تلاش برای ریل‌گذاری بخش رقابتی/ جایزه باربد همانند سیمرغ جشنواره فیلم فجر است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۸
گزارش صبا از نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر؛

تلاش برای ریل‌گذاری بخش رقابتی/ جایزه باربد همانند سیمرغ جشنواره فیلم فجر است

نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با حضور امیرعباس ستایش‌گر، محمد اله‌یاری و بهزاد عبدی دبیر این دوره از جشنواره صبح امروز 26 بهمن در تالار رودکی بر پا شد.

در ابتدای این نشست محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی و مدیر جشنواره موسیقی فجر ضمن خوش آمدگویی و تبریک ایام مبارک دهه فجر و ماه رجب، عنوان کرد: جشنواره ها، سال به سال بر سن‌شان اضافه می شود و هر سال طبیعی است که جشنواره ها مطابق با اقتضاهای زمانی و مکانی برگزار شوند. در سه دوره که افتخار حضور در دفتر موسیقی را داشتم، بنابر این شد ریل گذاری جدیدی برای جشنواره موسیقی فجر گذاشته شود و یک ماهیت رقابتی چیده شود و این رویداد به آن سو حرکت کند.

او افزود: جشنواره موسیقی به علت همه گیری کرونا در سال ۱۳۹۹ به صورت آنلاین برگزار شد و در آن سال مجددا جایزه باربد به این جشنواره بازگشت و بخش های موسیقی و رسانه و ترانه به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد. تصمیم ما بر این بود که جایزه باربد توسعه پیدا کند و علاوه بر گروه های نوازنده، کتاب های موسیقی نیز در این دوره مورد کارشناسی قرار بگیرند و بهترین کتاب ها معرفی شوند. مدیرکل دفتر موسیقی در پایان تصریح کرد: بنا داریم در این ریل گذاری رقابتی به موضوع تک آهنگ ها و جایزه باربد برسیم و برای سنجش حوزه پاپ تمهیداتی برای تسجیل هویت بیشتر آن به کار بگیریم، چرا که جایگاه جشنواره باید سال به سال افزایش یابد.

بهزاد عبدی دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه عنوان کرد: بنده آهنگساز هستم و اکنون اولین دوره ای است که این مسولیت به شدت مهم و خطیر را پذیرفتم. اواخر تیرماه بنده را دعوت کردند، من هم توانستم توفیق داشته باشم و این دعوت از من به خاطر این بود که تجربه های متنوع در اکسترها و آهنگسازی در خارج از کشور داشتم. بنده هم پذیرفتم چرا که موسیقی مهمترین رکن جامعه است و می تواند خط دهی کند و خطوط مهمی را ارایه می دهد. این آهنگساز اظهار کرد: جا دارد از جناب اله یاری تشکر کنم زیرا که این امکان را می دهند تا از همه فرصت ها استفاده شود و  پیشنهاداتی را که می دادم، می پذیرفتند. می خواستیم جشنواره را رقابتی کنیم چرا که خودم شخصا از جشنواره فیلم خاطرات خوبی دارم و دوست دارم هر بار سیمرغ بگیرم. به زعم من جایزه باربد نیز می تواند به سیمرغ جشنواره موسیقی تبدیل شود و به روزرسانی آیین نامه و گنجاندن بخش رقابتی باعث می شود گرو ها با با اشتیاق بیشتری در این جشنواره شرکت کنند.

او افزود: مثل جشنواره فیلم فجر که در آن آثار اکران می شوند و یک سکوی پرتابی برای گروه های جوان و فیلمسازان اولی است، طبیعتا جشنواره موسیقی فجر هم سکویی برای هنرمندان خواهد بود تا بتوانند موثر تر باشند. از جناب ستایشگر مدیر انجمن موسیقی نیز تشکر می کنم چرا که بسی زحمت کشیدند. این باعث خوشحالی است و با موسیقی مظلوم این روزها به آماری که اعلام شد، خوش‌بین هستیم و امیدوارم اتفاقات خوبی برای جوانانی که شرکت کردند بیفتد. جشنواره ما ۱۰۰ درصد هنری است. تمام تلاش ما در این رویداد هنری این بوده است که فارغ از هرگونه افتراقی، به ذات زیبای موسیقی بپردازیم.

دبیر هنری جشنواره موسیقی فجر در پایان اذعان داشت: در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در مجموع ۲۱۲۶ هنرمند حضور دارند که در این بین، ۱۸۸ هنرمند از استان‌ها هستند. همچنین دربخش غیررقابتی تکنوازی، ۲۷ نوازنده زن و ۴۹ نوازنده مرد شرکت دارند. در بخش غیررقابتی گروه‌نوازی نیز ۱۹ گروه مردانه در جشنواره امسال حضور دارند. در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر هم ۳۴ گروه از آقایان و هفت گروه از خانم‌ها شرکت کرده اند. ۱۲ گروه پاپ نیز حضور دارند و بخش ارکسترال شامل ۵ گروه و نواحی ۲۸ گروه و بانوان ۲ گروه هستند. همچنین چهار گروه از هنرستان‌های موسیقی، ۱۴ گروه سنتی، سه گروه کلاسیک، هشت گروه بین‌الملل و ۱۱ گروه سرود به اجرای برنامه می پردازند.

در ادامه نشست جشنواره موسیقی فجر امیرعباس ستایشگر، آماری درباره سالن‌های برگزارکننده اجراهای جشنواره سی و هشتم و گروه‌های شرکت‌کننده گفت: در جریان جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۱، هفت سالن انتخاب شده‌اند که در ۶ شب ۸۷ اجرا را میزبانی خواهند کرد. تالار وحدت در بخش ارکسترال ۵ اجرا، بین‌الملل و مسابقه موسیقی ایران با ۲ اجرا، همچنین در تالار رودکی در اجراهای ردیف دستگاهی ‌و مسابقه موسیقی ایران ۲ اجرا، فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بین‌الملل ، ارسباران با بخش سرود و نواحی با ۱۹ اجرا روی صحنه می روند و برای اولین بار کوشک هنر در کتابخانه ملی کنسرت‌های موسیقی را میزبانی می‌کند و اجراهای نواحی با ۱۳ برنامه در این مکان برگزار می‌شود. سالن میلاد نمایشگاه میزبان ۱۲ اجرا از موسیقی پاپ است و  سالن موزه هنرهای دینی امام علی (ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست که شامل پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه‌ای برگزیده در دوره‌های گذشته است.

مدیر انجمن موسقی ایران عنوان کرد: در بخش استان‌ها تا اکنون ۱۶ استان اعلام آمادگی کرده اند که گلستان با ۳۴ اجرا بیشترین سهم را دارد. بخش سرود که از سال گذشته بار دیگر به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است، امسال با یاد و گرامیداشت اسفندیار قره‌باغی  خواننده و آهنگساز ایرانی در ارسباران برپا خواهد شد. همچنین جشنواره سی و هشتم همچنین از دو هنرمند در حوزه ردیف دستگاهی و نواحی تجلیل می‌کند. در بخش «جایزه موسیقی و رسانه» ۸۰ اثر به جشنواره ارسال شده است و همچنین تعداد آثار ارسالی به بخش جایزه ترانه، ۲۵۳۲ تک آهنگ و ۱۳۹ آلبوم بوده است.

او ادامه داد: سامانه بلیت فروشی با تغییر همراه است؛ سال‌های گذشته انجمن موسیقی به سایت‌های موسیقی فراخوان می‌داد و بهترین گزینه را انتخاب می‌کرد و در نتیجه مشکلاتی داشتیم اما امسال سایتی داریم که با انتخاب هر خواننده به سایتی هدایت می‌شود که تهیه‌کننده با آن قرار دارد و بلیط اجراهای گروه‌های آزاد هم در سیستم سایت فروش می‌رود. سعی کردیم این مشکل را آزمون خطا کنیم و اگر جواب دهد سالهای آینده همین روش را پیش می بریم.

ستایشگر در پایان اظهار کرد: وظیفه جشنواره موسیقی فجر شناسایی استعدادهاست ولی چه بهتر که آنها را بعدا هدایت و حمایت هم کند. جایزه باربد باید این کارکرد را داشته باشد و به برندی برای حمایت از برگزیدگانش تبدیل شود.

عبدی هم در راستای این صحبت‌ها و ضرورت حمایت از هنرمندان جوان برگزیده و استعدادها توسط جشنواره موسیقی فجر، یادآور شد: در این راستا ما جشنواره جوان را داریم که البته نمی‌توانیم دخالتی در آن داشته باشیم ولی اینکه می پرسیم باید چه کنیم برای حمایت از استعدادهای جوان، باید یادآور شد که جشنواره جوان را داریم.

او درباره حاشیه استعفای خود عنوان کرد: من به خاطر صیانت از موسیقی و موسیقیدان‌ها این کار را کردم و به هیچ وجه واکنشی احساسی نبود. در حقیقت خودم را به گوشه رینگ انداختم. مهم نیست تاریخ این ویدیو برای کی بوده است اما مهم بود که کسی عذرخواهی می کند یا خیر. گذشت زمان چیزی را عوض نمی‌کند. من در عرصه جهانی هم کار کرده‌ام حالا که آمدم چرا نماینده موسیقی نباشم؟ قوانینی داریم که بعد از ۲۰۰ سال به جامعه آسیب می‌زند و تغییر می کنند. من اپرای عاشورا را نوشته‌ام اما هیأت سینه‌زنی می‌آید مقابل تالار وحدت تا اپرای من را تعطیل کند. این در حالی است که هیچکس حق توهین به موسیقی را ندارد. خوشبختانه آقای وزیر در این زمینه نامه داد و آقای الهیاری هم حمایت کرد و من از آنها ممنون هستم. من اگر دبیر جشنواره شدم با کمپانی هایمختلف همکاری داشتم و بیش از ۷۰ ساعت موسیقی کلاسیک ضبط کرده‌ام من موزیسن هستم.

اله یاری در ادامه گفت: فرهنگ و هنر تعطیل بردار نیست و در این ماه های اخیر برخی اقدامات و رفتارهای آشکار انجام دادیم مثل اطلاع رسانی در حوزه صدور مجوزها که اگر کاهشی یا افزایشی وجود داشت، صراحتا اعلام کردیم. یک سریاقدامات غیرآشکاری هم وجود دارد که از دیده شما نهان است مثلا در دو یا سه ماه گذشته تمامی هنرمندان عزیزی که کنسرت داشتند و شهرت بیشتری هم دارند را دیدیم و با تک تک دوستان گفتگو کردیم و سعی کردیم مشکلاتشان را حل کنیم.

او افزود: زیست و پویایی این جشنواره به همین گفتگوها و دیالوگ هاست و زایش در جامعه با گفتن و شنیدن و تقابل ها شکل می گیرد. باید صیانت کنیم و مقدمه و موخره گفتگوها را بشنویم. آیین نامه این جشنواره در سال ۱۳۹۷ مدون شده است که روحش، روح غیر رقابتی بود و صرفا برای برپایی مجموعه ای از اجراها به مناسبت ایام دهه فجر اتفاق می افتد و در بین اهالی موسیقی برگزار می شد. اکنون مبلغ جایزه باربد ۲ برابر شده است و امیدواریم این جشنواره شاهد استعدادهای توانمندی باشد.

در پایان این نشست اله یاری درباره حاشیه اخیر کنسرت سیروان خسروی عنوان کرد:سعی داشتیم هنرمندان به لحاظ ذهنی و روحی آماده برگزاری کنسرت شوند و با هنرمندان و فضای موسیقی آشنایی بیشتری صورت گیرد. تمهیداتی اندیشیئه ایم تا به شرایط روحی جامعه و مسایل اقتصادی عوامل فنی، سالن ها و هنرمندان سامان ببخشیم. قصد داریم مجموع هنرمندانی که در همه ژانرهای این دوره از جشنواره حضور پذیرفتند در اسفندماه در تهران و شهرستان ها اجرای صحنه ای داشته باشند. ان اتفاقی هم که در کنسرت افتاد در حد ۶ ثانیه طول کشید و افرادی در فضای محدود برخی جملات را بر زبان اآوردند وگرنه در آن روز ۴ سانس داشتیم که در هیچ کدام از آن ها چنین اتفاقی نیفتاد، سعی میکنیم با کمک سالن ها و دفتر موسیقی و مرجع هنری در اجراهای آتی شاهد مسائلی از این دست نباشیم.

بخش رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به‌صورت باکلام و بی‌کلام در بخش‌های موسیقی (دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، تلفیقی، پاپ، معاصر و ارکسترال ایران، کودک) و ناشر برگزیده، بهترین کتاب موسیقی و جایزه ویژه گروه‌نوازی از ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ تا ۳ اسفند ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی برگزار می شود. ادامه دارد…. ‌

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰