در سینما به شخصیت، اندیشه‌ها و زندگی امام خمینی (ره) ظلم شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۰
حبیب الله بهمنی در گفتگو با صبا:

در سینما به شخصیت، اندیشه‌ها و زندگی امام خمینی (ره) ظلم شده است

حبیب الله بهمنی گفت:در سینما نه تنها با شخصیت، اندیشه‌ها و زندگی امام خمینی (ره) پرداخته نشده بلکه مورد ظلم نیز قرار گرفته است.

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در گفت‌وگو با
خبرگزاری صبا اظهار داشت: از نظر من پرداختن به شخصیت، زندگی و اندیشه های امام
خمینی (ره) در سینمای ایران دچار یک سهل انگاری است و تا حدی که لازم و نیاز واقعی
جامعه و به خصوص نسل جوان بوده به این مسأله پرداخته نشده است.

بهمنی خاطرنشان کرد: شاید در تلویزیون بتوان چند
اثر نمایشی را نام برد که درباره امام (ره) ساخته شده است اما در سینما پرداخت
چندانی راجع به اندیشه ها و زندگی امام نداشته ایم. در سینما باید به تلاش امام (ره) در رخ دادن انقلاب اسلامی و اندیشه های ایشان پرداخت و حتی می توان به تأثیرات این
اندیشه ها پس از رحلت ایشان نیز پرداخت اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده است.

این کارگردان در ادامه افزود: به خصوص به خاطر
فاصله نسل ها و گذشت چند سال از رحلت امام نسل های جدید نیازمند شناخت و دیدن آثار
ارزشمند در این زمینه است. ما در قبال شناخت نسل جدید درباره امام خمینی (ره) و
اندیشه های ایشان مسئولیم و همه رسانه ها این رسالت را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: در سینما نه تنها به این رسالت توجهی نشده است بلکه مورد جفا نیز قرار گرفته چرا که اگر فیلمسازی در فیلمش به حضرت
امام (ره) بپردازد از سوی غرب زده ها و روشنفکران مورد تمسخر و آزار قرار می گیرد.
به همین دلیل نیروهای ارزشی نمی توانند به راحتی در این مسیر قدم بردارند اما
نباید در برابر غرب زده های سینما سکوت کرد و از پرداختن به این مسائل واهمه داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» اظهار داشت:
واقعاً در سینما به حضرت امام (ره) ظلم شده و اندیشه های ایشان نه تنها مغفول و
گمنام مانده بلکه نام بردن از این اندیشه ها نیز در سینما خطرناک شده و از سوی
روشنفکران و غرب زده ها مورد تمسخر قرار می گیرد. متأسفانه افسار جشنواره ها در
دست روشنفکران و مسئولان بی دغدغه در این حیطه قرار گرفته و فیلمسازان به سمت و
سوی دیگری سوق داده شده اند.

بهمنی خاطرنشان کرد: فیلم ساختن درباره هر شخصیت
زنده ای با حساسیت هایی روبرو است. منظور من از شخصیت زنده کسی است که هنوز اندیشه
هایش زنده است و حیات دارد. به عنوان مثال پرداختن به زندگی معصومان نیز با حساسیت
هایی همراه است و نمی توان این حساسیت ها را نادیده گرفت.

وی در ادامه این بحث افزود: حساسیت هایی که وجود
دارند نباید فیلمسازان را دچار واهمه کنند و طبیعتاً حتی اگر به شخصیتی چون شخصیت
امام بپردازیم و خلاف فضای اجتماعی حاضر و جریان عمومی باشد باعث تنش و مسأله می
شود. باید حساسیت ها مد نظر قرار بگیرند. مگر اندیشه های امام (ره) و معصومان
اینقدر محدود و کم است که لازم است ما به سراغ مسائل حاشیه ای برویم و جامعه را دچار تنش
کنیم؟

این کارگردان خاطرنشان کرد: باید به مسائلی
پرداخت که نیاز جامعه باشد به طوریکه جهان اسلام نیازمند اندیشه های امام است. مباحثی چون
وحدت اسلامی و ظلم ستیزی و مسائل دیگر از جمله اندیشه ها و کارهای امام (ره) است
که می تواند موضوعات جذابی برای تبدیل شدن به اثری نمایشی باشند. نهضتی که امام به
راه انداخت و دیکتاتوری ترین نظام منطقه را در خفقانی که وجود داشت از بین برد
نیاز ما را به مطرح کردن این مسائل بیشتر می کند. ما نباید صورت مسأله را پاک کنیم
و به راحتی حضرت امام را در سینمایمان مورد ظلم قرار دهیم.

کارگردان فیلم سینمایی «تارهای نامرئی» تصریح
کرد: روشنفکرانی که علاقه یا عقیده ای به ساخت فیلم هایی درباره امام (ره) ندارند بهانه
جویی می کنند و حساسیت ها را مشکل می داند تا بهانه ای باشد برای اینکه در اینباره
فیلم نسازند.

بهمنی در پایان اظهار داشت: اگر حق را به خوبی
ادا نکنیم و به زندگی و شخصیت و اندیشه های امام (ره) نپردازیم قطعاً دشمن از این
ضعف ما سوء استفاده می کند و از مخاطب جهانی برای نمایش چهره دروغین از امام
استفاده می کند. احساس نیاز بسیاری در جهان راجع به زندگی امام و انقلاب اسلامی وجود
دارد که مطمئناً در صورت سهل انگاری ما غرب با ساختن آثاری دروغین به این نیاز
پاسخی دیگر می دهد و امام (ره) را از زاویه دیدی دروغین معرفی می کند. امیدوارم
هنرمندان ما آثاری درباره امام خمینی (ره) بسازند و به دنیای تشنه اسلام از این
طریق پاسخ دهند. در غیر اینصورت غرب تاریخی دروغین و جدیدی را راجع به ما رقم
خواهد زد و افکار را به نفع خود تغییر می دهد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰