وبگاه ساترا بخشی را به گزارش‌های مردمی اختصاص داد/ تمام محتواها بازبینی نشده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۹
رییس ساترا خبر داد:

وبگاه ساترا بخشی را به گزارش‌های مردمی اختصاص داد/ تمام محتواها بازبینی نشده‌اند

رییس ساترا در گفتگوی زنده با شبکه خبر از توجه ویژه سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر به گزارش‌‎های مردمی حوزه صوت‌وتصویر فراگیر، خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا)، سعید مقیسه رییس ساترا روز گذشته دوشنبه ۳۰  آبان ماه مهمان بخش خبری ساعت ۱۰ شبکه خبر بود. حمیدرضا مدقق، میزبان این بخش خبری درباره نظارت بر محتوای رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی، دریافت گزارش‌های مردمی، بسته‌های حمایتی ساترا از رسانه‌ها، جزئیات پخش مسابقات فوتبال جام جهانی و سایر موضوعات این حوزه با مقیسه به گفتگو نشست.

رییس ساترا در ابتدای این گفتگو درباره چگونگی بازبینی آثار منتشر شده در رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر بیان کرد: ساترا وظیفه تنظیم مقررات و نظارت و صدور مجوز برای این رسانه‌ها را بر عهده دارد. موضوع ممیزی یا نظارت بر محتوا در چند مرحله به انجام می‌رسد. یکی در مرحله صدور مجوز ساخت است یعنی زمانی که یکی از تولیدکنندگان محتوا، متقاضی تولید یک سریال یا برنامه است؛ در این مرحله فیلمنامه یا طرح برنامه بعد از ارائه در شورای مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ایرادهای احتمالی بیان می‌شود و اگر نیاز به مشاوره با کارگردان‌های خبره این کار‌ وجود داشته باشد، این کار نیز انجام خواهد شد و در نهایت مجوزهای ساخت صادر می‌شوند.

وی افزود: مرحله دیگری از نظارت بعد از تولید محتواست. در این مرحله آثار تولید شده به‌منظور تطبیق با محتوایی که قرار بوده به تولید برسد یا تولیداتی که به شکل تامینی تهیه شده‌اند مانند فیلم‌های خارجی دوبله شده، در شورای دیگری توسط بازبین‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و در پایان مجوز آنها صادر خواهد شد.

مقیسه در ادامه عنوان کرد: نوع دیگری از نظارت مربوط به شروع کار سکوی انتشار محتوا در فضای مجازی است که در این مورد، سکو مجوز آغاز به کار خود را از ساترا دریافت می‌کند. با توجه به سوابق سکو و توانمندی مسئولان آن، دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار خواهد شد و در مقاطع مختلف نسبت به عملکرد صحیحی که دارند رتبه‌بندی می‌شوند. حمایت‌های سازمان صدا و سیما و ساترا از سکوها، مبتنی بر همین نظام رتبه‌بندی است.

رییس ساترا درباره تعداد رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر که تاکنون مجوز فعالیت خود از این سازمان دریافت کرده‌اند، گفت: حدود ۳۰۰ رسانه تا به‌حال از ساترا مجوز گرفته‌اند که این ۳۰۰ سکو رقمی بالای ۸۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی درباره نحوه دریافت نکات و انتقادات کاربران سکوها خاطرنشان کرد: ما دارای دو نوع رسانه ناشرمحور و کاربرمحور هستیم. مسئولان هر دو نوع این رسانه موظف هستند، زمینه گزارش‌های مردمی را فراهم آورند. بنابراین بایستی به طور حتم رسانه این امکان را فراهم کند تا به عنوان مثال برای گزارش مشاهده محتوای منتشر شده در رسانه از نظر هم راستا نبودن با ارزش‌های ایرانی – اسلامی، رعایت نکردن رده‌بندی سنی، تطبیق نداشتن اطلاعات اثر با محتوای آن و… اولا به رسانه امکان اعلام وجود داشته باشد، در درجه دوم وبگاه ساترا بخشی را برای دریافت گزارش‌های مردمی با نشانی sapra.ir در نظر گرفته است که کاربران امکان مراجعه به آن و ثبت گزارش‌های خود را دارند.

رییس ساترا افزود: وقتی گزارشی در این بخش ثبت شود ما از رسانه مطالبه می‌کنیم و قاعدتا در این شرایط، رسانه اصلاحات را مدنظر قرار می‌دهد.

مقیسه در ادامه خاطرنشان کرد: در این شرایط که تعداد محتواها بسیار بالاست بازبینی‌ها به روش‌های مختلفی روی سرویس به انجام می‌رسند، البته نه برای همه محتواها. بنابراین محتوای بارگذاری شده لزوما مورد تایید ساترا نیست و بازبینی نشده است. اگر خانواده‌ها محتوای موردداری را مشاهده کردند، می‌توانند گزارش دهند. هرچه میزان بازدید بالاتر رود، به همان نسبت میزان بازبینی هم بالا می‌رود اما درنهایت به سمتی پیش می‌رویم که تمامی محتواهای حرفه‌ای رسانه‌ها دارای بازبینی باشند.

وی افزود: درصدد هستیم محتواهایی که مورد بازبینی ساترا قرار گرفته‌اند، با قرار دادن یک نشان مشخص کنیم تا مردم به‌واسطه دیدن این نشان به محتوای بازبینی شده اطمینان پیدا کنند.

رییس ساترا راجع به حمایت‌های مختص به رسانه‌های مشمول رتبه‌بندی ساترا عنوان کرد: سازمان صداوسیما یا ساترا برای تنظیم‌گری ایجابی رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر دارای مجوز از این سازمان، حمایت‌هایی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال تقریبا صدا و سیما ماهانه تعدادی محتوا متناسب با ایام را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. تاکنون هفت بسته محتوایی شامل ۱۰۰ قطعه محتوا اعم از فیلم، سریال و برنامه صدا و سیما را برای آنها درنظر گرفته‌ایم. این بسته‌ها به‌صورت رایگان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است که رسانه‌ها این امکان را دارند بهای آنها را از کاربران دریافت کنند.

مقیسه افزود: همچنین رسانه‌ها در این بسته‌های محتوایی امکان داشتن شبکه‌های صدا و سیما به صورت قاب اختصاصی (iframe) را در اختیار داشته‌اند. مورد دیگر رایگان شدن هزینه‌های بازبینی محتوا است که پیش از این با دریافت هزینه همراه بود. جلسات مشاوره‌‌ای اعم از مشاوره‌های کسب و کار و اقتصادی و دوره‌های آموزشی برای مدیران رسانه‌ها در دانشکده صدا و سیما در آغاز کار و دریافت دانشنامه از جمله این حمایت‌ها است.

رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر(ساترا)، درباره چگونگی پخش مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر گفت: این مسابقات از شبکه سه سیما، ورزش و فراتر و همچنین شبکه‌های مختلف رادیویی به شکل زنده با کیفیت ۴k و از طریق تلوبیون که آی‌پی‌تی‌وی متعلق به صدا و سیماست و آی‌پی‌تی‌وی‌های طرف قرارداد که شامل پنج شرکت هستند، پخش خواهند شد. به جز این موارد نیز به مجوزگیرندگان ساترا به صورت قاب اختصاصی (iframe) این بازی‌ها ارائه می‌شود.

وی درباره حمایت از رسانه‌ها تصریح کرد: برخی اوقات رسانه‌ها در عملکرد خود دچار تخلفاتی می‌شوند که به ازای این تخلفات رتبه‌هایی از آنها کاسته می‌شود اما بعدا جبران می‌کنند، در همین راستا ما برای حمایت از آنها همواره درنظر داریم طرازی مثبت داشته باشند. اگر رسانه‌ای به عنوان رسانه متخلف شناخته شود ولو اینکه این تخلفات منجر به تعلیق مجوز آن نشده باشد، مشمول حمایت‌ها نخواهد بود. اما اکثر رسانه‌ها منظم هستند و از حمایت‌های ساترا بهره‌مند می‌شوند.

مقیسه در پایان درباره کاهش بحث سلیقه در اعمال ممیزی‌های آثار رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر خاطرنشان کرد: برای کاهش احتمال سلیقه‌ای دیده شدن ممیزی‌ها، کارگزاری‌های بیرونی که مسئول ممیزی بودند، حذف کردیم و در حال حاضر این امر، توسط بازبین‌های سازمان به انجام می‌رسد که باعث وجود وحدت رویه است. همچنین ضوابط موجود در این حوزه را در وبگاه ساترا منتشر کرده‌ایم. علاوه بر آن تمامی تولیدکنندگان و مسئولان محتوایی رسانه‌ها در ابتدای کار خود، آموزش‌های لازم را می‌بینند. برگزاری جلسات مشاوره‌ای برای برطرف کردن هر ایراد گرفته شده نیز وجود دارد. ما همواره درصددیم تا بیشترین تعامل را با رسانه‌ها برقرار کنیم تا کمترین اختلاف سلیقه را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰