شهرام
ناظری همواره بر موسیقی ایرانی تاثیرگذار بوده است؛ چه آن زمان که در گروه
«عارف و شیدا» حضور فعال داشت و چه پس از آنکه به اتفاق محمدرضا
شجریان، در سالهای دهه ۶۰ و ۷۰ پرچمداری آواز ایرانی را برعهده داشت، اما
پس از تبوتابی که آلبوم «بعد یازدهم» به آهنگسازی حافظ ناظری در زمان
انتشارش ایجاد کرد و حاشیههایی که پیرامون آن بهوجود آمد روز شنبه آلبوم
«ناگفته» که نسخه کاملتر آلبوم پیشین است از طریق سایت «بییپتونز» منتشر
شد و در دسترس مخاطبان موسیقی قرار گرفت.
بدونتردید پس از شنیدن این نسخه کامل است که میتوان نقد و نظر درستی روی
این آلبوم ارائه کرد و درباره آن به بحث نشست، درحالیکه سال گذشته هوشنگ
کامکار این انتقاد را مطرح کرد که چرا این آلبوم چند اسم دارد و ای کاش
ناظری صبر بیشتری میکرد. باز هم بدون تردید این آلبوم در موسیقی ایرانی یک
اتفاق ویژه است و گواه این اتفاق ویژه هم نه جایزههایی که گرفته و
تحسینهای بینالمللی که شامل حال حافظ ناظری و همکاران این آلبوم شده است؛
که شنیدن هرچهار فصل این آلبوم است و تاثیری که بر روی گوشهای
پرورشیافته و حتی پرورشنیافته موسیقی سنتی ایرانی و حتی موسیقی کلاسیک
غربی میگذارد. چه اینکه بیهوده نبوده است معرفی شدن این آلبوم بهعنوان
پرفروشترین آلبوم کلاسیک جهان. نزدیک به دو هفته پیش گفتوگوی مفصلی با
حافظ ناظری آهنگساز همه قطعهها و خواننده برخی قطعههای آلبوم «ناگفته»
درباره این آلبوم و برگزاری کنسرتهایی که در پیش دارد، داشتیم و امروز به
بهانه انتشار نسخه کامل اینترنتی این آلبوم با شهرام ناظری، پدر او و
خواننده برخی قطعهها «ناگفته» گفتوگوی مختصر و مفیدی داشتهایم که در آن
شهرام ناظری هرچند خیلی مایل به گفتوگو درباره «ناگفته» نبود، اما درباره
آثار خودش خبرهای مهمی داد که در ادامه میخوانید:
+ آقای ناظری پسرتان ۱۲ و ۱۳ شهریور در تالار وزارت کشور کنسرت آلبوم
«ناگفته» را برگزار میکند. آیا شما هم در این کنسرت حضور دارید؟
بله. اجرای چند قطعه را در این کنسرت بهعهده دارم.
+ دقیقا همان قطعههای آلبوم را اجرا میکنید یا برنامه دیگری در کنسرت دارید؟
اجازه بدهید درباره کنسرت چیزی نگویم.
+ در قطعههای فصل «بازگشت»، ووکال شما اتصال تماتیک بینظیری ایجاد کرده
است که به این واسطه مخاطب پابهپای آهنگساز و خواننده و نوازنده با هر
فرهنگی، جذبهای را که در شعر مولانا وجود دارد، تاحدودی میتواند درک کند و
به تجربههای عمیقی هم با این موسیقی برسد. چقدر این نتیجه مهم را حاصل
کار آهنگسازی حافظ میدانید و چه میزان شور و برداشت شما از شعر و البته
تجربه شما از موسیقی آیینی در خلق این قطعات تاثیر داشته است؟
آنچه درباره آلبوم «ناگفته» میتوانم به شما بگویم این است که خوشحالم این
اثر منتشر شده است و نتیجه کار راضیکننده بوده است و البته بازتاب
گستردهای هم در سطح جهان موسیقی داشته است، اما بهواقع توضیح بیشتری
درباره این آلبوم نمیتوانم بدهم، چراکه آنچه باید اتفاق بیفتد در اثر
اتفاق افتاده و توضیح اضافهای نمیتوان به آن الصاق کرد.
+ آثار خودتان در چه مرحلهای هستند؟ آیا امسال اثری از شما آماده و روانه بازار میشوند؟
بله. مشغول آماده کردن آثار خودم هستم. «درفش کاویانی، کاوه آهنگر» اثری
براساس شاهنامه است که قرار است بهزودی منتشر شود. این اثر نیز همچون
«آواز اساطیر: شاهنامه کردی» با محوریت ساز تنبور تهیه شده است. چند اثر
دیگر از من هم همگی آماده میشوند و امسال بهمرور منتشرشان میکنیم.
+ واقعا همه این آثار را میخواهید در یکسال منتشر کنید؟
بله البته. چهار یا پنج سال است که کاری از من منتشر نشده و فکر میکنم
دیگر وقتش شده است که آثاری از من به دست علاقهمندان برسد و انتشار چند
اثر در مقاطع زمانی امسال به گمانم جبران سکوت گذشته را میکند.
+ امسال این کارها را شروع کردید یا اینها حاصل یک فرآیند چندساله است؟
خیر. در این چهار یا پنج سال بیکار ننشسته بودیم. مشغول کار و پژوهش و تهیه
این آثار بودیم و البته مشخصا در کمتر از شش ماه نمیشود این همه کار را
آماده کرد. همانطور که اشاره کردید این آثار حاصل فرآیندی طولانی بوده است
و بهزودی جزئیات بیشتری را از این آثار میشنوید.
علی مینایی
انتهای مطلب/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است