در روزهای گذشته اخبار جنجالی پیرامون فیلم «کاناپه» و کنار گذاشتهشدن تازهترین
ساخته کیانوش عیاری از بخش رقابتی جشنواره سیوپنجم فیلم فجر نظرات مختلفی را در
این زمینه بهوجود آورد. دلیل حذف فیلم بنا به گفته اطرافیان عیاری، استفاده
نامناسب فیلمساز قدیمی سینمای ایران از «کلاه گیس» برای شش کاراکتر زن فیلم بود.
عیاری فراتر از این موضوع عنوان کرده است که در جهت رسیدن به رئالیسم در سینما از
این پس به هیچوجه در نماهای داخلی فیلمهایش برای شخصیتهای زن از روسری استفاده
نخواهد کرد!
جدا از اینکه تولید در سینمای ایران قوانینی دارد که فیلمسازان برای تولید و
نمایش فیلم ملزوم به رعایت آنها هستند نظرات برخی کارشناسان فرهنگی و
مذهبی را در این زمینه جویا شدهایم.
آیتاله رفیعی پورعلوی: نمایش زیباییها بدون کلاهگیس هم
امکان دارد
آیتاله
سیدهادی رفیعی پورعلوی که آثار تحقیقاتی منتشره وی جوایز متعددی مانند کتاب سال
جمهوری اسلامی ایران، کتاب سال ولایت و کتاب ممتاز حوزه علمیه را بهدست آورده است
در گفت و گو با «صبا» ضمن بیان ویژگیهای هنرمند ایرانی به لزوم نظارت لازم در
آثار تولیدی اشاره کرده و عنوان داشت: باید بهطور جدی مسائل شرعی در آثار سینمایی مورد توجه عالمان و کارشناسان دینی قرار بگیرد و حتما باید
مسئولان و هنرمندان فرهنگی درباره حدود و شرایط رفتار و پوشش بازیگران در آثار
هنری دقت لازم را داشته باشند.
مدیر و
مسئول تحقیقات موسسه امام هادی(ع) اضافه کرد: هنرمند بهمعنای
واقعی شخص صاحب هنری است که بتواند بدون ایجاد فساد در جامعه موجب پیشرفت دیدگاه
مخاطبان شود. هنرمندان ایرانی باید به فرهنگ دینی خود پایبند باشند و در آثار خود
با حفظ شرع و عرف جامعه دینی به تولید محتوا بپردازند و نباید با ابزار نامناسب
موجب ایجاد ناهنجاری در دیدگاه مردم شوند. حتی هنرمندانی که چندان قائل به دین
نیستند هم بهدلیل احترام به جامعه دینی ایران باید رعایت پوشش و حجاب بازیگران را
در آثار خود داشته باشند. مردمان ایران افرادی با حجب و حیا و با عفت و دینمدار
هستند و نوع و شکل حجاب در ملت ایران همیشه در تاریخ پایدار بوده است.
مسئول تحقیقات موسسه امام هادی(ع) در پاسخ به این سوال که آیا هنرمندان
ایرانی با ادعای رسیدن به آثاری واقعی یا پرداختی زیباییشناسانه اجازه عبور از خط
مرزهای عرفی جامعه را دارند، عنوان کرد: پرداخت زیباییها از طریق دیگری غیر از
ابزاری چون کلاهگیس هم وجود دارد. مثلا لباس مردمان کرد و لر و عرب و فارس و آذری
و همه مردمان ایران با وجود رعایت حجاب و هنجارهای انسان مسلمان ایرانی دارای
زیباییهای خاصی است اما چرا هنرمندان ما برای به تصویرکشیدن زیباییها و در جهت
واقعگرایی آثار از اینگونه پوششهای زیبا برای شخصیتهای فیلم خود استفاده نمیکنند؟!
هنرمند ایرانی که مانند غربیها نیست تا برای رسیدن به اثری هنری پایبند هیچ مرزی
نباشد و باید بتواند فرهنگ اصیل ملتش را شکوفا کند.
آیتاله رفیعی پورعلوی با اشاره به اینکه هنرمندان ایرانی باید در طراحی
لباس و نحوه پوشش بازیگران از اصول و باورهای جامعه ایرانی تبعیت کرده و از جاذبههای
فرهنگ غربی دوری کنند، اضافه کرد: هنرمند ایرانی باید بهشدت از غربگرایی و سینمای
هالیوود پرهیز کند و با استفاده از جاذبههای دینی و ملی به خلق آثار دست بزند.
این عالم و محقق دینی و فعال فرهنگی درباره اتفاقاتی که برای فیلم «کاناپه»
ساخته کیانوش عیاری افتاد، به «صبا» گفت: من نمیخواهم از فیلمسازی خاص نام ببرم و
درباره فیلمی صحبت کنم. اگر هنرمندی میخواهد واقع گرا باشد باید از دید جامعه خود
به این مسئله نگاه کند که رعایت حجاب اسلامی برایش امری مهم است. هنرمند مسلمان
ایرانی هیچوقت از زنان بهعنوان ابزار اقتصادی و تبلیغاتی نگاه نمیکند.
آیتاله رفیعی پورعلوی با اشاره به لزوم رعایت هنجارهای پوشش ایرانی و حجاب اسلامی
برای شخصیتهای زن در آثار سینمایی گفت: حجاب مسئلهای مهم نزد مردم ایران است و
هر عزیز هنرمندی که میخواهد حقیقت را به مخاطبان خود بفهماند باید این مسئله را
در باطن ملت ایران در اقوام مختلف ببیند و دنبال الگوهای نامتعارف نرود. من یقین
دارم اگر براساس فرهنگ اصیل و زیبای ایرانی فیلمسازی شود، فیلمهای متنوع و پرمخاطبی
تولید خواهد شد.
موسس و مدیر موسسه امام هادی(ع) در
پاسخ به این سوال که استفاده از کلاهگیس چه تاثیری در دیدگاه جامعه نسبت به رعایت
حجاب اسلامی خواهد داشت، عنوان کرد: قطعا استفاده از کلاهگیس در نگاه مخاطبان
تاثیرات منفی خواهد داشت و نباید فیلمساز ایرانی با ترویج بیحجابی در آثارش موجب برداشتی
نامناسب در نگاه مردم شود. آنچه مهم است آثار تصویری تاثیر بسیار زیادی در ذهن و
رفتار جامعه خواهد گذاشت و هنرمندان ما باید رعایت مسائل شرعی و عرفی را داشته
باشند و استفاده از کلاهگیس مسئلهای خلاف پذیرش عمومی است.
مرتضی اسماعیل دوست
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است