فراخوان «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» منتشر شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۲

فراخوان «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» منتشر شد

فراخوان «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» توسط انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شد.

به گزارش صبا، در اهداف این فراخوان آمده است: «پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» در ادامه‌ی فعالیت‌های پژوهشی انجمن سینمای جوانان ایران و با هدف تولید محتوای تخصصی برای فیلم‌سازانِ فعال در حوزه‌ی فیلم کوتاه، برگزار می‌شود. تجربه‌ی سال گذشته نشان داد که فضای انعطاف‌پذیر نسل جوان‌تر سینمای ایران آماده‌ی چرخش‌های نظری بنیادی در نگرش‌ فعالان این حوزه هست و انتظار معمول هم این است که تغییر در نگرش‌، مستقیم یا غیرمستقیم، رویکردها و فعالیت‌های عملی را دگرگون سازد. این چشم‌اندازِ امیدبخش شورای سیاست‌گذاری همایش را بر آن داشت که به گامی اساسی‌تر و در عین حال پرچالش اندیشیده و وارد یکی از غامض‌ترین مسائل ژانر شود؛ که حتی در سطح جهانی هم مطالعات گسترده‌ای بر محور آن وجود ندارد؛ و آن مناسبات میان گرایش‌های بومی‌گرا و ژانر است. طبعاً منظور از بومی‌گرایی تکیه بر برخی جلوه‌‌ها و جلوه‌نمایی‌ها که درست یا غلط به مثابه‌ی مؤلفه‌های بومی به حساب آمده‌اند و غالباً منشأ شرق‌شناسانه دارند، نیست؛ و البته که مطالعات شرق‌شناسی به کلی فاقد ارزش و غیر واقعی قلمداد نخواهد شد. ای بسا بومی‌گرایی افراطی، در برهه‌هایی، مانع رشد و شکوفایی یک ژانر شده و امکانات گفت‌وگوپذیری آن را به کلی نابود کرده باشد. ممکن است نگاه توریست‌پسند و نقطه‌ی مقابل آن، میل به هویت‌‌بخشیِ افراطی، ما را از آن چه واقعاً بومی است به سمت آن‌چه بومی‌نماست بکشاند. بنابراین پژوهش‌های اصولی کمک می‌کند که از دام‌هایی که پیش روی این مسئله وجود دارد آگاه شده، با کشف امکانات اساسی از آن پرهیز شود.

متن فراخوان به شرح زیر است:

موضوع اصلی همایش: بومی‌گرایی و ژانر
میراث فرهنگی و هنری ما، به ویژه در حوزه‌ی ادبیات و شعر، فرآوری و آفرینش در سطح انبوه را در برهه‌هایی از سر گذرانده و شکل‌گیری، اوج و قله‌هایِ شاخص برخی ژانرها را تجربه کرده است. در این میان داد و ستد با فرهنگ‌های غیربومی نیز استمرار داشته و برخی نمونه‌های غیر بومی به غنایی منحصر به فرد در فرهنگ بومی دست یافته‌اند، به طوری که وامق و عذرا و سلامان و ابسال (که منشأ یونانی دارند)، یا هزار و یک‌شب و طوطی‌نامه و کلیله و دمنه (با منشأ هندی‌شان) جایگاهی ممتاز در فرهنگ بومی پیدا کرده‌اند. مسئله این است که آیا در شرایط امروز و در حوزه‌ی فیلم کوتاه، امکان تجربه‌‌های مشابه وجود دارد یا نه.

 

محورها
• مطالعات تطبیقی (در موضوع بومی‌گرایی و ژانر از دیگران چه می‌توان آموخت؟): بر اساس فیلم‌های کوتاه و بلند در چین، هند، هنگ‌کنک، کره، آفریقای جنوبی، ژاپن، برزیل و …
• میراث بومی و ژانرهای غیرسینمایی در فیلم کوتاه (دیگر هنرها چه ژانرهایی برای ما تدارک می‌بینند؟): ادبیات (شعر، داستان، زندگی‌نامه، امثال و حکایات، متل‌ها و …)؛ موسیقی؛ تئاتر (نمایش عروسکی، نقل و نقالی و …)؛ نقاشی و میراث تجسمی ( خوشنویسی، نگاره‌های روایتگر، داستان مصور، تصویرسازی کتاب و …) و …
• موضوع‌ها و مسائل: «بومی‌گرایی و ژانر در فیلم کوتاه» چه موضوع‌ها و مسائل جدیدی، پیش روی پژوهشگر قرار می‌دهد؟

 

پرسش‌های اصلی
• بومی‌گرایی چیست؟، بومی‌گرایی چه چیز نیست؟، در فرهنگ‌ها و هنرهای بومی ژانر فیلم کوتاه چگونه شکل می‌گیرد؟
• بومیان در سینمای بدنه چگونه تصویر می‌شوند (به ویژه در ژانرهای اصلی)؟
• چگونه می‌توان «به سوی نظریه‌های بومیِ ژانر در فیلم کوتاه» گام برداشت؟
ن چگونه هویت‌های بومی یا صداهای بومی به ژانر در فیلم کوتاه شکل می‌دهند؟
• تاریخ‌ بومی و حافظه‌ی تاریخی چگونه با حافظه‌ی ژنریک در فیلم کوتاه پیوند برقرار می‌کند؟
• غم غربت (نوستالژی) چگونه با ژانر در فیلم کوتاه ارتباط پیدا می‌کند؟
• ژانرهای مبتنی بر گردشگری و بوم‌گردی در فیلم کوتاه چه هستند و چگونه می‌توان از آسیب‌های ناشی از کالاسازیِ میراثِ بومی دوری کرد؟
• بومی‌گرایی و استعمار: ژانر در استعمارزدایی از تاریخ‌ها و فرهنگ‌های بومی چه نقشی در فیلم کوتاه بازی می‌کند؟
• حکمت‌ها و جهان‌نگری‌های بومی: ژانر چرا و چگونه می‌تواند حکمت‌آموز شود؟
• بومی‌گرایی، ملی‌گرایی یا جهان‌وطنی: ژانرهای تثبیت‌شده در فیلم کوتاه چگونه تقابلِ مرز‌گذاری یا مرزگذری را ترسیم می‌کنند.
• چگونه مناسبات تولید (و به تبع آن شکل مصرف) موجب دگردیسی برخی ژانرهای بیگانه و در نتیجه پدید آمدن ژانرهای بومی در فیلم کوتاه شده است؟ (این پرسش در سه سطح امکان بررسی دارد: مورد‌پژوهی‌های جهانی اعم از ترجمه یا تألیف، مرور تاریخی سینمای ایران، ملاحظه‌ی آن در بافت سینمای بعد از انقلاب).
• چرا و چگونه بومی‌زدایی و جهانی‌سازی به ژانرهای مقاومت و افشا در فیلم کوتاه شکل داده است؟
• تصاحب زمین، آوارگی و سازماندهی مجدد مردم بومی، چگونه در ژانرهای سینمایی بازتاب می‌یابد؟
• مقاومت یا گفت‌وگو: ژانر‌ها، بومی‌گرایی را «در خود» یا در «داد و ستد با غیر» ترسیم می‌کنند و چرا؟
• حضور فرهنگ‌ها و هنرهای بومیان در فضای مجازی به شکل‌گیری ژانرهای جدید در فیلم کوتاه منجر شده است. چرا؟

بخش‌ها
پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در بخش‌های ذیل پذیرش مقاله خواهد داشت:

۱٫ مقالات پژوهشی (که حاصل پژوهش نویسنده/ نویسندگان بوده و مطابق با شیوه نامه‌ی اعلام شده از سوی دبیرخانه‌ی همایش به نگارش درآمده باشد) .این مقالات می‌تواند مستخرج از پایان‌نامه‌ها همراه با درج نام استاد راهنما باشد. روش‌های پیشنهادی ما برای تحقیق و پژوهش عبارتند از: مطالعات تطبیقی، مطالعات سینمایی، گفتمان‌پژوهی، روایت‌پژوهی، مطالعات فرهنگی، مورد‌پژوهی، مصاحبه‌ی رودررو، پژوهش قوم‌نگاشتی، مخاطب‌پژوهی، پژوهش پدیدارشناختی. با این حال، امتیاز خاصی برای این روش‌ها قائل نمی‌شویم و هر روش دیگری که اتخاذ شود و به پژوهشی درخور منجر گردد مورد قبول خواهد بود.
۲٫ جستارهای آزاد.
۳٫ ترجمه (مترجم باید در این بخش اصل مقاله را نیز پیوست ترجمه خود نماید).
توجه: هیچ‌یک از مقالات نباید پیش از این در نشریه‌ای منتشر شده و یا در کنفرانسی ارائه شده باشند.

 

داوری و جوایز
کلیه‌ی مقالات دریافت شده توسط کمیته‌ی علمی همایش، بررسی و داوری خواهد شد و از میان آن‌ها تعدادی جهت ارائه در صحن همایش انتخاب می‌گردند. همچنین
۱- به سه مقالۀ منتخب (از بخش مقالات پژوهشی)، یک مقاله منتخب (از بخش جستارهای آزاد) و به یک مقاله منتخب (از بخش ترجمه) جوایز تعلق خواهد گرفت.
پژوهش:
نفر اول : ۲۵ میلیون تومان
نفر دوم: ۱۵ میلیون تومان
نفر سوم: ۱۰ میلیون تومان
جستار:
جستار برتر: ۱۵ میلیون تومان
ترجمه:
ترجمه برگزیده: ۱۰ میلیون تومان

 

گاه‌شمار همایش
اعلام فراخوان:
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲
اعلام چکیده مقالات پذیرش شده: یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲
آخرین مهلت ارسال مقالات کامل: یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲
اعلام مقالات پذیرش شده برای ارائه: یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲
زمان برگزاری همایش: سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲

 

 

نکات کلیدی
• شرکت در همایش بر اساس سه بخش اعلام شده امکان پذیر است.
• انجمن سینمای جوانان ایران آمادگی دارد در مرحله‌ی دوم (پس از تایید چکیده مقالات توسط هیئت داوران) فیلم‌های کوتاه سینمای جوان که مورد نیاز پژوهشگران است را در محل انجمن برای تماشا در اختیار ایشان قرار دهد.
• لطفا قبل از ارسال آثار (چکیده و …) شیوه‌نامه نگارش مقالات در سایت را به طور کامل مطالعه فرمایید (چنانچه مقالات مطابق با شیوه‌نامه‌ی تعریف شده نباشند، دبیرخانه همایش مسئولیتی برای ارائه‌ی آن‌ها به داوران ندارد)
• ثبت‌نام در همایش از طریق مراحل زیر صورت می‌گیرد:
۱- مراجعه به نشانی اینترنتی festival.iycs.ir
۲- ورود به قسمت جشنواره‌، ثبت نام در جشنواره‌ها
۳- انتخاب پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران
۴- تکمیل فرم تقاضای شرکت در همایش
۵- بارگذاری چکیده و یا مقاله‌ی کامل
۶- متقاضیان حداکثر ۲ اثر در هر بخش می‌توانند ارائه کنند.
(توجه: هر اثر باید به صورت جداگانه در سایت ثبت شود) .
• کلیۀ مسئولیت‌های حقوقی مرتبط با مقالۀ ارائه شده در همایش بر عهدۀ نویسنده است.

اطلاعات بیشتر و تماس با دبیرخانۀ همایش:
سایت: festival.iycs.ir
تلفن: ۸۶۰۸۷۶۰۳
ایمیل: TISFConf@gmail.com

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰