می‌خواستیم برنامه بدون مجری به جلو برود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۵
سید حامد حسینی؛ تهیه‌کننده «نون جوونی» در گفتگو با «صبا»:

می‌خواستیم برنامه بدون مجری به جلو برود

برنامه «نون جوونی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی برنامه‌ای ترکیبی است که با هدف رفاقت و ارتباط دوستانه و صمیمانه با جوانان تهیه شده است. هر قسمت از برنامه«نون جوونی»به موضوعی اختصاص دارد و شامل 5بخش نمایشی،2 بخش مستند ایرانگردی و آدم‌های موفق، کمیک استریپ، حرف اول و حرف دل است.

اما موضوعاتی چون آرمان‌گرایی، ازدواج، کنکور، عشق، مسئولیت پذیری،
بازنگری و….،مباحثی است که این برنامه به آن‌ها می‌پردازد.سید حامد حسینی تهیه‌کننده
و کارگردان این برنامه در خصوص روند تولید طرح اولیه برنامه به «صبا» گفت
: در ابتدا گروه اجتماعی شبکه سه از ما
برنامه‌ای در خصوص نوجوانان خواست و طی یک یا دو جلسه درباره این موضوع با من صحبت
کردند. در نهایت طرحی بر پایه نوجوان بسته شد و به همین دلیل است برنامه ما کمی به
سمت نوجوان گرایش دارد. اما بنا به دلایلی سازمان تصمیم گرفت شبکه‌ها فعلاً برنامه‌های
مربوط به نوجوان را کار نکنند تا این‌گونه برنامه‌ها در شبکه امید که مربوط به
نوجوانان است متمرکز شود. از این رو برنامه ما به سمت جوانان تغییر جهت داد. البته
این دستور کار برای همه شبکه‌ها وجو دارد که باید برنامه‌های حوزه نوجوان به شبکه
امید محول شود. این مساله در قسمت‌های اول کمی به برنامه لطمه زد، زیرا زمانی که
مخاطب تغییر کند تبدیل آن قشر به قشری دیگر کار دشواری است

مقدمه به تنهایی می‌تواند موضوع یک برنامه باشد

حسینی با بیان این‌که تغییر محتوا از کجا به وجود آمد ادامه
داد:در پیش‌تولید بودیم که مجبور شدیم تغییر رویه دهیم اما از آن‌جا که بعضی از
بخش‌ها را ضبط کرده بودیم و دیگر نمی‌توانستیم به عقب برگردیم کم‌کم برنامه را به
سمت جوان بردیم
.
وی
در پاسخ به این سوال که موضوعات برنامه بر چه اساسی انتخاب می‌شوند گفت:ما یک‌سری
موضوعات را به گروه اجتماعی شبکه دو پیشنهاد دادیم و آن‌ها نیز به ما موضوعاتی را
پیشنهاد کردند. مجموعاً به ۷۰تا ۸۰ موضوع رسیدیم که در هر برنامه به یکی از آن‌ها می‌پردازیم.
علاوه بر آن برنامه ما اتاق فکری دارد که بر اساس سیر تربیتی و سنی مخاطب‌هایی که
با این برنامه می‌توانند درگیر شوند موضوعات را انتخاب می‌کنند.از موضوعات برنامه
می‌توان به مس
ئولیت‌پذیری که مقدمه انجام کارهایی مثل
ازدواج است اشاره کرد. ترکیب اولویت موضوعات برنامه بر این اساس است که چه
موضوعاتی نیاز به چه اقداماتی دارد. به همین دلیل اول به مقدمه و سپس به موضوع می‌پردازیم.
بنابراین مقدمه به تنهایی می‌تواند موضوع یک برنامه باشد
.

ما نمی‌خواهیم برنامه به سمت گفت‌وگو محور بودن برود

او درباره این‌که با کارشناسان و روانشناسان در رابطه با موضوعات مناسب
برای این قشر سنی گفت‌وگو و مشورت داشته است توضیح داد: ما یک اتاق فکر داریم که
شامل روانشناس و جامعه شناس می‌شود و همواره با آن‌ها مذاکره می‌کنیم. ولی به این
شکل نبوده که بخواهیم در برنامه با آن‌ها مصاحبه کنیم. ما نمی‌خواهیم برنامه به
سمت گفتگو محور بودن برود و کارشناسان و صاحب‌نظران موعظه کنند بلکه می‌خواهیم از
این روند فاصله بگیریم و جوانان را موعظه نکنیم. در حقیقت بنا را روی این گذاشتیم
که در این برنامه جوانان برای خود جوانان کار کنند. اگر دقت کنید متوجه می‌‌شوید
که تیم برنامه «نون جوونی» همگی جوان هستند و با شور اشتیاق برای جوانان کار می‌کند.ضمن
این‌که مخاطبان برنامه ما تقریبا از سنین ۱۷ تا ۲۲ سال هستند
. حسینی با اشاره به بخش‌های مختلف برنامه
گفت
:ما
بخش‌های «آموزندگان»، «خاطره بازی»،«مستند»، «مسابقه»،۵ آیتم در بخش نمایشی و ۴
آیتم کمیک استریپ داریم. اما مابقی بخش‌ها یک قسمتی هستند. علاوه بر این‌ها یک
آیتم تعاملی داریم که بازیگران آن تئاتری در پارک و فضاهای باز اجرا می‌کنند و در
حین نمایش با مخاطبانشان حرف می‌زنند
.

از بازیگران کارمان بازی خوبی گرفته نشده است

از او پرسیدم بازیگران نمایش را بر چه اساسی انتخاب کردید؟ دانشجو
هستند یا بازیگران تئاتر؟ حسینی نیز در پاسخ گفت:همگی آن‌ها از بازیگران تئاتر
هستند

او د پاسخ به این وسال که گفتیم برخی از آن‌ها اجرای جذاب و قابل
توجهی ندارند و بهتر نبود از افراد حرفه‌ای‌تر استفاده می‌کردید، بیان کرد: با این
حرف شما موافقم و اکنون در صدد رفع همین موضوع هستیم.البته نمی‌توان گفت آن‌ها بازیگران
ضعیفی هستند بهتر است اینطور بگوییم که از آن‌ها بازی خوبی گرفته نشده است
.

حسینی در ادامه با توضیحی از بخش مستند ایرانگردی و ربط آن با
کلیت برنامه گفت:به نظرم یکی از موضوعاتی که تلویزیون خیلی از آن غافل شده این است
که ما در اغلب برنامه‌هایی که به جوانان مربوط می‌شود دائما‌ به جوانان تهران می‌پردازیم
و روی جوانان پایتخت متمرکز می‌شویم. به همین دلیل فکر کردیم دوربین ما باید در
سطح کشور بچرخد و در رابطه با موضوعاتی که در برنامه به آن می‌پردازیم با جوانان
اقلیم‌ها، شهرها و قومیت‌های مختلف حرف بزنیم تا آن‌ها نیز در «نون جوونی» سهیم
باشند و برنامه از محوریت تهران خارج شود
.


وی همچنین درباره دعوت افرادی که در بخش «آموزندگان» حضور دارند
گفت:معمولاا می‌بنیم که در برنامه‌های تلویزیونی سراغ افراد چهره و معروف می‌روند.
شاید جوانان با این مساله هم‌ذات پنداری کنند اما این امکان هم وجود ندارد که همه
جوانان ما بخواهند مشهور شوند و کارهای بزرگ انجام دهند. من خواستم از افرادی دعوت
کنیم که در راستای موفقیت تلاش می‌کنند یعنی به کار خود باور دارند. که البته آدم‌هایی
خیلی خاصی هم نیستند مثلا ما در برنامه، آبدارچی یا دوبلور انیمیشن هم داشته‌ایم.
در واقع افرادی بوده‌اند که در راستای زندگی شهری یا روستایی خودشان تلاش می‌کنند
تا آدم‌های متفاوت و موفقی باشند. ما نمی‌خواهیم صرفاً از کسانی دعوت کنیم که
مشهور و الگو باشند می‌خواهیم بگوییم که آدم‌ها در کار خودشان وقتی دل به کار
بدهند و مسولیت پذیر باشند نیز مهم هستند.مشکل تلویزیون ما این است که همیشه به
دنبال سوپر‌استارهاست و با این کار برای جوانان الگویی هایی دست نیافتنی درست می‌کند.
این صحیح نیست، باید سراغ افراد ساده و موفق هم رفت. به هر حال جامعه ما نیاز به
این‌گونه افراد هم دارد. چرا همه فکر می‌کنند که باید دانشگاه بروند و مفصل درس
بخوانند و بعد پشت میز بنشینند؟ باید در مقابل چنین توهماتی مقاومت کرد
.

فکر کردیم که بهتر است برنامه را از مجری محوری در بیاوریم

نکته قابل توجهی که در این برنامه وجود دارد این است که جای خالی
یک مجری یا یک راوی احساس می‌شود. از حسینی پرسیدیم چرا از یک مجری برای متصل کردن
بخش‌های مختلف برنامه استفاده نکردید تا به ذهن مخاطب در حین تماشای برنامه نظم
بدهد. او در پاسخ گفت
:ما
بنا داشتیم که کلا برنامه را از مجری محوری در بیاوریم و به سمت برنامه‌های تاک‌شو
و مجری محور نرویم البته که من مخالف برنامه‌های این‌چنینی نیستم اما فکر کردیم که
بهتر است برنامه را از مجری محوری در بیاوریم. البته اتصال بخش‌های مختلف برنامه
از قسمت‌های ۱۷ و ۱۸ به واسطه کمیک استریپ و یک سری تایتل‌ها و وله‌های مخصوص درست
می‌شود. ما می‌خواستیم بدانیم که می‌توانیم بدون مجری برنامه را جلو ببریم یا نه؟
که در قسمت‌های آینده به نتایج مثبتی در این باره رسیدیم. البته کار دشواری است؛
وقتی کسی می‌خواهد تابویی را کنار بگذارد وارد میدانی می‌شود که سخت است و
اعتراضات زیادی به آن می‌شود به خاطر این‌که زمان می‌برد تا برنامه بخواهد جا بیفتد.
ضمن این‌که آزمون و خطای آن بالاست. در حال حاضر هم مسعود فروتن روی برخی قسمت‌ها
نریشن می‌گوید که با کمک یک سری آیتم‌ها اتصال بین بخش‌ها انجام می‌شود
.

طی این سال‌ها برنامه‌های زیادی برای نوجوانان و جوانان ساخته شده
که چندان مورد اقبال نبوده‌اند اما حسینی امید دارد که مورد استقبال قرار بگیرد.
او یادآور شد
:این
را باید مخاطب بگوید که برنامه ما جذاب بوده است یا نه، ولی من فکر می‌کنم این
برنامه به دلیل ساختار متفاوتی که ارائه می‌دهد این امکان را دارد که بتواند
مخاطبان را جذب کند اما به زمان نیاز دارد.پخش برنامه ما کماکان ادامه دارد و فعلا
با این روند کار پیش می‌رود. البته خلاقیت‌هایی داریم که در آن لحاظ خواهیم کرد

 

 

اکرم رضایی ثانی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰