آزادی: موضوع فیلم‌ها تکراری باشد موسیقی آن هم تکراری است/ کمبود آهنگساز فیلم در سینمای ایران | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۳
بررسی یک چالش بزرگ در سینمای ایران؛

آزادی: موضوع فیلم‌ها تکراری باشد موسیقی آن هم تکراری است/ کمبود آهنگساز فیلم در سینمای ایران

پیام آزادی آهنگساز فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» در حاشیه جشنواره فیلم فجر به بررسی آسیب‌های موجود در موسیقی فیلم اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، یکی از آسیب‌هایی که منتقدان بارها مطرح کرده‌اند، تکراری بودن موسیقی فیلم‌ها و شباهت فراوان آن‌ها به یکدیگر است. همین بهانه گفت و گوی ما با پیام آزادی بود. آزادی امسال موسیقی فیلم «هفت بهار نارنج» را ساخته است.وی درباره تکراری بودن موسیقی فیلم‌ها گفت: استفاده از فضای مشترک در فیلم‌های ایرانی و محتوای عاطفیِ آثار، آهنگساز را مجاب می‌کند که بیشتر متکی به سازهای زهی باشد. متاسفانه این اتفاق بارها می‌افتد. فضای همین فیلمی که من کار کردم یک ویلا بود و پیرمرد تنهایی که در آن زندگی می‌کرد. همین محدودیت شما را به سمت سازهای زهی می‌برد. شما این مدل کارها را در آثار النی کارایندرو هم می‌بینید. یعنی جنس سرد اروپایی که در آن سازهای زهی بیشتر استفاده می‌شود.

این آهنگساز افزود: بعضی مواقع شما اگر بخواهید یک جنسِ روستایی را به موسیقی فیلم بدهید، می‌توانید از سازهای بادی و چوبه مثل فولوت استفاده کنید. به طور کل دست و بال ما به عنوان آهنگساز تا حد زیادی بسته است؛ مگر آن که بخواهید کار عجیبی کنید؛ مثلا سازی مثل گیتار را کاری کنید که صدای متف موزیک جدیدی تولید کنید. ما یک بار روی پیانو ابر گذاشتیم که صدای پیانو را خفه کرد و جنس صدا تغییر کرد. شاید بشود رنگ و لعاب را تغییر داد اما تغییر اساسی رخ نمی‌دهد. شما تا آخر عمر مجبورید ویالون و دیگر سازهای زهی را بپذیرید. مثلا در فیلم‌های ایرانی سازهایی مثل بادی برنجی را نمی‌شود زیاد استفاده کرد، چراکه آنها جنس حماسی تری دارند و ما فیلمی با این مضامین کمتر داریم. مگر آنکه آن هم دستخوش تغییراتی در نوازندگی بشود.

وی درباره تاثیر فیلمنامه در موسیقی متن اظهار کرد: قطعا یک فیلم جدید، با فضا و فیلمنامه‌ای جدید، می.تواند آهنگسازی جدیدی را هم به همراه داشته باشد. اگر فضای فیلم جدید باشد آن زمان آهنگساز توان ریسک کردن دارد و می‌‌تواند از سازهای جدیدتر مثل سازهای الکترونیک استفاده کند. مثلا در بخش‌هایی از فیلم «هفت بهار نارنج» زمانی که تنهایی پیرمرد را در قابی بسته داریم، من یک صوتی را قرار دادم که انگار این صدا در ذهن این آدم است. گویی مغزِ شمس نُتی دارد که از تنهایی، فراموشی و بلاتکلیفی می آید. جنس سازها در آن زمان الکترونیکی است. ذات ساز زهی خیلی جاها به کمک آهنگساز می‌آمد اما دیگر سازها هم می‌توانند کمک کننده باشند. تصور کنید شما برای فیلمی آهنگسازی می‌کردید که فضایی بود. آن زمان آهنگساز دستش خیلی باز است. ترکیب سازهای الکترونیکی در فضای کهکشانی صدای آن فضا رو تداعی کرده است.

آزادی درباره مشکلات موسیقی در فیلم «هفت بهار نارنج» بیان کرد: ممکن است در یکی دو سکانس فیلم با مشکل کپی رایت مواجه شویم. به همین دلیل شاید موسیقی برخی کارها را عوض کنیم. البته که قانون کپی رایت در کشورمان وجود ندارد. در کشورمان متاسفانه از آثار دیگران بدون اجازه استفاده می‌شود.

وی درباره جشنواره فجر و اهدای جایزه به جوانان گفت: اینکه عوامل فیلم ترغیب بشوند برای دریافت جایزه عالی است. سیمرغ جشنواره فیلم فجر معتبر ترین جایزه ایست که می‌تواند به هنرمند در داخل کشور تعلق بگیرد. این می‌تواند آرزوی هر هنرمند و سکوی پرتابی برای او باشد. بها دادن به جوان تر ها خیلی در جشنواره‌ها بهتر است. شاید سال‌های پیش که من هم کار داشتم، مطمئن بودم که ۵ نفر کاندیدای بهترین موسیقی هستند و کسانی هستند که سالیان سال مشغول فعالیت‌اند. اتفاق خوبی که افتاد زمانی بود که بامداد افشار برای فیلم «پوست» جایزه گرفت. در لیست کاندیداهای آن دوره استاد علیزاده هم بود. من فکر می‌کنم جسارت هیئت داوران بود که در کنار بزرگان به بامداد افشار جایزه دادند. شاید اگر دوره‌های قبل تر بود، می‌گفتند ما با سه بزرگ موسیقی در میان کاندیدا مواجهیم که باید یکی از آنها جایزه بگیرد. البته که ما از افرادی مانند استاد فردین خلعتبری باید یاد بگیریم اما اگر به جوانان بها داده شود، خیلی بهتر است.

این آهنگساز در ادامه گفت: نکته‌ای در خارج از ایران وجود دارد، رقابت شدید میان آهنگسازان است. در ایران رقابتی وجود ندارد. در خارج از کشور اگر فیلمی به من معرفی می‌شود اگر ملودی خوبی بسازم در کار خواهم بود اما اگر کارم خوب نباشد هزاران آهنگساز از کشورهای مختلف هستند که همگی هم حرفه‌ای هستند. شما باید لحظه‌ای که به شما پروژه‌ای پیشنهاد شود باید بهترین را بسازید. به همین دلیل من به عنوان کسی که در ایران هستم و مشغول کارم با خودم می‌گویم من هستم و پنج نفر دیگر. بنابراین یک آهنگساز در سال هشت فیلم دارد. اما اگر بدانید که رقابتی وجود دارد، شما در پروژه خودتان سعی می‌کنید بهترین موسیقی را بسازید. جیمز هورنر مستر کلاسی داشت که در آن می‌گفت شما اجاره می‌شوید برای اینکه ایده یک کارگردان و کمپانی را به موسیقی تبدیل کنید. اگر فکر می کنید که نمی‌توانید انجام دهید بروید و آلبوم شخصی تولید کنید. این حقیقت ساخت موسیقی در سینماست.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰