آرش خوشخو: تصویر رابطه پدر و دختر در آثار ایرانی مخدوش است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۳
در برنامه «نقد سینما» شبکه چهار سیما مطرح شد:

آرش خوشخو: تصویر رابطه پدر و دختر در آثار ایرانی مخدوش است

آرش خوشخو گفت: مفهوم پدر در سریال‌ها و فیلم‌های آمریکایی زیاد و حس آن مثبت است. این مفهوم و رابطه پدر و دختری در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به ویژه آثار پلتفرم‌ها، بسیار مخدوش است و جای دریغ دارد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، بیست‌ویکمین قسمت از برنامه «نقد سینما» شب گذشته ۱۲ خردادماه روی آنتن شبکه چهار سیما رفت و در میز نقد سینمای جهان، فیلم سینمایی «بعد از آفتاب» به کارگردانی شارلوت ولز سوژه این هفته با حضور محمدرضا مقدسیان و آرش خوشخو بود.

ابتدا آرش خوشخو منتقد اظهار کرد: «بعد از آفتاب» را می‌توان از سه وجه مرور کرد اما وجهی که برایم جذاب بود، رابطه پدر و دختری است. مفهوم پدر در سریال‌ها و فیلم‌های آمریکایی زیاد و حس آن مثبت است. این رابطه در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به ویژه آثار پلتفرم‌ها بسیار مخدوش است و جای دریغ دارد.

وی تاکید کرد: ما در «بعد از آفتاب» تلاش یک دختر را در کشف پدر می‌بینیم. از طرفی این اثر یک کنش بصری جذابی برای ما ایجاد می‌کند و بازی‌های خوبی از بازیگران ان شاهد هستیم. من از تماشای این فیلم بسیار لذت بردم اگرچه شاهکار نیست.

در ادامه محمدرضا مقدسیان منتقد نیز گفت: مواجهه با فیلم «بد از آفتاب» کمی برایم دشوار بود به ویژه درباره مساله نبرد بین عقل و احساس. اگر بخواهم احساس را آزاد بگذارم که روایتگری سینمایی برایش ملاک نیست، رابطه پدر و دختر در این اثر، احساسات را برمی‌انگیزد، بسیار واقعی است و گل درشت نیست. در حالی که پدر با مساله افسردگی و بحران هویت دست و پنجه نرم‌ می‌کند اما همزمان بلد است در مواجهه با دخترش، پدرانگی کند.

وی تاکید کرد: کاش یاد بگیریم در مملکتی که رابطه پدر و فرزند معنی و احترام دارد، بلد باشیم در سینمایمان درست نمایش دهیم.

این منتقد در پایان خاطرنشان کرد: اثر «بعد از آفتاب» بیش از اینکه بخواهد درباره چرایی حرف بزند، درباره چگونگی می‌گوید‌. من احساس می‌کنم تجربه حسی بسیاری خوبی در این اثر به نمایش گذاشته شده است اما اگر رابطه پدر و دختر را از فیلم جدا کنیم به اصطلاح «یک خب که چه» باقی می‌ماند. ما در «بعد از آفتاب» با برجستگی و تاکیدی روی مسایل مختلف روبه‌رو نیستیم. برخی از مفاهیمی که در فیلم مطرح شده است، ممکن است منتقدپسند باشد اما مخاطب با آن درگیر نمی‌شود.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۸/۴۰۱/۱۱۷/۰۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۲/۶۸۶/۲۸۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰