روایتی از جدایی، آزمون‌ها و بازگشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۷
گفت‌وگوی صبا با هاشم مرادی کارگردان فیلم «ایمو»

روایتی از جدایی، آزمون‌ها و بازگشت

هاشم مرادی پیرامون ساختارهای سه‌پرده‌ای تحت‌لوای نظریه کریستوفر ووگلر (جدایی، آزمون‌ها و بازگشت) گفت: اصل روایت‌نگاری و داستان در سینما بر مبنای ساختار سه‌پرده‌ای قرار گرفته است.  

هاشم مرادی کارگردان فیلم «ایمو» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا به ساختار رواییِ به کار رفته در فیلمش پرداخت و پیرامون ساختارهای سه‌پرده‌ای تحت‌لوای نظریه کریستوفر ووگلر (جدایی، آزمون‌ها و بازگشت) گفت: اصل روایت‌نگاری و داستان در سینما بر مبنای ساختار سه‌پرده‌ای قرار گرفته است. ممکن است منطق زمانی در چینش پرده‌ها دچار تغییر شود اما در نهایت شاکله روایت بر اساس همین اصل تعریف می‌شود. مخاطب می‌تواند در همه فیلم‌ها تصویر چنین شاکله‌ای را مشاهده کند.

وی ادامه داد: به فرض مثال اگر پرده اولی وجود نداشته باشد که در آن کنش و کشش لازم شکل نگیرد، ارتباط بیننده با اثر دچار مشکل می‌شود. اما اگر وجود داشته باشد، مخاطب می‌داند که با چه اثری مواجه است.

مرادی تصریح کرد: در فیلم «ایمو» نیز به همین سبب پیروی از ساختار سه پرده‌ای انجام شده است. اما همانطور که گفته شد زمان عبور از پرده اول تا دوم، کمی تغییر پیدا کرده و یا به اصطلاح پس و پیش شده است. در بیانی دقیق کاراکتر اصلی و شخصیت‌های مکمل با حضور اندکی که دارند، به مرور برای مخاطب ترسیم و تعریف می‌شوند. لکن در کل فیلم «ایمو» به ساختار سه‌پرده‌ای وفادار است.

وی افزود: با وجود تغییر در ساختار سه‌پرده‌ای در همان ابتدا سعی کردیم موضع فیلم را با مخاطب مشخص کنیم.

مرادی از مشخصه‌های میان ناخودآگاه کارگردان و کاراکتر فیلم «ایمو» چنین گفت: در فیلم «ایمو» خرده‌پیرنگ‌ها و روایت‌های خر‌ده شخصیت‌ را تا رسیدن به نقطه اوج -ماندن یا بازگشت- و تصمیم‌گیری هدایت می‌کنند. مسیری که تا رسیدن به آن نقطه طی می‌شود برآمده از ناخودآگاه کارگردان است. از طرفی باعث شکل‌گیریِ درونیات کاراکتر اصلی می‌شود. با اینکه سفر کاراکتر به ظاهر خارجی و عینی است، اما در اصل ذهنیات شخصیت اصلی دچار تحول می‌شود. تحولی که نقطه اوج فیلم را رقم می‌زند.

فیلم «ایمو» در حال حاضر در بخش هنر و تجربه سالن‌های چارسو، موزه سینما، کوروش و سینما فرهنگ اکران می‌شود.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰