فیلم «غریب» | ندای وظیفه | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۳
یادداشت | جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

فیلم «غریب» | ندای وظیفه

محراب توکلی | با فهم دو عنصر می‌توانیم به درک بهتری از وظیفه در داستان‌های جنگی دست یابیم. وظیفه‌ای که قدرت‌های والا و آرمانی دیکته شود به مثابه رسالت و وظیفه‌ای که به خویشتن خویش مربوط شود، به منزله رستگاری کاراکتر قابل توجه است. فیلم «غریب» به مسیری می‌اندیشد که در آن رسالت و رستگاری شخصیت اصلی به شکلی توامان دنبال شوند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا فیلم فیلم «غریب» اثر محمدحسین لطیفی در سالن‌های پردیس سینمای ملت اکران شد. این فیلم نیز همچون «سرهنگ ثریا» و «اتاقک گلی» جدال با مجاهدین خلق را روایت می‌کند.

فیلم «غریب» حضور محمد بروجردی در نواحی کردستان و رویارویی وی با دشمن را به عنوان ایده اولیه خود قرار داده است. به همین جهت پیرنگ اثر تمام و کمال به سیر و سلوک بروجردی در جنگ مربوط است. فیلم می‌خواهد با قرار دادن کاراکتری در بطن جنگ درونیات و مصائب انسانی او را زیر ذره‌بین قرار دهد. موقعیتی که پیش از این در فیلم «موقعیت مهدی» شاهدش بودیم. موقعیتی که در آن ندای وظیفه کاراکتر اصلی را فرا می‌خواند تا از خودش بگذرد.

با فهم دو عنصر می‌توانیم به درک بهتری از وظیفه در داستان‌های جنگی دست یابیم. وظیفه‌ای که قدرت‌های والا و آرمانی دیکته شود به مثابه رسالت و وظیفه‌ای که به خویشتن خویش مربوط شود، به منزله رستگاری کاراکتر قابل توجه است.

فیلم «غریب» به مسیری می‌اندیشد که در آن رسالت و رستگاری شخصیت اصلی به شکلی توامان دنبال شوند.

اما برای اینکه مسیر مذکور فرم سینمایی به خود بگیرد، وحدت‌های زمانی و مکانی حائز اهمیت هستند. به بیان دیگر هارمونی سینما زمانی نواخته می‌شود که پیش از حادثه عناصر زمانی و مکانی جایگاه کاراکتر را برای تماشاگر برجسته کرده و مخاطب را با هیاهوی جنگ همراه سازد.

فیلم «غریب» در همان ابتدا خاصیتِ هولناک جنگ را در آغوش می‌کشد. و در دنباله این رویکرد آرمان‌هایی که کاراکترهای قهرمان‌ و ضدقهرمان‌ در سر دارند را از طریق دیالوگ در گوش مخاطب می‌کند‌. دیالوگ‌های گفته‌شده به شکلی ناخودآگاه هویتی شعارگونه پیدا می‌کنند.

تمام معضلات گفته‌شده به عجله‌‌ کارگردان مربوط است. عجله برای ترسیم جنگ و التهابات واقع در آن.

در پایان اما نمی‌توانیم منکر الگوهای زیبایی‌شناسانه اثر شویم. لطیفی با صورت‌بندیِ فضاهای آشفته و جنگ‌زده، به درستی چارچوب‌های بصری در ژانر دفاع مقدس را رعایت می‌کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰