«احسان هوشیارگر» کارشناس رسانه و سینما در گفتوگو با خبرنگار سینمایی صبا، با اشاره به سخنان روحالله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی با این مضمون که «به طور طبیعی آن دسته از فیلمهایی که در جشنواره فجر شرکت نکرده باشند و یا فرصت چند ماهه اکران را از دست داده باشند در اولویتهای بعدی اکران قرار خواهند گرفت.» گفت: من در جریان این خبر قرار گرفتهام و به نظرم از دو صورت میتوان این خبر را تحلیل کرد. از سویی همیشه این روال ثابت بوده است و برای فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر شرکت کردهاند در اکران عید نوروز که بعد از جشنواره، اولین اکران است، امتیاز ویژهای در نظر میگرفتند. به صورت کلی نیز جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره و نماد سینمای ایران است و سیمرغ این جشنواره برای خیلی از سینماگران، یک اعتبار بزرگ است و دریافت سیمرغ هم، امتیازی ویژه را همراه خود دارد.
مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: قرار گرفتن در اولویت اکران عمومی میتواند از امتیازات دریافت سیمرغ برای هر فیلمی باشد.
هوشیارگر ادامه داد: با اینکه سالها درمورد توجه مدون به فیلمهای برنده سیمرغ و حاضر در جشنواره صحبت میشد اما هرگز این ایدهها عملیاتی نمیشد. امیدوارم امسال فیلمی که در رقابت فجر، جایزه دریافت میکند (حالا هر سیمرغی اعم از سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین فیلم جشنواره از نگاه ملی، فیلمنامه، کارگردانی و تهیه کنندگی و …) این موفقیت برای آن فیلم یک امتیاز ملموس و عینی در اکران داشته باشد. با این رویکرد، اکران از حالت شلختگی و بیبرنامه بودن درمیآید و فیلمی که از نظر مردم وسینماگران حرفهای، حایز شرایط مناسب است، میتواند در اکران عمومی از این امتیاز برخوردار باشد.
مدیر روابط عمومی سابق پردیس سینمایی باغ کتاب افزود: درباره فیلمهایی هم که به جشنواره نرسیدهاند، میتوان گفت عدالت باید برای فیلمها لحاظ شود و با اینکه مناسبات سینمایی کشور از جشنواره فجر امسال تا سال آینده تعیین میشود، این امکان داده شود که فیلمهایی که به جشنواره نرسیدهاند هم در برنامه قرار بگیرند، زیرا رسیدن به تعادل در چینش اکران، از همه چیز مهمتر است.
*سجاد نوروزی: باید تا ۱۴۰۲ صبر کنیم
«سجاد نوروزی» مدیر پردیس سینمایی آزادی در این زمینه گفت: با این که نسبت به این تصمیم، پیشداوری کنیم، موافق نیستم.
این کارشناس رسانه و سینما در گفتوگو با صبا ادامه داد: رفتار منطقی آن است که برای اینکه متوجه شویم در اولویت قرار دادن اکران فیلمهای حاضر در جشنواره، برای سینمای ما تاثیر مثبتی به ارمغان خواهد داشت یا منفی، باید تا سال ۱۴۰۲ صبر کنیم. او اظهار داشت: باید شورای صنفی نمایش، تشکیل شود و پس از آن ببینیم تصمیم نهایی شورای صنفی و سازمان سینمایی چیست. نوروزی با توجه به واکنشهای برخی کارشناسان به طرح موضوع اولویت قراردادن آثار جشنواره در اکران ۱۴۰۲ گفت: درحال حاضر نمیتوان این اظهارات را مبنای تحلیلی سال بعد قرار داد.
* مصطفی محمودی: اهرم تنبیهی جواب نمیدهد
«مصطفی محمودی» روزنامهنگار، مدرس و منتقد سینما در این زمینه به صبا گفت: در اولویت قرار دادن اکران فیلمهای حاضر در جشنواره، یعنی بیست سال بازگشت به عقب. به نظر میرسد که این تصمیم، به جای اینکه یک ابزار تشویقی باشد، ابزاری است تنبیهی و انقباضی برای کسانی که به هر دلیلی فیلمشان به جشنواره نرسیده است و به اعتقاد من انجام آن، یک عقبگرد کامل برای سینمای ایران است.
محمودی در ادامه گفت: در واقع تصمیم به در اولویت قرار دادن اکران فیلمهای حاضر در جشنواره، به نوعی دخالت در جریان طبیعی اکران سینماهای ایران است. سازمان سینمایی که سینما را در اختیار خودش ندارد. یک فیلمساز برای تولید فیلم خود زحمت کشیده و طبیعی است که پس از ساخت، بخواهد آن را نمایش دهد. در این بین نقش سازمان سینمایی چیست؟ آیا سازمان سینمایی تسهیل کننده است یا به عنوان سد عمل میکند؟ او در ادامه تاکید کرد: ما باید به این فکر کنیم که آیا همه فیلمهای حاضر در جشنواره؛ ظرفیت و توانایی جذب مخاطب در اکرانِ یک سینما را (که اکران پرطرفدار نوروزی است) دارند؟ تصمیمگیری بدون در نظر گرفتن این قضیه، ضرر بسیار زیادی به چرخه و جریان طبیعی اکران خواهد زد. به نظر من، اگر سازمان سینمایی به جای این اهرم تنبیهی، در جریان تولید تا پخش و اکران فیلم نظارت میکرد، اتفاق بهتری میافتاد.
محمودی با اشاره به مشکلات سینما ادامه داد: در حال حاضر مسئله سینمای ایران این نیست که چه فیلمی به جشنواره برسد و چه فیلمی اکران شود یا نشود. سینمای ما، در جریان طبیعی تولید تا پخش و اکران، مشکل دارد. به طور مثال در بین فیلمسازان محترم سینمای ما دیده میشود که یک نفر به تنهایی، هم فیلمساز است، هم شرکت پخش فیلم دارد و هم خودش صاحب سینماست! خب این جریان، جریان ناقصی است. چنین چیزی را هرگز در هیچکدام از سیستمهای استاندارد سینماهای دنیا، نمیتوانید ببینید. اگر قوانین مربوطه را در هالیوود هم مطالعه کنید، در هیچ بخشی از آن با چنین تبصرهای مواجه نخواهید شد که یک نفر میتواند هم تهیهکننده، هم پخشکننده و هم سینمادار باشد!
به گزارش صبا، اخیرا روحالله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی اخیرا عنوان کرد: با توجه به جریان تولید سینما و ضرورت مدیریت صحیح چرخه تولید و عرضه، طی تصمیمات اخیر در سازمان سینمایی مقرر شد اولویت اکران سال ۱۴۰۲ با آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر باشد. در سیاستهای اکران سالهای قبل جشنواره فجر هم، این مسئله توسط محمدرضا فرجی مدیرسابق دفتر نظارت برعرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در رسانهها مطرح شده بود، اما این طرح تصمیم گیری از سوی سازمان سینمایی قبلا منوط به اولویتهای اکرانهای نوروزی بود که امسال این اولویتبندی گستردهتر به اکرانهای طول سال تعمیم داده شده است. اما بهطور کل باید در نظر داشت که اتخاذ این تصمیم از سوی مسئولین دارای دولبه شمشیر متفاوت است. کارشناسان معقتدند که در حالت اول میتواند یک رویکرد تشویقی برای کسانی باشد، که در چهل و یکمین دوره از رویداد فجر شرکت کردهاند، اما از طرف دیگر، این تصمیم، میتواند روی تهیه کنندگان و کارگردانانی که در جشنواره فجر شرکت نمیکنند یا فیلمشان در جشنواره پذیرفته نمیشود، فشار وارد کند.
بیشتر بخوانید
There are no comments yet