جهانگیر کوثری میگوید او و خانوادهاش روزهای سختی را
پشت سرگذاشتهاند، فضای کار که پیشتر برایشان تنگ شده بود، حالا با تدبیر دولت
روحانی رونق یافته به طوری که همسرش درگیر چند مستند متفاوت است و تنها دخترش هم
حسابی درگیر تئاتر و سینما شده و خوشبین به آینده سینمای ایران است. مسیر حرفمان
از آخرین کار کوثری در سینما یعنی «پل خواب» که تهیه کنندگیاش را برعهده داشت،
شکل جشنوارهای به خود گرفت و با اعلام اینکه «در جشنواره حضور خواهیم داشت» نشان
داد همچنان انگیزه و رغبت رقابت دارد. بد ندیدم تا تنور داغ است، نظرش را درباره
فراخوان جشنواره که اخیرا توسط محمد حیدری دبیر سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر
منتشر شده بپرسم. با آرامش همیشگی خود درباره دوره آینده جشنواره فجر و مابقی
مسائل صحبت کرد.
جشنواره در مسیر همیشه
باید بگویم تفاوت چندانی در کلیت ماجرای
هرساله جشنواره فیلم فجر شکل نگرفته، بافت جشنواره آنقدر محکم شده که تغییرات جزئی،
نمیتواند راه جدیدی برای مهمترین رویداد سینمایی کشور باز کند و باید بگویم طرح
جدید راه به جایی نخواهد برد. یک تجربه سی و چند ساله پشت جشنواره فجر هست.
جشنوارهای که بسیار منسجم و حسابشده طراحی شده و جشنواره امسال هم به اعتقاد من
در همان مسیر حرکت خواهد کرد. تمام پدیدههای هنری جهان تحت هر شرطی راه خودشان
را میروند و موانع را دور میزنند. این در واقع خاصیت هنر و محافل هنری است. در
نتیجه نمیتوان برای هنر چارچوبی مشخص کرد و آن را حبس کرد. سینمای ما راه خودش را
میرود. باید بگویم موقعیت سینمای ما در جهان مطلوب است و جوانان هم راه بزرگان
سینمای ایران را به بهترین شکل ادامه میدهند.
خانواده پرکار
«قصهها»ی رخشان بنیاعتماد در این یکی دو سال
با وجود همه مصائبش، در محافل مختلف مورد تمجید واقع شد. باران کوثری هم باز با
همه مشکلات ریز و درشتی که بازی در یک فیلم برایش به وجود آورد، سال گذشته دومین
سیمرغش را برای «کوچه بینام» گرفت. به بحث شیرین خانواده آقای کوثری که میرسیم، جهانگیر
کوثری اینگونه صحبت میکند؛ «خانم بنیاعتماد روی ساخت مستندهایی متمرکز است که به
طور قطع در تاریخ مستند ماندگار خواهد شد. باران هم پرانرژیتر از گذشته به راهش
ادامه میدهد و درگیر کارهای جدیدش در تئاتر و سینماست. فکر میکنم دخترم امسال دو
تا سه فیلم در جشنواره فیلم فجر داشته باشد.»
تهیهکنندگی فیلم دوم محسن قرایی
اما جهانگیر کوثری هم درگیر یک کار
سینمایی جدید است. او که در گذشته با تهیه فیلمهایی چون «دختران خورشید»، «یک شب»،
«عصر جمعه»، «پل خواب» و... بیشتر به تولید فیلمهای اول فیلمسازان مستعد مشهور
بوده، امسال نیز قرار است با یک جوان کار کند؛ محسن قرایی که فیلم اولش (خسته
نباشید) را به طور مشترک با افشین هاشمی کارگردانی کرد و کارش مورد توجه کارشناسان
و منتقدان قرار گرفت. کوثری این بار تهیهکنندگی فیلم بعدی او که اولین کار مستقلش
هم محسوب میشود، بر عهده دارد؛ «این فیلم «نمره اخلاق ۲۰» نام دارد و منتظر صدور
پروانه ساختش هستیم تا پیشتولید را شروع کنیم».
درباره مرحوم ایرج کریمی
خیلی متأسف شدم ایرج کریمی از بین ما
رفت. ما یکی از کارگردانهای دستبهقلم، یکی از منتقدان، داستاننویسان و حتی یکی
از شعرایمان را از دست دادیم. من سر فیلم سینمایی «نسل جادویی» با او کار کردم. فیلمی
درباره نسل جوانمان است، اینکه خلاقیتهای این نسل چگونه هرز میرود. اما متاسفانه
هرگز اجازه ندادند فیلم اکران شود و مجبور شدیم در نهایت با تغییراتی آن را روانه
بازار نمایش خانگی کنیم... تجربه همکاری با ایرج برای هرکسی در سینما جالب بود.
به دلیل اندوخته فکریاش، رواننویسی و قلمی که داشت و دانش و پشتوانه سینمایی
تئوریکی که از آن برخوردار بود. جایش خیلی خالی است. این قطاری است که یک جایی میایستد
و روزی هر کدام از ما از آن پیاده میشویم. مرگ چیزی نیست که بتوان با آن دستوپنجه
نرم کرد... برای خانوادهاش از خداوند طلب صبر میکنم.
محسن سرافراز
انتهای مطلب/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است