نائله،هلال، حبیب‌ابن مظاهر و دیگران | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۹
آشنایی با شخصیت‌های «عشق کوفی» در گفت‌وگوی صبا با نویسنده سریال

نائله،هلال، حبیب‌ابن مظاهر و دیگران

«فائزه یارمحمدی» که به همراه «یزدان محمدکاظمی» فیلمنامه سریال محرمی «عشق کوفی» را نوشته‌ است، جزئیاتی از شخصیت‌های این سریال تلویزیونی شبکه سه سیما ارائه داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، پخش سریال «عشق کوفی» به کارگردانی «حسن آخوندپور» و تهیه‌کنندگی «سعید سعدی» از پنجشنبه ( ۲۹ تیرماه) در شبکه سه آغاز می‌شود. این سریال محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و داستان ماجرای یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری را روایت می‌کند. برای آشنایی با شخصیت‌های «عشق کوفی» با «فائزه یارمحمدی» که به همراه «یزدان محمدکاظمی» فیلمنامه سریال را نوشته اند، صحبت کردیم که توضیحاتش در این باره می‌خوانید.

سعید شریف: هلال

هلال با بازی سعید شریف شخصیت اصلی قصه است. پسری کم حرف اما جسور. کمانداری است در شهر کوفه که وظیفه اصلی‌اش حراست از کاروان‌هایی تجاری است که از کوفه به سمت شهرهای مختلف می‌روند. در طول قصه مشخص می‌شود که او در راستای کاری که انتخاب کرده از عرف مرسوم خانوادگی‌اش فاصله گرفته است. چراکه شهر کوفه در آن زمان دچار چند دستگی سیاسی- مذهبی است و به دو دسته اصلی عثمانی‌ها و شیعیان تقسیم شده است. هلال با وجود پیروی از مکتب تشیع، برای عثمانی‌ها -پدر نائله (اوحد)- کار می‌کند. اگرچه در آن دوران کار، مراوده و ازدواج بین این دو دسته مرسوم بوده اما افرادی که قیودات محکم‌تری داشتند از حساسیت بیشتری برخوردار بودند. مسیر قصه پای هلال را بر سر دوراهی‌هایی می‌کشاند که او را مجبور به انتخاب می‌کند. طبیعتا همین انتخاب‌ها هستند که سیر تحول شخصیت را پیش می‌آورند.

شبنم قربانی:نائله

نائله با بازی شبنم قربانی شخصیت محوری قصه است که طی یک اتفاق ناگهانی نظم زندگی‌اش بهم می‌ریزد. او احساس می‌کند نزدیک‌ترین افراد زندگی‌‌اش را نمی‌شناسد و همین عدم امنیت از او موجود دیگری می‌سازد. او دختری ناز‌پرورده است که مجبور می‌شود افسار زندگی‌اش را به‌دست بگیرد و خوشبختی را خود برای خودش رقم بزند. آرامش مثل سایه از این دختر فرار می‌کند اما نمی‌توان امید را از او گرفت.

لعیا زنگنه: سامیه، مادر هلال

لعیا زنگنه سامیه، نقش مادر هلال را بازی کرده است؛ شخصیتی دلیر و شجاع دارد و جزو زنان مسلمانی است که در جنگ صفین شمشیر به دست گرفته و جنگیده اند. بنابراین علیرغم تمام مادرانگی‌ها و ظرافت‌ها دارای روحیه‌ای جنگجو است. خط قرمزهایی دارد که به سادگی از آنها دست نمی‌کشد. او در این قصه تمام تلاش خودش را می‌کند تا فرزندانش طبق اصول او پیش بروند و به هیچکس اجازه‌ ورود به حریم خانوادگی‌اش را نداده و مقابل ظلم سر خم نمی‌کند.

نادر سلیمانی: اوحد، پدر نائله

در «عشق کوفی» وجهی متفاوت از نادر سلیمانی در نقش اوحد را در قاب تلویزیون خواهیم دید. او کارکتری است مقتدر، محکم و خانواده دوست که به هر قیمتی از قلمروی خود محافظت می‌کند. شخصیتی جدی و سیاستمدار که هر چقدر قصه بیشتر پیش می‌رود ابعاد شخصیتی او آشکارتر می‌شود. چالش‌های اوحد با دو فرزندش و چگونگی پیدا کردن راه حل برای آن مشکلات جز جذابیت‌های این نقش است.

حسین سلیمانی:نعیم، برادر نائله

نعیم با بازی حسین سلیمانی کاراکتری است که علی‌رغم تلاش‌هایش برای مقتدر بودن، همواره دارای تزلزل است. لذا سعی می‌کند به هر آنچه می‌تواند چنگ بیاندازد تا اقتدار نداشته را بدست آورد. سایه‌ی اوحد -پدرش- بقدری سنگین است که جایی برای عرض اندام نعیم باقی نمی‌گذارد. مدام سعی می‌کند خودش را به پدر ثابت کند اما همچنان جدی گرفته نمی‌شود. همین امر در طول قصه باعث استحاله‌ شخصیت خواهد شد.

سوگل طهماسبی : تلما همسر نعیم

شخصیت نعیم نیازمند پناه محکمی است تا جایگاه خودش را تثبیت کند و چه کسی بهتر از همسرش؟ سیاست و اقتدار دو رکن اصلی شخصیت تلماست که باعث بروز و ایستایی نقش نعیم می‌شود. وجود دو پادشاه در یک اقلیم،‌ یعنی تلما و اوحد قصه را دچار تنش و چالش‌هایی می‌کند.

مریم کاویانی: ایناس، مادر نائله

ایناس با نقش آفرینی مریم کاویانی مادری است که گذشته‌ ای تلخ‌ همواره بر زندگی‌اش سایه انداخته و باعث ایجاد احساس ضعف در وجود او می‌شود. همین امر دلسوزی او را برای زندگی دخترش پررنگ می کند. ماجرایی که در پس ازدواج ایناس و اوحد نهفته است دلیل بدرفتاری‌های نعیم -پسر اوحد- با ایناس است که به تدریج در طول سریال برملا خواهد شد.

 

سیدجواد هاشمی : حبیب‌ابن مظاهر

نقش حبیب‌ابن مظاهر، یکی از یاران امام حسین (ع) به سیدجواد هاشمی رسیده است که شاید گریم سنگین و متفاوت باعث ‌شود تا در نگاه نخست به‌راحتی شناخته نشود. نقش حبیب ابن مظاهر جز معدود کاراکترهای واقعی سریال «عشق کوفی» است که در لحظات تعیین‌کننده‌ای حضور خواهد داشت.

 

ثریا قاسمی : ام سلمه

ثریا قاسمی در نقش ام سلمه همسر پیامبر(ص) نقشی کوتاه اما موثری دارد که حرف‌های الهام بخش و دلگرم کننده‌ای از او خواهیم شنید. خط قصه شخصیت نائله با ام سلمه گره خواهد خورد و ملاقاتی بین این دو نفر صورت می‌گیرد که بروز درونیات نائله را ممکن می‌کند.

نادر فلاح : فاضل

فاضل در سریال «عشق کوفی» جزو شیعیان شهر کوفه است که عقایدی محکم دارد. او گاهی به خودش اجازه می‌دهد که وارد حریم دیگران شود. اگر احساس کند کاری درست است حتما درباره آن تذکر می‌دهد و به آن ورود پیدا می‌کند. او از همین مسیر،‌ یعنی اطمینان به خود و روشی که پیش گرفته است مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرد.

مهسا مهجور: احیا

خواهر هلال به نام احیا و با بازی مهسا مهجور، نقشی حمایتگر دارد و تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند از برادرش، پشتیبانی کند. گاهی برادر را توبیخ می کند و گاهی تنها پناه او می‌شود. اگرچه که در طول قصه این رابطه دچار چالش‌هایی می‌شود و بذر بی‌اعتمادی بین آنها رشد می‌کند. در چندین نقطه از قصه شاهد تاثیر جدی این کاراکتر بر مسیر کاراکتر‌های محوری هستیم.

محمد اشکان‌فر: عمرو بن ‌حریث

او پلیس شهر کوفه و سرکرده‌ای است که وظیفه‌ حراست از شهر و نظام بخشی به شرطه‌های شهر کوفه را دارد. با آمدن ابن زیاد تمام اختیارات به دستش افتاده و تا می‌تواند می‌تازاند و سر از تن جدا و خون به پا می‌کند. عمروبن حریث که بدلیل منافع مشترک با اوحد رابطه‌ خوبی دارد، با خواستگاری از دخترش قصه را دچار چالش می‌کند.

عمار تفتی: صالح

صالح با بازی عمار تفتی جزو گروه شیعیان شهر کوفه است که در طول روایت داستان برای این شخصیت و پدرش ماجراهایی طراحی شده که خط قصه‌شان با قصه هلال گره می‌خورد. از این رو‌ در پایان بندی، جزو کارکترهای موثر است.

مژگان اخلاقی: شمین دختر فاضل

در «عشق کوفی» روابط والد و فرزندی زیادی خواهیم دید؛ مانند هلال و مادرش، نائله و پدرش، فرزندان نعیم با پدرشان و … که تلاش شده است تا تنوع را در روایت هرکدام به کار بگیریم. رابطه شمین و فاضل نیز از جمله همین روابط است. ابعاد شخصیتی شمین از او کاراکتر ویژه‌ای ساخته که با جلو رفتن قصه کم کم با آن آشنا می‌شویم. او در لحظاتی از قصه با تصمیم‌هایی که می‌گیرد می‌تواند بر روی جهت و سیر قصه تغییراتی ایجاد کند.

جمال‌الدین بیات: باسط، همسر احیا

باسط مردی عجم است که اگرچه در جامعه‌ اعراب آن زمان پذیرفته نیست اما وصلت با خانواده‌ سامیه، میان شیعیان عزتی دو چندان به او بخشیده. تصمیماتی که این کاراکتر می‌گیرد باعث ایجاد گره در زندگی احیا و رابطه‌اش با خانواده می‌شود.

 

 معصومه زینتی: صافی، همسر جنید

صافی شخصیتی مرموز و متغیر دارد که اتفاقات مهمی را رقم می‌زند و علی‌رغم آنکه جدی گرفته نمی‌شود و حضور نسبتا کوتاهی در سریال دارد؛ اما رفتارش باعث تغییراتی برگشت ناپذیر است. او حقیقت و دروغ را به هم می‌بافد و تصمیمات‌اش مبتنی بر منفعت است.

 

کودکان سریال

در «عشق کوفی» سه نقش کودک طراحی شده است که حضورشان باعث گرما بخشیدن و شیرین شدن لحظات سریال می‌شود. به طوری که به روابط جدی و بزرگسالانه‌ای که به شکل متصل در سریال داشتیم رنگ و صمیمیت اضافه می‌کند و گاها ترس و تشنجی که در نقش‌های‌شان است، باعث بالا رفتن حساسیت مضاعف برای قصه ‌خواهد شد. بازیگر‌های کودک به برملا شدن ابعاد شخصیتی کاراکتر‌های محوری کمک بسیاری کرده‌اند. اینکه بچه‌ها بتوانند از پس نقش‌هایی که نیاز به بروز خشم، سکوت و ترس دارد بربیایند، چالش مهمی برای شان بوده است که امیدوارم وقتی به تماشای سریال می‌نشینند از بازی‌های‌ خود لذت ببرند.

 

2 دیدگاه

  • سریال خیلی قشنگیه خیلی ممنون که ساختین و ما رو به این شخصیت های پشت کربلا رو متوجه کردین. فقط چرا قسمت آخرش رو کامل نکردین یا توضیح نوشته میذاشتن که سرنوشتون چی شد مثلا نائله همسر هلال اون هم زیر تیغ میره یا نه؟
  • به جرأت میگم همچین فیلمی ندیده بودمحداقل با این زاویه چیزی ساخته نشده بود فوق العاده زاویه ای غیر از چیزهایی که تا حالا خواندیم و دیدیم و شنیدیمبنده به شخصه خیلی متحول شده و به فکر فرو رفتم این فیلم باعث شد به راحتی نگویم کوفی ها چه بی وفا بودند و..... چقدر خفقان،چقدر مشقت و..... واقعا هر کسی نمی‌توانست یار امام حسین باشد ای کاش مثل توضیحی که در اول بود در پایان هم سرنوشتی کوتاه از افراد مهم می نوشتیداجرتان با امام عصر

جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰