بله! جشنواره مهم است چون تنها گزینه است | تاثیر مسائل اقتصادی بر کیفیت آثار | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۰
حمید یوسفی در گفت‌وگو با صبا:

بله! جشنواره مهم است چون تنها گزینه است | تاثیر مسائل اقتصادی بر کیفیت آثار

کارگردان فیلم کوتاه «ابوالهول» گفت: در فیلم کوتاه، آثار اکران نمی‌شود و خیلی از المان‌های فیلم بلند را ندارد، در نتیجه استقبال رسانه‌ها و شبکه‌ها و ... خیلی کمتر است. بنابراین تنها جایی که فیلمسازان می‌توانند آثارشان را به همکاران و مخاطبان نشان دهند، جشنواره‌هاست. در واقع جشنواره مهم است چون تنها گزینه فیلمسازان کوتاه برای اکران آثار است.

حمید یوسفی کارگردان فیلم کوتاه «ابوالهول» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، بزرگ‌ترین مشکل فیلمسازان کوتاه را مسائل مالی دانست و گفت: سینما به طور کلی هنر پرخرجی است، به خصوص اگر بخواهید فضای اثر از حالت رئال فراتر برود. اگر بخواهید از گروه و تجهیزات حرفه‌ای هم استفاده کنید، فکر نمی‌کنم این روزها کسی بتواند با هزینه شخصی از پس آن بربیاید.

این فیلمساز کوتاه درباره نقش‌های حمایتی در این حوزه بیان کرد: ارگان‌ها و نهادها می‌توانند از ساخت آثار حمایت‌های مالی کنند تا هنرمندان بتوانند با خیال آسوده‌تر و حرفه‌ای‌تر اثرشان را بسازند. اما حمایت دیگر حمایت‌های معنوی است؛ یعنی فضا برای اکران و حضور فیلم‌ها در جشنواره‌ها بیشتر و بهتر مهیا شود.
وی افزود: به هر حال وقتی هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند، کیفیت کار را طبیعتا پایین می‌آورد یا فیلمساز مجبور می‌شود زمان اثر را کوتاه‌تر کند. تا زمانی که همه فیلمسازان یک بودجه و زمان‌بندی مشخص نداشته باشند، نمی‌توان گفت کار کدام فیلمساز بهتر است. چون تولید فیلم آن قدر با دردسر همراه است که می‌توان گفت پیدا کردن موضوعی کم هزینه یا اقتصادی‌تر، روی کیفیت کار فیلمسازان بسیار تاثیر می‌گذارد.

یوسفی عنوان کرد: در فیلم کوتاه، آثار اکران نمی‌شود و خیلی از المان‌های فیلم بلند را ندارد، در نتیجه استقبال رسانه‌ها و شبکه‌ها و … خیلی کمتر است. بنابراین تنها جایی که فیلمسازان می‌توانند آثارشان را به همکاران و مخاطبان نشان دهند، جشنواره‌هاست. در واقع جشنواره مهم است چون تنها گزینه فیلمسازان کوتاه برای اکران آثار است.
کارگردان فیلم ابوالهول که این روزها در چند جشنواره خارجی هم حضور دارد، اظهار کرد: سینمای ایران همیشه برای دیگر کشورها جذاب بوده است. قبل‌تر خیلی‌ها فکر می‌کردند چون از آثار کارگردانان بزرگی مانند کیارستمی استقبال شده است، آن‌ها هم باید پیرو همان فضا پیش بروند تا موفق باشند. اما فیلم‌های کوتاهی که موفق می‌شوند تکرار موفقیت‌های قبلی نیستند. برای فستیوال‌های خارجی جذاب است که در ایران فیلم زیاد ساخته می‌شود و متنوع و در همه گونه‌ها است. البته که جشنواره‌ها هم سلایق و سیاست‌های خودشان را هم دارند.

به گزارش صبا، اخیرا «ابوالهول» به جشنواره بین‌المللی فیلم DEA OPEN AIR راه‌یافته است. این فیلم پیش از این در بیست و یکمین جشنواره Riverside آمریکا، هشتمین جشنواره unDependence آلمان، ششمین دوره trameindipendenti ایتالیا حضور داشته و نامزد دریافت جایزه چهلمین جشنواره فیلم‌های هنری Asolo ایتالیا است.

«ابوالهول» نوشته حمید یوسفی و رومینا روشن‌بین است و رومینا روشن‌بین و علی خوش‌بین بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

حمید یوسفی ساخت فیلم‌های «سینما نمایشگاه مجهول و داستان ما» و «سمعک» را در کارنامه خود دارد.

 

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۸/۴۰۱/۱۱۷/۰۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۲/۶۸۶/۲۸۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰