جشنواره پانزدهم؛ یک برگ زرین در مسیر رشد و ارتقا / هر ۳۲ استان در جشنواره تجسمی فجر شرکت کردند/ تهران رکورد زد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۸
گزارش صبا از نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر

جشنواره پانزدهم؛ یک برگ زرین در مسیر رشد و ارتقا / هر ۳۲ استان در جشنواره تجسمی فجر شرکت کردند/ تهران رکورد زد!

نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح امروز، دوشنبه سوم بهمن در سالن کنفرانس بنیاد رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح امروز (دوشنبه سوم بهمن) با حضور عبدالرضا سهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره) سیدعباس میرهاشمی (دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر و عضو شورای سیاست‌گذاری) و سیدمصطفی زراوندیان (مدیر بخش تجسم هنر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) در سالن کنفرانس بنیاد رودکی برگزار شد.

این برنامه با سخنرانی عبدالرضاسهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی) با یادی از حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم سیاه‌کارزاده دو هنرمند فقید عرصه هنرهای تجسمی آغازشد. سهرابی سپس گفت: وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ به زعم همه اندیشمندان و نخبگان سیاسی دنیا، انقلابی با تموم وجوه بود. همواره دیده‌ایم که انقلاب‌ها بعد از به سرانجام رسیدن دچار زیان‌ می‌شوند و از آرمان‌های خود خارج می‌شوند اما انقلاب ما همچنان پس از چهار دهه با قدرت ادامه می‌دهد. این انقلاب قبل از اینکه سیاسی باشد موجب ورود  اندیشه و سلوک به اجتماع ایران شد که تاثیرگذار بود. این اندیشه بر هنر نقش مستقیم داشته و هنر هم توانست با زبانی گویا و رسا موثر در بازگو کردن حقایق و اهداف انقلاب باشد. جشنواره‌های فجر برآمده از همین تفکر و اندیشه است؛ لذا توانسته‌اند در این فضا جایگاه درخشان خود را نشان دهند. جشنواره‌های فجر برآمده از همین باورهایی است که پس از انقلاب ایجاد شده اشت. جشنواره‌های فجر آوردگاه هنرمندانی است که در آن می‌توانند هنر خود را در عالی‌ترین سطح ارائه کنند. هر هنرمندی که دستی بر آتش دارد می‌تواند در جشنواره‌ تجسمی فجر حضور داشته باشد؛ زیرا جشنواره‌ با توجه به گستردگی موضوعی که دارد محدودیتی برای کسی قائل نشده‌ است. روح بیانیه گام دوم جشنواره تجسمی فجر، امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. این مهم در جهاد تبیین موقر است که عرصه تجسمی موضع و موقعیتی است که بسیار در این راستا می‌تواند کمک کننده باشد. این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که امسال با وجود شرایط موجود توانستند افتخار بیافریند و برگ زرینی بر هنر انقلاب رقم زده باشند.

مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی ادامه داد: چهارسال از بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبری معظم نگاشته شد، گذشته است. روح این اتفاق به امید آینده است. این مورد در جهاد تببین بسیار موثر است و جشنواره تجسمی واسطه‌ای برای این موضوع در قالب رشته‌های هنری است. امسال تیم دبیران جشنواره و اعضای هیئت داوران جشنواره با انتخاب‌های‌شان فخر آفریدند. این هوشمندی و آگاهی هنرمندان بود که برگ زرینی در عرصه هنر انقلاب ورق خورده است… سهرابی در پایان خطاب به اهالی رسانه گفت: از شما می‌خواهم کنار ما باشید و اخباری را که باید منتشر شود، منتشر کنید تا رسانه‌های دیگر هم آن‌ها را بخوانند و بدانند که در کشور چه می‌گذرد و هنرمندان چه می‌کنند.

 

در ادامه سیدعباس میرهاشمی، دبیر تجسمی از پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: جشنواره تجسمی فجر پانزدهمین گام خود را برمی‌دارد و بالطبع طی دوران برگزاری بازخوردهایی داشته که سعی شده از آنها بهره ببرد و خود را به گام‌های بالاتر برساند. در جشنواره سال گذشته ایده و گام‌هایی را تدوین کردیم و  امیدوارم مسیری برای رشد باشد. در  جشنواره امسال اما کوشیدیم سطوح مختلف جامعه را در نظر بگیرم و بر اساس همین امر، موضوع آزاد را انتخاب کردیم. فراخوان جشنواره ۱۴ آبان منتشر شد و هنرمندان تا  بیست و نهم آذر فرصت داشتند آثار خود را ارسال کنند. پس از آن انتخاب و داوری را داشتیم و در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و تصویرسازی، داوری در یک مرحله و رشته‌های حجم، نگارگری، نقاشی و خوشنویسی را در دو مرحله داوری کردیم. همچنین دو شاخه طوبی زرین و قله‌ها را داشتیم. امسال همچنین بخش کاریکاتور بین‌الملل را هم داریم، بخش پوستر را هم داریم که یک بحث استاد شاگردی در آن مطرح است. در مجموع یکی از بخش‌های بسیار ویژه، بخش «تجسم هنر» است؛ زیرا یکی از گام‌های موثر و قابل افتخار رفتن به سمت شناسایی هنرمندان شهرستان‌ها و استفاده از استعدادهای موجود در آنجا است. به طور کلی سه هزار و ۸۰۱ نفر با ۸ هزار و ۶۲۷ اثر در ۸ رشته در جشنواره حضور دارند.

میرهاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: در گوشه گوشه استان‌ها و شهرستان‌ها هنرمندانی داریم و ما برای آنکه آن‌ها آثار خود را عرضه کنند، نگارخانه‌هایی تشکیل دادیم تا هنرمندان آثار خود را برای طوبای زرین در آن‌ها ارائه کنند و این اتفاق نوعی جریان‌سازی است.

او افزود: اگر نگاهی به ۱۵ دوره پیشین برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی بیاندازیم، متوجه می‌شویم  استان‌ها در اغلب جشنواره‌ها حضوری پراکنده داشتند اما از دوره دهم به استان‌ها فضایی اختصاص داده شد تا  هنرمندان بتوانند آثار خود را ارائه کنند. در دوره گذشته به این بخش به صورت منسجم‌تر پرداختیم و این نوید را می‌دهیم که امسال هر ۳۲ استان کشور درجشنواره حضور داشتند. ما با تمام ادارات ارشاد استان‌ها در تماس بودیم و از آن‌ها خواستیم به ترتیب اولویت سه نفر را به ما معرفی کنند و خوشبختانه همه استان‌ها پاسخ ما را دادند. همه استان‌ها امسال مدیر هنری تعیین کردند و این عزیزان با هنرمندان ارتباط داشتند.

میرهاشمی با ابراز رضایت از حضور حداکثری استان‌ها در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ادامه داد: الحمدلله با شعورو حالی که استان‌ها داشتند، آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره تقریباً بیشتر از چیزی شد که برآورد کرده بودیم. الان بالغ بر ۵۵۰ هنرمند استانی در جشنواره شرکت کرده‌اند و ۱۱ استان نیز همزمان با ما جشنواره هنرهای تجسمی برگزار می‌کند. از بین استان‌های شرکت کننده و ازلحاظ کمیت شرکت کننده، استان تهران با ۱۰۰ هنرمند بیشترین و استان سمنان کمترین حضور در جشنواره را تجربه می‌کنند. امسال بستری برای پژوهش هنرمندان و مدیرانی هنری استان‌ها ایجاد شد که این می‌تواند در آینده یک جریان‌سازی برای استان‌ها باشد.

**پاسکاری دبیری جشنواره و اذیت کردن خبرنگاران!

در ادامه نوبت به پرسش‌های خبرنگاران رسید و یکی از خبرنگاران با انتقاد از نوبتی بودن دبیری جشنواره بین زراوندیان و محمدعلی رجبی، تاکید کرد افراد انتخاب شده در هیات داوران، بن‌مایه کافی را ندارند. زراوندیان با رد این انتقاد توضیح داد: قبول ندارم دبیری جشنواره بین من و رجبی پاسکاری شده! من دوره پنجم دبیر شدم و پس از آن آقایان حقیقی و صندوق‌آبادی عهده‌دار این سمت بودند و حالا هم دوباره بنده منصوب شدم تا شما را اذیت کنم! من به عنوان دبیرکل باید ساختار را در نظر بگیرم و بعد کار کنم. نشست‌های متعددی با مدیران و دبیران سنوات گذشته داشتم و در مجموع به ساختاری رسیدیم که جشنواره باید به سمت آن حرکت کند. خواهش من این است شورایی تشکیل شود و هدفمند کار کند. مداومت مدیریت می‌تواند نویدبخش باشد.

او تصریح کرد: ما وظیفه خود را به یقین انجام داده‌ایم و حتما باید به افق‌های روشنتر نگاه کرد. یکی از ضعف‌های بزرگ ما فقدان بهره‌برداری ازآثاری است که تولید می‌شوند. اگر سعی کنیم فعالیت‌ها را از شکل پروژه خارج و به پروسه تبدیل کنیم، آن‌وقت به موفقیت رسیده‌ایم.

دبیر بخش تجسم هنر جشنواره همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره ترکیب اعضای هیات داوری تاکید کرد: غالب چهره‌های حاضر در ترکیب داوران، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هستند اما برخی خرده گرفتند که چرا از جوانان استفاده نکردیم. در پاسخ باید بگویم که در این دوره و دوره‌های قبل، از ظرفیت جوانانی که جزو بهترین‌ها هستند بهره گرفتیم.  هر کدام از داوران در واقع کتابی جامع هستند که آن‌ها را نخوانده‌ایم. ما جهره‌های هنرمندان را شناسانده‌ایم و شاید دچار این ذهنیت شده‌ایم که آن‌ها کارایی ندارند. به شخصه از افرادی که از آن‌ها غفلت شده، عذرخواهی می‌کنم.

**افزایش ۳ میلیاردی بودجه

در ادامه عبدالرضا سهرابی (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره)  در پاسخ به پرسشی درباره بودجه جشنواره پانزدهم گفت: مبلغ بودجه ابتدا به ساکن، رقمی بیش از ۸ میلیارد در نظر گرفته شد اما با توجه به موضوعاتی که در جلسات شورای سیاستگذاری مطرح شد، این مبلغ به میزان ۱۱ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

میرهاشمی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزاری نمایشگاه آینه در آینه بیان کرد: نمایشگاه آینه در آینه را در چهار فصل تعریف کردیم که برگزاری ادامه آن میسر نشد اما تلاش می‌کنیم آینه در آینه ۲ را بهره‌برداری کنیم، هرچند به اعتقاد من با توجه به زمانی محدودی که داریم بهتر است آن را برگزار نکنیم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000