به گزارش صبا، سینمای مستند وقتی وارد حیطه تحقیق و پژوهش میشود و بار علمی به خود میگیرد، در ساختار فرهنگی یک کشور واجد ارزش است. فیلمی که قرار است آینه تمامنما باشد، کارکردی فراتر از یک فیلم خواهد داشت و این مسئلهای است که برخی کارشناسان از آن به عنوان سیاهنمایی یاد میکنند.
قطعا آنچه از واژه سیاهنمایی برمیآید؛ ندیدن سپیدی و روایت دروغ است. به عبارتی دیگر اگر هنرمند سیاهی را ببیند و به تصویر بکشد، نه تنها با حقیقت همراه شده که میتواند در اصلاح و تغییر نگاه در هر زمینهای نقش فعال هنری و حتی رسانهای داشته باشد. و اگر سیاهی را ببیند و به دروغ، به دنبال تصویری جعلی از سپیدی باشد، راه برعکس را طی کرده است.
«مشق امشب» فیلم تحسینشده اشکان نجاتی و مهران نعمتاللهی درباره تناقض و تعارض معیارها در حوزه تربیت کودکان در خانه و مدرسه، یکی از آثاری است که باردیگر محل جدال طرفداران واقعگرایی و مخالفانشان (که مجدانه بر طبل سیاهنمایی میکوبند) شده است و این یادآور ماجرای مرغ و تخممرغ است!
قطعا اگر بخواهیم بگوییم مشکلی در سیستم آموزشی نیست و همه چیز گل و بلبل است، این ربطی به امیدآفرینی و تصویر آرمانی از یک سیستم ندارد که بیشتر خودفریبی و جعل واقعیت است و «جعل واقعیت» اتفاقا هممعنای همان «سیاه نمایی» است!
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است