صورت پیمانکاری واگذار شود، باید صلاحیت پیمانکارها را سنجیده و این کار را به صورت صلاحیت‌سنجی انجام دهند. در این شرایط کارها استاندارد پیدا می‌کنند و براساس همین تعریف استاندارد، کارها اجرایی خواهند شد.

افزایش یافتن تعداد دیوارنگاره شرط دارد

این هنرمند نقاش درباره دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تصریح کرد: دیوارنگاره میدان ولیعصر جزو دیوارنگاره‌هایی است که اجرای با کیفیتی دارد و با روش دیجیتال پینتینگ کار را روی دیوار پیاده می‌‌کنند و هر چند با کار نقاشی دیواری دارای تفاوت است اما در نوع خود کیفیت لازم را دارد. هرچند محتوای دیوارنگاره میدان ولیعصر بیشتر به سمت موضوعات مناسبتی سوق پیدا می‌کند اما می‌تواند به برخی موضوعات اجتماعی نیز اختصاص پیدا کند و از این ظرفیت به شکل‌های مختلف نیز استفاده شود.

روح الامینی در پایان تاکید کرد: اگر تعداد این سبک دیوارنگاره با چنین حجم و ابعادی افزایش پیدا کند، می‌تواند اتفاق خوبی باشد، البته به شرط آنکه حالت کلیشه‌ای و بزرگنمایی پیدا نکند. مکن است برای دیده شدن کاری با چنین ابعادی تنها یک نسخه کفایت کند و تاثیرگذاری رسانه‌ای بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر هم ممکن است با افزایش چنین دیوارنگاره‌های بزرگی از کیفیت کار کاسته شود، اما اگر در صورت افزایش تعداد این ابعاد دیوارنگاره نظارت درستی صورت گیرد و از هنرمندان بزرگ در زمان اجرای کار و سلایق تمام مردم جامعه بهره گرفته شود، می‌تواند اتفاق خوب و اثرگذاری باشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000