رسالت «صبح جمعه با شما» این است که در تیم مردم باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
تهیه کننده برنامه های رادیویی در گفتگو با صبا:

رسالت «صبح جمعه با شما» این است که در تیم مردم باشد

ساجد قدوسیان تهیه کننده و کارگردان برنامه های طنز و نمایشی رادیو درباره چالش های تولید برنامه های طولانی مدت در رادیو و ماندگاری آنها توضیح داد.

ساجد قدوسیان تهیه کننده و کارگردان برنامه های رادیویی در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره فعالیت های اخیر خود در رادیو عنوان کرد: من در رادیو به تهیه کننده و کارگردان برنامه های نمایشی به طور تخصصی برنامه های طنز نمایشی، معروف شده ام زیرا در این ۸ سال اخیر که در رادیو بوده ام، هر برنامه ای که با این فضا بوده و اتفاقات خوب و بازخوردهای مثبتی گرفته در حوزه ما اتفاق افتاده است. پررنگ ترین این برنامه ها «صبح جمعه با شما» است و در دوره ای ۲ ساله در رادیو نمایش برنامه «به شرط زندگی» که برنامه صبحگاهی طنز نمایشی بود، داشتیم، است. همچنین برنامه «طنز و ترانه» سابق را که از دو سال پیش تغییر نام داد و با نام «شهر فرنگ» به کار خود ادامه داد سردبیری و کارگردانی کرده ام، در رادیو اقتصاد نیز برنامه «حباب» را که طنز اقتصادی و نمایشی بود، کار کردم البته قبل از محرم و صفر پرونده آن به دلیل مشکلات مالی بسته شد.

وی افزود: برنامه «یک دو صدا» اولین، معتبرترین و بزرگ‌ترین مسابقه استعدادیابی رادیویی است، این برنامه با همکارانم آغاز شد اما به دلایلی از یک سال و نیم پیش آقای محمدزاده مدیر رادیو ایران پیشنهاد داد که من این برنامه را ادامه دهم و ورود من به این برنامه زمانی بود که استعدادیابی بازیگری در رادیو انجام می شد. گویا خودم را بد عادت کرده ام یعنی اگر برنامه ای که به من پیشنهاد می شود، برنامه سنگین و پر دردسری نباشد انگار که من نباید آن را انجام دهم و باید به دنبال کاری پر چالش تر بگردم.

این تهیه کننده درباره حفظ محبوبیت برنامه «صبح جمعه با شما» مانند دهه‌های گذشته تصریح کرد: از روزی که شروع کردیم هدف اصلی این بود که محبوبیت برنامه سر جای خود بماند و حتی مخاطبان جدیدی هم به برنامه اضافه کنیم، اینکه هنوز هم این برنامه هست به دلیل پرمخاطب بودنش است. مخاطبانی که از رادیو به صورت گذری هم عبور کرده باشند، نام «صبح جمعه با شما» را می شناسند در حالیکه ممکن است اسامی بعضی از شبکه های رادیویی را نشناسد و این امتیاز و امکانی است که برنامه «صبح جمعه با شما» در خود دارد.

قدوسیان درباره سه مولفه ماندگاری برنامه «صبح جمعه با شما» بیان کرد: در تیم مردم بودن و حرف مردم را زدن رسالت این برنامه است، همچنین طنز و کمدی این برنامه هیجان و اوقات خوشی را برای مخاطب ایجاد می کند. در نهایت هم این برنامه ته خط رادیو است یعنی هنرمندانی که به این برنامه می آیند خیلی از فضاهای مختلف کاری را طی کرده اند تا به این برنامه رسیده اند، اصلا خیلی ها آن افراد را با با همین برنامه می شناسند. این هنرمندان سرمایه و مولفه ماندگاری برنامه هستند و این سه مورد رمز ماندگاری برنامه است.

این کارگردان و سردبیر رادیویویی درباره اقبال عمومی این برنامه گفت: در دهه ۶۰ دو شبکه تلویزیونی و یک شبکه رادیویی داشتیم، ابزاری مثل پلتفرم ها و فضای مجازی نبود و در واقع مخاطب بدون وجود تنوعی مجاب می شد یکی از آن اندک امکانات را انتخاب کند. اکنون اگر بتوان با برنامه ای رادیویی مخاطب را پای خود نگه داشت، هنر است. امروزه مخاطب یک گوشی در دست دارد که با آن به هر جایی که بخواهد، سفر می کند و بهترین های سرگرمی دیداری و شنیداری را برای خود فراهم می کند. پس این یعنی برنامه «صبح جمعه با شما» به نوبه خودش موفق بوده است که مخاطبانش را حفظ کرده است.

قدوسیان درباره معضلاتی که همواره در برنامه‌سازی داشته است، اظهار کرد: برنامه های شلوغ و پر پرسوناژ مشکل پشتیبانی مالی دارند و این چالشی است که هم به تولیدکنندگان و هم به عوامل و بازیگران فشار آورده است. چالش بعدی بحث سرعت خبر در دنیای امروز است، فرآیند تولید محتوا، سفارش متن به نویسنده و آن را به پخش رساندن حداقل یک هفته طول می کشد و ممکن است در این فرآیند اتفاق خبری دیگری بیفتد که ما آن را از دست دهیم و این مشکلی است که از لحاظ محتوایی برای من چالشی بزرگ است چراکه مجبور می شویم به بحث های روزی که تاریخ مصرف طولانی تری دارند، بپردازیم و بیخیال خیلی از خبرهای دیگر شویم.

وی ادامه داد: چالش سوم بحث هنرمندان است، معمولا کارهایم را با ۱۰ الی ۱۲ نویسنده ای که به طور مستمر با آن ها کار می کنم و هر کدام در نوشتن موضوع چه از لحاظ فرم یا محتوا تخصص پیدا کرده اند، انجام می دهم. وقتی که برایشان مشکلی پیش می آید، مجبور می‌شوم خودم آن کار را انجام دهم و یا از دیگر همکارانم بخواهم این کار را انجام دهند. این اتفاق در بازیگران هم مرا با چالش مواجه می کند زیرا فرآیندی طول می کشد تا نقشی را به مردم معرفی کنیم، آن را بسازیم و در نبود آن ها فقدان بزرگی برای برنامه رخ می دهد. در دوران کرونا این چالش مرا بیشتر اذیت و کنداکتور کلی برنامه را دچار مشکل می کرد. حتی ما خیلی از دوستان را از دست دادیم که نبود آنها ماهیت کلی برنامه را دچار چالش می کرد. برنامه های مشابه «صبح جمعه با شما» شخصیت هایی دارد که سال های سال آن شخصیت با برنامه می مانند و نقشه ای را برای خودش در برنامه طراحی می کند، نبودش به طور آنی اشکالاتی را ایجاد می کند و تا جایگزین شود و اتفاقی دیگر رخ دهد، زمان می برد. مثل فقدانی که برنامه «صبح جمعه با شما» بعد از شادروان منوچهر نوذری داشت، آنقدر این معضل عمیق بود که حتی مدیران به این نتیجه رسیده بودند کنداکتور این برنامه را از شبکه حذف کنند چراکه جای آن هنرمند به طور اخص پر نمی شد البته با تلاش همکارانم طراحی دیگری که این جای خالی را پر کند، صورت گرفت تا این برنامه بماند.

سردبیر برنامه «شهر فرنگ» به نکاتی درباره فضای مجازی و تبلیغات در آن اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد برنامه ای از رسانه های دیگر برای اطلاع رسانی استفاده کند، من مشکلی ندارم اما یک سری از دوستان حوزه های خودشان را به گونه ای گسترش داده اند که مخاطبی پای تلویزیون ندارند اما در فضای مجازی پربیننده‌ترین هستند، به نظرم اینگونه ما برای فضای مجازی تبلیغ می کنیم نه برای کار خودمان البته بعضی اوقات هم افزایی اتفاق می افتد که موردی ندارد اما به طور کلی معتقدم رقابت های این چنینی نباید شکل گیرد بلکه باید کیفیت را بالا ببریم و تصمیم را برعهده مخاطب بگذاریم. رادیو مخاطب خود را دارد، مثلا ما هم شبکه تخصصی و هم عمومی داریم، قطعا نباید توقع داشته باشیم مخاطب شبکه تخصصی از شنوندگان شبکه عمومی بیشتر باشد. اگر این اتفاق رخ دهد یعنی یک جای کار می لنگد یا شبکه تخصصی کار خودش را بهتر انجام می دهد و یا آن شبکه عمومی کارش را درست انجام نمی دهد. اینکه برای بار اول اطلاع رسانی برنامه های خوب در تلویزیون و فضای مجازی انجام شود خوب است اما این که مخاطب را برای خودش نگه دارد به برنامه سازی برمی گردد و ارتباطی با تبلیغات ندارد.

ساجد قدوسیان در پایان درباره مخاطبان رادیو اظهار کرد: رادیو مخاطب خاص خودش را دارد و معتقدم در بعضی موارد مخاطب رادیو با اینکه شاید تعدادشان کمتر از مخاطبان گذری تلویزیون باشند اما ارزشمندترند، زیرا آن ها صرفا برای سرگرم شدن به رادیو گوش نمی دهند بلکه به دنبال هدف خاصی مانند برنامه ای مشخص و شنیدن اخبار، رادیو را روشن می کند. البته نباید انتظار داشت مخاطبی که امروزه همه امکانات را دارد و در خانه نشسته است فقط به رادیو گوش کند اگر این اتفاق صورت گیرد یعنی آن برنامه رادیویی خیلی خوب جلو رفته است. به نظرم باید تلاش کرد تا برنامه های خاص و متنوع تولید شود، مطمئن باشید مخاطبی که این جنس برنامه را می طلبد، خودش به سراغش می آید.

پگاه زارعی

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۸/۴۰۱/۱۱۷/۰۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۲/۶۸۶/۲۸۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰