به گزارش صبا، وجود شرایط دشوار اقتصادی و افزایش هزینه تماشای فیلم در سالنهای سینما، عدم تنوع ژانر در آثار و به دنبال آن یکدست شدن موضوعات و فضای عموم فیلمها، و همچنین اولویت قرار گرفتن سیاست های مربوط به جشنواره های خارجی توسط سینماگران و عدم توجه به خواست و سلیقه مخاطب از مهمترین دلایل افت تماشاگر در سینمای ایران به شمار میروند.
در سالهای اخیر عمده فروش سالیانه فیلمها مربوط به آثار کمدی بوده و اکثر فیلمهای اجتماعی در آمارهای فروش، توفیق چندانی نداشتهاند. مگر در مواردی که به دلایل عموما فرامتنی برای تماشای آنها میان مخاطبان، کنجکاوی وجود داشته است.
از ابتدای پاییز امسال بروز ناآرامیهای اجتماعی و مصائب مربوط به آن سبب شد فروش فیلمها با ریزش بسیار شدیدی رو به رو شود. تا حدی که صاحبان آثار رغبتی برای وارد کردن فیلمهایشان به چرخه اکران نداشتند. اتفاقی که تا همین امروز نیز ادامه پیدا کرده و همین مسئله موجب شده تا در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، ظرفیت بیشتر سالنهای سینما خالی از تماشاگر باشد.
از جمله راهکارهایی که برای برون رفت از این وضعیت به اجرا درآمد، اکران فیلمها برای مدت طولانیتر نسبت به گذشته بود. با چنین ترفندی بود که صاحبان آثار مخاطب پسندی چون «بخارست» به اکران فیلمهایشان رضایت دادند. همچنین مدیران سینمایی تصمیم گرفتند شرایط پخش فیلمهای مسئلهدار و توقیفی را تسهیل کرده تا بلکه از این طریق بتوانند احساس رغبت و کنجکاوی را در میان مخاطبین سینما ایجاد کنند.
بنا بر این سیاست، فیلمهایی چون «ملاقات خصوصی»(امید شمس) و «چپ راست»(حامد محمدی) بالاخره و پس از مدتها کشمکش توانستند سر از پرده نقرهای درآورند.
«ملاقات خصوصی» اولین ساخته سینمایی امید شمس است. او که فارغالتحصیل مدرسه ملی سینما است، پیش از این با فیلمهای کوتاهش توانسته بود خوش بدرخشد و جوایز بینالمللی پر شماری را کسب کند. این فیلم در جشنواره فجر سال گذشته تا روز آخر در صدر جدول مربوط به آرای مردمی قرار داشت اما وجود ابهام در اخذ این عنوان سبب شد دبیر جشنواره تصمیم بگیرد این سیمرغ را حذف کند! زوج پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا ترکیب جذاب و کنجکاویبرانگیزی را شکل دادهاند و این فیلم در همین چند روز توانسته با استقبال مناسبی از سوی تماشاگران مواجه شود.
پس از جشنواره سال گذشته، برداشت معانی استعاری و کنایی از فیلم توسط عدهای از منتقدین سبب شد اکران آن با چالش هایی مواجه شود تا سرانجام با مساعدت سازمان سینمایی و اصلاحات جزیی توسط فیلمساز این اثر به اکران عمومی رسید.
«چپ راست» ساخته حامد محمدی و به تهیه کنندگی منوچهر محمدی دیگر فیلمی است که از هفته گذشته اکران خود را آغاز کرده است. منوچهر محمدی که سابقه تهیه اثری ملتهب چون «مارمولک»(کمال تبریزی) را در کارنامه دارد، باز هم دست روی موضوعی حساس گذاشته و فیلم تازهاش، از سیاست به عنوان دستمایه خق اثری کمدی استفاده است.
پیمان قاسم خانی، رامبد جوان، سارا بهرامی، سروش صحت و ویشکا آسایش ترکیب بازیگران این فیلم کمدی را تشکیل دادهاند.
«چپ راست» فیلمی است با کنایههایی سیاسی به دو جریان اصلاحطلب و اصولگرا است و حامد محمدی به عنوان فیلمساز تلاش کرده علاوه بر خلق لحظههای کمدی، فیلمی دارای پیامهای روشن سیاسی را روانه سالنهای سینما کند. باید دید با توجه به شرایط خاص سیاسی کشور آیا این فیلم میتواند در خلق گفتمانهای سیاسی- اجتماعی اثر گذار باشد یا خیر. به نظر میرسد با فرا رسیدن نوروز این دو فیلم به دلیل پتانسیل بالا در جذب مخاطب همچنان به اکران خود ادامه دهند. باید منتظر ماند تا ایام جشنواره فیلم فجر از راه برسد و رفتار مخاطب را در مواجهه با فیلمهای این رویداد سینمایی ارزیابی نمود تا مشخص شود اوضاع امروز سینمای ایران در بحث جذب مخاطب تا چه اندازه بحرانی است.
There are no comments yet