به گزارش خبرنگار سینما صبا، اولین روز سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ پس از وقفهای چهار،پنج ساله در پردیس سینمای ملت برگزار شد.
«فیلم ۱۰۰» همانطور که از نامش پیداست، به نمایش فیلمهایی میپردازد که مدت زمان آنها صد ثانیه یا کمتر است. از این رو تنها ایدههایی که فیلمسازان در ذهن دارند، مورد توجه قرار میگیرد. فیلمساز در صد ثانیه میتواند، درونمایه و یا آنچه در سر دارد را به مخاطب منتقل کند. در اولین روز از جشنواره فیلم صد در بخش ملی و بینالملل فیلمهایی به نمایش درآمدند که توانِ انتقال ایدههایشان را به مدت صد ثانیه داشتند. از طرفی آثاری هم بودند که در ایجاد فضایی مناسب برای بیان درونمایهشان در زمان لازم موفق نبودند. آثاری که فیلم کوتاه و یا به نقل از دان گرسکیس کوتاهِ کوتاه را بریدهای از یک فیلم بلند میدانستند.
جمعیت حاضر در این جشنواره متشکل از چهرههای آشنا و اغلب ناآشنا از تهران و شهرهای دیگر است به دنبال کسب فرصتهایی بزرگ و درخور هستند.
جشنواره فیلم ۱۰۰ در دو بخش ملی و بینالملل دو طیف کاملا متفاوت از آثار را به نمایش گذاشته است. یک طیف با گرتهبرداری از شعار «ایران عزیز» در بخش ملی قرار گرفته و دیگری در بخش بینالملل. بخش ملی با تکیه بر شعار جشنواره بر ایدههایی که به مسائل اجتماعی، سیاسی و تاریخی مربوط میشوند، توجه دارد.
بخش بینالملل نیز همانطور که دبیر جشنواره پیش از این گفته بود، دارای فضایی متنوع است. فضایی که میتواند تجربههای متفاوتی را برای بیننده رقم بزند.
استقبال قابل توجه مخاطب و فیلمسازان
استقبال مخاطبان تاکنون از بخش ملی بیشتر بوده و سالن سینما برای تماشای این بخش تقریباً پر میشوند! بخش بینالملل اما جذابیتهای خاص خود را دارد که سبب میشود مخاطبان کنجکاو خود را به سالنهای نمایش باکسهای بخش بینالملل برسانند که البته فیلمهای غافلگیرکنندهتری را هم میتوانند در این بخش بیابند که درباره آن خواهیم نوشت، اما به طور خلاصه، تنوع مضمونی و ساختاری و توان فضاسازی در آثار بخش بینالملل امتیازاتی است که در بخش ملی کمتر ردپای آن مشهود است.
کیفیت جذاب اطلاعرسانی
سامانه اطلاعرسانی جشنواره، در سریعترین زمان اطلاعات موردنیاز را ارائه میکنند. شاخصه سرعت و بهرهگیری مفید از زمان اینجا هم خود را نشان میدهد. این امر درباره بولتن جشنواره [صدبرگ] هم صدق میکند که در مینیمالترین شکل، از نظر گرافیک و محتوا با مخاطب ارتباط برقرار میکند.
نشاط روز نخست
همزمان با آغاز به کار اولین روز از سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰، در اولین سانس ۲۵ فیلم ۱۰۰ ثانیهای به نمایش درآمد.
یوسف منصوری دبیر سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ۱۰۰ و حمیدرضا جعفریان رییس شورای سیاستگذاری این دوره از رویداد در سالن حاضر شدند.
حمیدرضا جعفریان رییس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم ۱۰۰ ضمن خوشامدگویی به تماشاگران حاضر در سالن گفت: امیدوارم از تماشای آثاری که در اولین سانس به نمایش درآمد، لذت برده باشید. این دوره از جشنواره با همراهی خوب اهالی رسانه و فیلمسازان، بسیار پُربرکت و با نشاط پیش میرود و امیدوارم در این دو روز آثاری که قرار است اکران شود نظر شما را جلب کنند.
در ادامه یوسف منصوری دبیر دوره سیزدهم جشنواره فیلم ۱۰۰ نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امیدوارم بعد از ۵ سال وقفه میزبان خوبی برای شما باشیم.
وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که ارتباط و همدلی خوبی میان فیلمسازان و شرکتکنندگان این دوره با برگزاری کارگاههای آموزشی ایجاد کنیم و امیدواریم که جشنواره خوب و ماندگاری را داشته باشیم.
کارگاه جذاب یونانی
در کنار کارگاه انتقال تجربه تهیهکنندگی در سینما که توسط محمدرضا شفیعی تهیهکننده سینما انجام شد، کارگاه الکساندروس گاستاپولوس از یونان با نام توصیف بصری سینما به زبان بینالمللی، نشست مهم روز اول جشنواره است که علاقهمندان بسیاری داشته است که درباره آن هم خواهیم نوشت. او در بخشی از این کارگاه با کنار هم دادن ثانیه های مشابه از فیلمهای مطرح هالیوودی، اروپایی و شرقی و نیز اثری از آنجلوپولوس درباره ارزش پلانها در انتقال مفهوم صحبت کرد و در بخش دیگر، با ارائه بخشهای دیگری از آثار سینمایی -از جمله بچههای آسمان مجید مجیدی- درباره ارزش زمان در سینما نقطهنظرات خود را به مخاطبان در کارگاه ارائه داد.
جشنواره فیلم ۱۰۰، به اعتبار آن که در آن به شکل ریشهای، زمان مهم ترین اصل است و به اعتبار باکسهای بینالملل و کارگاه جذابش، رویدادی است که در آن، سینما اصل قرار میگیرد و در آن، حرف و پیام و شعار آنچیزی است که ظرفش را باید بیابد تا قابل ارائه باشد.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ امشب تا حوالی ساعت ۲۳ ادامه دارد و فردا نیز به همین منوال در پردیس سینمایی ملت کار خود را ادامه خواهد داد.