چالش برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش چه بود؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۷

چالش برنامه «پرسشگر» شبکه آموزش چه بود؟

برنامه «پرسشگر» با موضوع نظام آموزشی و برنامه هفتم توسعه روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.

به گزارش صبا، برنامه «پرسشگر» جمعه شب ۲۶ خردادماه، به بررسی تغییرات رویکرد بودجه آموزشی در برنامه هفتم پرداخت.
در این برنامه، نظام آموزشی و برنامه هفتم توسعه، حقایق نگاه به نظام آموزشی در برنامه توسعه ، آیا نظام آموزشی اولویت توسعه کشور است؟ و تغییرات رویکرد بودجه آموزشی چگونه باید در برنامه هفتم گنجانده شود؟ مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در این برنامه علی الله‌یار معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش و کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان گفت: در دهه گذشته هیچ اتفاق مثبتی برای بودجه آموزش و پرورش نیفتاده است در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ درصد از منابع عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.

معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عدد ۶۵ هزار میلیارد تومان کسری آموزش و پرورش درست نیست بیان کرد: بودجه آموزش و پرورش یک ماهیت دو وضعیتی پیدا کرده است دولت متناسب با منابع و امکاناتی که می‌تواند در یک سال مالی تامین کند بودجه آموزش و پرورش را تنظیم می‌کند و با استفاده از سازوکارهای قانونی کسری بودجه را در طول سال تامین می‌کند. ۸۰ درصد از رقم کسری ۴۵ هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق فرهنگیان است و این کسری مطلق نیست که آموزش و پرورش را زمین‌گیر کند.

معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به جای ستاد بحران در آموزش و پرورش باید شورای راهبری تشکیل شود می‌گوید: در مسئله بودجه آموزش و پرورش باید به سراغ علت کسری بودجه برویم و آن‌ها را بررسی کنیم. تا یک نظام مدون شاخصی از وضعیت بودجه در آموزش و پرورش نداشته باشیم باید سال‌ها درباره کسری بودجه صحبت کنیم.

الله‌یار درباره توجه برنامه هفتم توسعه به آموزش و پرورش تصریح کرد: در فصل مربوط به آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه می‌توان سه بخش مجزا را در نظر بگیریم اول بخش نیروی انسانی که شامل نحوه ورود به آموزش و پرورش، ارتقای سطح و کیفیت معلمان است. دوم بخش محتوایی شامل فرآیندهای یاددهی و یادگیری و امور تربیتی است، سوم بخش ساختاری شامل ایجاد بهر‌وری در نظام آموزش و پرورش است که به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مربوط است و اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: بزرگ‌ترین مانعی که در حال حاضر برای تحقق برنامه‌های توسعه کشور وجود دارد تمرکز شدید در وزارت آموزش و پرورش است که مجموعه ابر سیستم آموزش و پرورش دارد توسط اعضای شورای معاونین از داخل ساختمان سپهبد قرنی مدیریت می‌شود و همچنین عدم توجه به ظرفیت‌هایی است که باید در بخش اجرا انجام شود. دومین مانع هم عدم وجود الگوی مشخص برای نظام برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است و سهم و تکلیف از شخص مشخص نیست و تا این دو مورد برطرف نشود به اهداف نخواهیم رسید.

معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش درباره ریشه تمرکزگرایی شدید در آموزش و پرورش گفت: الگوی مشخصی برای تبدیل از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب نیست و همه سیاست‌گذاران ترجیح می‌دهند فقط وضعیت را بدتر نکنند.

الله‌یار درباره راهکار برون رفت از مشکلات بودجه ای آموزش و پرورش توضیح داد: در طول این سال‌ها همه از مشکلات آموزش و پرورش صحبت کرده‌اند اما هیچ کس راهکاری برای رفع مشکلات ارائه نکرده است. آموزش و پرورش هیچ وقت با زبان بودجه با دولت صحبت نکرده است و مسئولان آموزش و پرورش نمی‌توانند اعداد و ارقام را تبیین کنند.

در ادامه،محمدرضا واعظ مهدوی معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه درباره اوضاع بودجه آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش کسری بودجه وجود دارد اما بر فرض اگر این ۶۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را تامین کنیم حال آموزش و پرورش خوب می‌شود؟ خیر.

معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اثر متغیرهای فرابخشی بر سرنوشت بخش بسیار بیش‌تر از اثر متغیرهای درون بخشی است اظهار کرد: آنچه که سرنوشت بخش آموزش پرورش را تعیین می‌کند فقط ۲۰ درصد مربوط به فعالیت درون‌بخش است و ۸۰ درصد متغیرهای فرابخشی مانند تورم، تولید، قوانین واردات و صادرات است. اگر در مدرسه از دانش‌آموزان بپرسند که در آینده قصد دارند چه کاره شوند اکثریت می‌خواهند هنرمند و فوتبالیست شوند و تعداد کسانی که به دنبال کارآفرین شدن هستند اندک است در حالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست و بحث تولید، اشتغال و صادرات و واردات در نظام آموزش و پرورش اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

واعظ مهدوی با اشاره به اینکه برای دولت‌هایی که به مردم متکی هستند منافع مردم مهم است و منافع مردم هم حفظ قدرت دستمزد است گفت: وزرای آموزش ‌و پرورش باید بدانند و مطرح کنند که مسئله آموزش و پرورش فقط رتبه‌بندی معلمان نیست بلکه حقوق پایین معلمان است.

وی درباره کاهشی بودن اعتبارات آموزش و پرورش تصریح کرد: سال‌هاست دچار این سوء‌تفاهم هستیم و تصور بر این است که دولت می‌تواند از هر مسیری درآمد کسب کند اما این درحالی است که فقط یک دستگاه  مالیات حق کسب درآمد دارد و بقیه دستگاه‌ها فقط هزینه می‌کنند پس تخصص آموزش و پرورش درآمدزایی نیست و پس با این ساختار مالی که در حال حاضر وجود دارد اهداف آموزش و پرورش تحقق پیدا نمی‌کند.
معاون پیشین سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تنظیم نشده چون در بند دوم این سیاست‌ها به جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت، مهار تورم و حفظ قدرت خرید تصریح شده است درحالی که در این سند افزایش قیمت‌ها را خواهیم دید.

او ادامه داد: عدم تعادل درآمد و هزینه باعث می‌شود به نیازهای اصلی مجموعه رسیدگی نشود سیاست‌های کلی ما باید به سمت رونق تولید و گرفتن مالیات برود تا به همان نسبت مشکلات آموزش و پرورش رفع شود.

واعظ مهدوی درباره تفاوت حقوق کارکنان دولت و آموزش و پرورش گفت: رقابت بین حقوق همیشه وجود دارد اما مسئله این‌ها نیست در کل قدرت خرید کل جامعه پایین است و تفاوتی بین کارمندان وجود ندارد.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در ادامه این برنامه،درباره برنامه هفتم و جایگاه آموزش و پرورش در آن گفت: برنامه هفتم توسعه براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ارائه شد. برای آموزش و پرورش در برنامه هفتم نکات ارزنده‌ای لحاظ شده که می‌توان به ارتقای سطح معلمان، مهارت آموزی، آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای، تقویت دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، نظام جامع امور تربیتی، اردوگاه‌های علمی، اشاره کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره سهم موضوعات مربوط به آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه ۲۲ فصل داریم که یک فصل آن مربوط به آموزش و پرورش است که البته باید تقدیم مجلس و نهایی شود. در برنامه هفتم توسعه یک آسیب‌شناسی انجام شده است برای مثال تعیین بودجه مدارس بر اساس شاخص‌های مختلف و سطح کیفی، منطقه آموزشی در نظر گرفته شده است.

میرزاده درباره راهکار برون‌رفت از مشکلات بودجه آموزش و پرورش گفت: ما از آموزش و پرورش سند تحول می‌خواهیم سند تحولی که ۱۲ سال است روی میز است سند تحول ۸فصل دارد و یک فصل آن درباره راهکار است و ۱۳۱ راهکار عملیاتی در موضوعات مختلف داده است.

او ادامه داد: اجرای سند تحول آموزش و پرورش بدون مشارکت معلمان غیر ممکن است و مشارکت معلمان بدون توجه به معیشت و منزلت آن‌ها امکان‌پذیر نیست و  همه اینا منوط به این است که اعتبارات شفاف در بودجه دیده شود.

میرزاده می‌گوید: در برنامه هفتم توسعه به سند تحول آموزش و پرورش توجهی نشده است فصل هجدهم سند پنج‌ساله برنامه هفتم توسعه مربوط به آموزش و پرورش است که به موارد مختلفی توجه کرده است و هیچ اشاره‌ای به سند تحول و نحوه عملیاتی کردن آن وجود ندارد.

وی با اشاره به آمار نگران‌کننده تخصیص اعتبارات به آموزش و پرورش افزود: در سال ۱۴۰۲ روزانه دو هزار تومان سرانه برای هر دانش‌آموز در نظر گرفته شده است و ۱۹ هزار تومان برای صبحانه، ناهار و شام دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی در نظر گرفته شده است.

میرزاده با بیان اینکه تقاوت زیادی بین میانگین حقوق کارکنان دولت با کارکنان آموزش و پرورش وجود دارد اظهار کرد: نظام رتبه‌بندی کاملا اشتباه انجام شده است و با این حال هم حقوق فرهنگیان قابل مقایسه با کارکنان دولت نیست.
برنامه «پرسشگر» به پیگیری چالش‌های تحول در نظام آموزش و پرورش منطبق بر دستورات و بیانات مقام معظم رهبری و بر اساس اسناد بالا دستی در قالب گفتگو‌های زنده، به تهیه‌کنندگی سعید نوری آزاد و اجرای دکتر علی عبدالعالی جمعه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000