مصطفى محمودى منتقد در یادداشتى درباره سریال نوروزى «نون خ۴»به کارگردانى سعید آقاخانى نوشت: تقریبا نیمی از فصل چهارم سریال پرمخاطب «نون خ» تا امروز سپری شد. سریالی که صدا سیمایی ها روی موفقیتش خیلی حساب کرده بودند و به نوعی سریال اول مخصوص نوروز ۱۴۰۲ بود. متاسفانه مجموعه مذکور از آن طراوت اولیه بسیار دور شده است. ایده مناسبی برای این فصل انتخاب نشده و همین ایده در پرداخت فیلمنامه تبدیل به یک فاجعه تمام عیار شده. از آنطرف کارگردانی و بازیهای بسیار بد و فارغ از هرگونه جذابیت های بصری و تکنیکی نیز مشکلات این مجموعه را دوچندان کرده. در بخش بازیگری که اساسا ریز تا درشت بازیگران همگی گویا با نوعی شکم سیری و صرفا انجام وظیفه جلوی دوربین رفته اند و از آن صفا و صداقت در بازیگری و تکیه کلام ها و اکت های منحصر به فردشان دیگر اثری به چشم نمی خورد. آقاخانی که خودش بعنوان بازیگر و کارگردان در نوک قله این فاجعه نشسته و بهتر است برای حفظ شان و جایگاه خودش هم که شده پرونده نون خ را همین امسال ببندد. متاسفانه در سینما و تلویزیون ایران آثاری که موفق به جلب و جذب مخاطب میشوند(فارغ از کیفیت و حتی محتوا) در دنباله های بعدی خود از همان جذابیت و موفقیت فاصله میگیرند و گویی فراموش میکنند که باید نسبت به فصل یا فصل های قبلی متفاوت تر و بهتر باشند. یعنی دقیقا عکس همان مسیری که محصولات سینمایی و به ویژه تلویزیونی در دنیا طی کرده و در هر فصل یا قسمت جدید خود برگهای جذابی برای مخاطب رو میکنند. و اینجاست که تفاوت محصولات وطنی دنباله دار با آثار آنسوی آب نمایان میشود: اینجا چرخش بر همان مدار سابق و تکرار و تکرار و تکرار و استفاده از کلیشه های نخ نما شده و آنجا جذابیت ونوآوری و فرار از کلیشه های قدیمی و گرفتن هرچه بیشتر نبض مخاطب در دست. فهرست بلندبالایی از این آثار در سینما و تلویزیون وجود دارد. از همین نون خ و پایتخت و عصر جدید و بچه مهندس و دردسرهای عظیم و دهها اثر دیگر گرفته تا اخراجی ها و نهنگ عنبر و کلاه قرمزی و شهر موش ها و غیره. البته که شک نکنید همین سریال نون خ در پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ از سوی مرکز نظر سنجی صدا و سیما عنوان پرمخاطب ترین سریال نوروزی را با فاصله زیاد نسبت به «نون خ۳» کسب خواهد کرد!
There are no comments yet