به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، علی سعادتمند منتقد سینما در یادداشتی به فیلم «پارادوپینگ» به کارگردانی محمدرضا حسنی رنجبر که در سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، پرداخته است.
این یادداشت به شرح زیر است:
«یک خنداندن ناتوان
پارادوپینگ فیلمی با معیارها و ساخت یک فیلم تلویزیونی است و ابداً به سینما، مخصوصاً، سینمای کمدی که نوع فیلمسازی بهشدت سختی است، نزدیک نمیشود.
ساختن سبک کمدی موقعیت در ژانری که تنوع زیادی دارد کار سادهای نیست و این فیلم دقیقاً با رویکرد به کلیشههای مرسوم و متدوال فیلمهایی، با رویکرد به موضوع کودک و مدرسه، از بچههای خوب و بد در دوران تحصیل استفاده کرده است که ایده جالب و تازهای نیست.
برای خنداندن مخاطب باید به دنبال ایدههای پر از خلاقیت به جهت ساخت موقعیتهای کمدی نو بود که متأسفانه پارادوپینگ از آن بیبهره مانده و گرفتار تکرار شده است. تلاش برای لاغر شدن هم نتوانسته به درام فیلمنامه و قصه کمک کند چرا که خود موضوع در اصل نمیتواند بستر مناسبی برای خنداندن بیننده باشد؛ آنهم مخاطبی که سخت میخندد.
فیلم در حد فیلمهای کوتاه تلویزیونی مانده و نه در فیلمبرداری و زوایا و اندازۀ نماها، و نه در نوع داستانگویی و بازیها، در حد اندازۀ پرده بزرگ سینما نیست. ضعف اصلی از قصه است؛ پس از آن در کارگردانی، که نتوانسته تکنیکی که در دکوپاژ و میزانسنی که لازمۀ یک فیلم در ژانر کمدی است را بکار گیرد.»
انتهای پیام/
There are no comments yet