«۴۱۰» روایتی از رزمندگان نام‌ آشناست/ سه نهاد مجوز انفجار دادند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴
در نشست خبری سینمایش «۴۱۰» مطرح شد؛

«۴۱۰» روایتی از رزمندگان نام‌ آشناست/ سه نهاد مجوز انفجار دادند

نشست خبری سینمایش «۴۱۰» صبح امروز ۲۶ مهرماه با حضور معاون هنری حوزه هنری، کارگردان و تهیه کننده این پروژه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری سینمایش «۴۱۰» صبح امروز ۲۶ مهرماه در سالن مهر حوزه هنرهای انقلاب اسلامی با حضور علی فروزانفر معاون حوزه هنری، کوروش زارعی کارگردان و علی کوهفر تهیه کننده این پروژه برگزار شد.

سینمایش «۴۱۰» که ترکیبی از قالب تئاتر و جلوه‌های ویژه سینمایی است به تهیه‌کنندگی علیرضا کوهفر و کارگردانی کوروش زارعی از دیروز ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در برج میلاد تهران اجرای خود را آغاز کرده است. از جلوه‌های ویژه این اثر می‌توان به آکواریوم تئاتری با ظرفیت ۱۰۰ هزار لیتر آب و انفجارهای بزرگ اشاره کرد. همین تمرین جلوه های ویژه این پروژه بود که در روزهای گذشته شایعاتی را مبنی بر انفجاری نزدیک برج میلاد تهران رقم زد.

«۴۱۰» روایتی از دفاع مقدس با محوریت شهید قاسم سلیمانی و فتح گردان غواصی لشکر «۴۱۰» ثارالله است که به مدت ۱۵ شب تا ۹ آبان ۱۴۰۱ در یک نوبت با ظرفیت بالای ۴ هزار نفر تماشاگر و با همت موسسه رسانه ای مهنا اجرا می‌شود

در آغاز این نشست خبری علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری درباره ابعاد این پروژه گفت: از دو ماه گذشته تمرین های این پروژه که طراحی و برنامه ریزی آن را در سال های گذشته انجام داده بودیم، آغاز کردیم و درنهایت شب گذشته روانه صحنه شد. قرار بود این کار در ایام هفته دفاع مقدس رونمایی شود اما به دلایل مختلف و تقارن آن با ایام اربعین حسینی، شهادت امام رضا (ع) و ناآرامی هایی که در کشور با آن رو به رو بودیم، دیشب به شب اول اجرا رسید. بالغ بر ۲۰۰ نفر به طور مستقیم درگیر اجرای این کار هستند و حجم دکور این سینمایش و اجرای آن سنگین و سخت بوده است و همچنین در این کار شاهد انفجارهای متفاوت و اتفاقات میدانی هستیم. «۴۱۰» قرار است ۱۵ شب روی صحنه باشد و پیش‌بینی ما این است که در شب های اجرا حدود ۴ هزار مخاطب را در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد داشته باشیم و تلاش خواهیم کرد تا مردم تهران نمایشی باکیفیت، هنرمندانه و به‌روز را تماشا کنند.

نمایش «۴۱۰» مخاطب را به فکر فرو می‌برد

در ادامه این نشست کوروش زارعی کارگردان این اثر عنوان کرد: نزدیک به ۳ ماه است که درگیر نمایش «۴۱۰» هستیم و تقریبا روزی ۸ ساعت تمرین می کردیم. زمان اجرای این پروژه به دلیل شرایط کشور که در این روزها شاهد آن بودیم، به تاخیر افتاد. نویسنده این سینمایش مرتضی شاه کرم است و موضوع آن لشگر «۴۱۰» ثارالله در دفاع مقدس و روایتی از دهه ۶۰ است. اتفاقاتی در این نمایش رخ می دهد که مخاطب را به فکر فرو می برد و او را متوجه این قضیه می کند که چه شخصیت های نام آشنایی در آن زمانه حضور داشتند.

زارعی افزود: حسن یزدانی رزمنده شناسایی لشگر «۴۱۰» نوجوان ۱۶ ساله ای است که ما داشتیم. او برای شناسایی و اطلاع رسانی عملیات والفجر ۸ حدود ۶۰ بار طول اروند را می رود و می آید و تلاش های او موجب می شود تا فاو به دست ما بیفتد. در ظاهر اروند، رود ساکنی است اما در لایه های زیرین دارای شتابی است که خود دریانوردان می گویند اگر کشتی با بارش در آن لنگر بیندازد، باتوجه به سرعتی که در لایه های زیرین اروند وجود دارد، آب ها قطعا این کشتی را با خود می برند.  

۸۰ درصد شخصیت‌های این سینمایش مستند هستند

وی درباره شخصیت های مستند این سینمایش توضیح داد: ۷۵ تا ۸۰ درصد شخصیت های این سینمایش مستند هستند و شخصیت هایی همچون قاسم سلیمانی، علی عابدینی، حسن یزدانی، حسین یوسف اللهی و… در این روایت نقش دارند. مرتضی شاه کرم به صورت هنرمندانه این شخصیت ها را دراماتیک کرده و در قالب یک نمایش دو ساعته آن را نگاشته است. ناگفته نماند که بقیه شخصیت‌ها نیز برگرفته از ذهن نویسنده هستند.

این کارگردان درباره تجربه جدید خود اظهار کرد: سال هاست که کارهای جدیدی را در حوزه کارگردانی تجربه می کنم، در سوریه نمایشی را بر صحنه بردم و همچنین نمایش «مثل ماهی ها در خاک» را کارگردانی کردم و در سال گذشته نیز در ایلام «رقص پرچم» که به قلم سید مصطفی موتورچی نوشته شده بود را اجرا کردم. همه این آثار درباره جنگ، اتفاقات و ناگفته های آن بود که سعی کردم آن ها را برای تماشاگران با جذابیت کار کنم و همچنان نیز این مسیر را دنبال می کنم.

زارعی درباره اینکه سینمایش چیست، بیان کرد: ممکن است بپرسید چرا عنوان سینمایش را برای این اثر به کار گرفته ایم و باید بگویم دلیل این انتخاب این است که در این پروژه نمایش را با سینما تلفیق کرده و از تکنیک های سینمایی بهره برده‌ایم. از تکنیک هایی همچون تصویربرداری کروماتیک و جلوه های بصری و میدانی استفاده کردیم تا روایت کار جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته باشد.

کوروش زارعی ادامه داد: قرار بود سینمایش «۴۱۰»، ۲۵ شب اجرا برود اما از نظر زمانی با بازیگرانی که درگیر پروژه های سینمایی هستند، دچار مشکل شدیم و آن ها باید به پروژه ای که به آن تعهد دارند، بروند اما در تلاش هستیم تا حداقل ۲۰ شب روی صحنه باشیم.

در ادامه این نشست خبری علیرضا کوهفر تهیه کننده «۴۱۰» و مدیر موسسه مهنا گفت: سال‌هاست در موسسه مهنا کارهای میدانی را تجربه می کنیم و با استفاده از ویدیو مپینگ و حوزه های اسپشیال، نور دیجیتال، صدا و پروداکشن های متفاوت تلاش کرده ایم تا حواس پنجگانه مخاطب را درگیر و همراه کنیم.

او ادامه داد: در این اثر بالغ بر ۱۰۰هزار لیتر آب را مانند رودخانه درآورده ایم. باتوجه به اطلاع رسانی که در این روزها به سختی صورت می گیرد، دیشب تعداد مخاطب قابل قبولی داشتیم و امیدوارم بتوانیم خاطره ای خوب برای مردم تهران بسازیم. ناگفته نماند که در خبرها به اشتباه گفته شده است که این اولین فصل از سینمایش «۴۱۰» است و فصل های دیگری وجود ندارد.

پروژه بعدی درباره شهید جهان آرا و مقاومت مردم خرمشهر است

زارعی درباره کار جدیدی که به تلاش این گروه ساخته می شود، توضیح داد: پروژه بعدی ما درباره شهید جهان آرا و مقاومت مردم خرمشهر است که با عنوان نمایش «خرمشهر» به نویسندگی مرتضی شاه کرم اجرا خواهد شد. باتوجه به پروسه تولید سنگینی که این نمایش در پیش دارد، فعلا نتوانستیم آن را عملی کنیم و اول ترجیح دادیم با کمک حوزه هنری، برج میلاد، موسسه مهنا و معاونت اجتماعی شهرداری سینمایش «۴۱۰» را تجربه کنیم.

او افزود: ما با تحولی در فعالیت های نمایشی مواجه هستیم و قرار است نوعی از اتفاقات جدید را در حوزه نمایش های میدانی در ۳۱ استان کشور رقم برنیم که اخبار این رویکرد جدید و تازه را از حوزه هنری خواهید شنید.

در بخش دیگری از این نشست علی فروزانفر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره برآورد مالی این نمایش میدانی بیان کرد: جایی را ندیده‌ام که مبالغ نمایش های میدانی را اعلام کنند اما چنین پروژه ای با این همه سختی در پروسه تولید و اجرا که با ظرفیت ۴ هزار نفر روی صحنه می رود، بالاخره هزینه هایی دارد اما ما تصمیمی نداریم تا مبالغ را اعلام کنیم. همین را بگویم که این کار گیشه ندارد و بلیت ها رایگان هستند. در حقیقت این سینمایش کار فرهنگی است و به صورت خدمات عمومی برای مخاطبان تهیه شده است.

علیرضا کوهفر نیز در ادامه این سوال گفت: سرفصل بودجه ای ما مانند تئاتر است و عوامل ما با سابقه طولانی که در سینما دارند همچون رفقای تئاتری هزینه ها را دریافت می کنند پس ما را با آن ها مقایسه کنید.

سینمایش «۴۱۰» کمتر از ۵ میلیارد تومان هزینه داشته است

درنهایت کوروش زارعی درباره هزینه های این سینمایش توضیح داد: این سینمایش کمتر از ۵ میلیارد تومان هزینه داشته است که در مقابل کارهای سینمایی و دستمزدهایی که بازیگران تئاتر می گیرند، بودجه کمی را به خود اختصاص داده است.

این کارگردان درباره اهداف تئاتری که با کمک حوزه هنری و موسسه مهنا قرار است انجام شود، عنوان کرد: نگاه و راهبردی که برای تئاتر حرفه ای و در استان ها برای سالن های نمایش و گروه های تئاتری خود استان در نظر داریم مانند کاری است که در ایلام انجام داده ایم. بچه ها و گروه های هنری خود استان دست به کار می شوند و شاید ۲۰ درصد عوامل از تهران به کمک آن ها بروند. زیرا هدف اصلی ارتقای تولیدات در سراسر کشور و ایجاد شغل و تجربه برای گروه های هنری است.

طراحی‌های دقیقی انجام شده تا آسیبی به مخاطب نرسد

زارعی درباره خطرات احتمالی انفجارهایی که در این سینمایش اتفاق می افتد، تصریح کرد: گروهی که جلوه های میدانی ما را انجام می دهند، افرادی با تجربه سینمایی هستند و پروژه های عظیم را کار کرده اند. آن ها با معادله و محاسبه هندسی، جایگاه چاشنی ها را به گونه ای طراحی کرده اند که به کسی آسیبی نرسد. حتی انفجارهای ما امواجی دارد که ممکن است برای مخاطب و بازیگر مشکل ساز باشد اما با فاصله زیادی این اتفاقات رخ می دهد تا حتی امواج آن به مخاطب آسیبی نرساند.

او درباره به تاخیر انداختن اجرای سینمایش «۴۱۰» با توجه به شرایط موجود بیان کرد: همین الان بازیگران ما که حدود ۴۰ نفر از آن ها نقش غواص ها را ایفا می کنند به دلیل دمای هوا اذیت می شوند و نمی توانند سرما را تحمل کنند. اگر همین فصل پاییز را از دست می دادیم دیگر برای ما اجرای سینمایش «۴۱۰» امکان‌پذیر نبود و هزینه هایی که برای آن پرداخت شده بود، از بین می رفت. ما به دلیل شرایط تولید مجبور به اجرا شدیم و اگر دکور و هزینه ها از بین نمی رفت، اجرا را به تاخیر می‌انداختیم.

از سه نهاد امنیتی مجوزهای این رویداد را گرفته‌ایم

علی فروزانفر در ادامه تصریح کرد: در سه لایه از سه نهاد امنیتی مجوزهای این رویداد را گرفته ایم و با وجود اخذ مجوزها، دوستان در حوزه انفجار، کار را سبک تر کرده اند و سطح آن را پایین تر آوردند. حتی گروه های تبلیغاتی از مجموعه های مختلف همچون صداوسیما، شبکه های مجازی و روابط عمومی برج میلاد را به کار گرفته ایم تا در شرایط موجود و باتوجه به صداهای ناشی از این نمایش مردم را نگران نکنیم. ما اجرای این پروژه را به تاخیر انداختیم تا زمانی این کار اجرا شود که روان ها در آسایش نسبی باشد و حتی شنبه ها به صحنه نمی رویم تا هیچ حاشیه ای برای گروه تولید و شهروندانی که به تماشای کار می آیند، پیش نیاید.

او ضمن بیان اینکه اعلام هر عددی حاشیه دارد و شفاف سازی نمی کند، اظهار کرد: مبلغ هزینه شده برای این پروژه نزدیک ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. نهادهای نظارتی هم وجود دارند و کارشان ر انجام می دهند. خوشبختانه امسال جهش بودجه ای داریم تا اصحاب فرهنگ و هنر به راحتی بتوانند کارهای جدیدتری را در روستاها، استان ها و در واقع در کل کشور انجام دهند.

معاون هنری حوزه هنری گفت: کل اتفاقاتی که در هفته های اخیر با آن رو به رو بودیم به دلیل نارسانا بودن رسانه ها و واکنش شفاف نشان ندادن آن ها در خود زمان وقوع اتفاق است و ما به شدت از آن رنج می بریم. ما هنوز با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه می داریم. جهش در همه زیر ساخت های عمرانی، مهندسی و … انجام شده اما هرگز جهش رسانه ای را ندیده ایم و کشور هم متوجه نشده است که همه این مسایل با موضوعات فرهنگی قابل حل شدن است.

در بخش دیگری از این مراسم زارعی درباره تفاوت کارگردانی در چنین پروژه هایی گفت: اساسا تفاوت کارگردانی در تئاتر خیابانی با تئاتر میدانی، تفاوت زمین تا آسمان است. در این روش نمایش میدانی، تکنیک وجود دارد که در تئاتر خیابانی که تماشاگران به دور صحنه می ایستند، وجود ندارد. این سینمایش چند رسانه ای است و حجم میزانسن و دکوپاژ آن متفاوت است. اساسا در تئاتر خیابانی از جلوه های میدانی و طراحی خاصی از صدا وجود ندارد اما در «۴۱۰» این تئاتر است که از سینما بهره می گیرد. در چارچوب سالن های نمایش اجازه صورت گرفتن چنین نمایشی که باید در معماری بزرگتری اتفاق بیفتد، نیست.

او درباره انتقادپذیری خود تصریح کرد: نقد اگر راهگشا باشد قطعا از آن استفاده می کنیم. به هرحال من کار جدیدی را تجربه می کنم و به نقد، راهنمایی و مشاوره دوستان نیاز دارم تا خطاهای این اثر را در پروژه ای دیگر نداشته باشم.

کوروش زارعی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا درباره حجم آب استفاده شده در این نمایش و بحران کمبود آب که با آن مواجه هستیم، پاسخ داد: مقابل صحنه ما فضای سبزی وجود دارد که مربوط به برج میلاد است. با توجه به اینکه در ورود و خروج بازیگران خاک و گل را با خود به آب می آورند و ممکن است برای بازیگران مشکل ایجاد کند و خطرناک باشد، جایگاه آب ها را طوری طراحی کرده ایم که هر دو یا سه روز یک‌بار بتوانیم آب را عوض کنیم و آن را به راحتی به سوی فضای سبز و درختان برج میلاد سرازیر کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است