تفاوتی ندارد که اهل سینما و فیلم دیدن باشید یا نه. در هر صورت مسعود کیمیایی، از پیشگامان موج نوی سینمای ایران، نیازی به معرفی ندارد. فیلم سازی که بیش از نیم قرن است که در مقام نویسنده و کارگردان در سینما حضور دارد و به دلیل جهان بینی و نگاه ویژهاش، نام او بدون شک در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد. سینماگری که به صورت توامان، به «روایت» و «شخصیت» توجه دارد و بر خلاف بسیاری دیگر، در پرداخت به یکی از این موارد، از دیگری غافل نمیشود. کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک «کارگردان» است. میزانسنها و شیوه دکوپاژ و همچنین طریقه نگارش دیالوگها در فیلم نامه (فیلمنوشت) های او، کاملا مناسب فضای سالن سینما است. فیلمهای او را باید بر روی پرده عریض دید بتوان از اهمیت کار او آگاه شد. هدف این نوشتار، ارزش گذاری بر روی فیلمهای کیمیایی نیست. با این وجود باید اشاره شود که «خائن کشی» در میان فیلمهای متاخر مسعود کیمیایی، بیش از هر اثر دیگری از او در سالهای اخیر، توجه منتقدان را به خود جلب کرد.
طبق اطلاعاتی که در سایت پلتفرم «نماوا» وجود دارد، این اثر قرار است از جمعه آینده، هر هفته ساعت ۹ صبح در قالب یک مینی سریال چهار قسمتی عرضه شود. تم رفاقت در تازه ترین اثر مسعود کیمیایی مانند بسیاری دیگر از فیلم های او برجسته و پررنگ است. «خائن کشی» از خلال روایتی تاریخی و عاشقانه، به ماجرای ملی شدن صنعت نفت و اتفاقات مربوط به دکتر مصدق میپردازد. اثری که جزئیات و ریزه کاری های بصری فراوانی را در خود جای داده است و بدون شک مخاطبان سینمای ایران ترجیح میدهند آن را به جای قاب کوچک تلویزیون، بر روی پرده سینما تماشا کنند. ظاهرا کیمیایی هنگام نگارش و فیلمبرداری این اثر به این نکته توجه داشته است که بعدها قرار است نسخه بلندتر این فیلم، به صورت یک مینی سریال عرضه شود. همچنین قصهای که او در «خائن کشی» روایت کرده است، دارای جزئیات تاریخی است که ظاهرا در نسخه سریالی بیشتر به آن پرداخته شده است.
این رویه یعنی فیلمبرداری یک اثر که بتوان بعدها آن را در مدیومهای جداگانه سینما و سریال عرضه کرد، پیش از این نیز در سینمای ایران دارای سابقه بوده است. برای مثال در جشنواره چهلم، فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی هجازی فر نیز برآمده از یک مینی سریال بود که قرار است از هفته آینده روی آنتن شبکه یک سیما برود. اما آن فیلم در روند عرضه، مسیر صحیحی را طی کرد و ابتدا نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» روانه اکران شد و سپس نوبت به بخش نسخه مینی سریال آن رسیده است. اتفاقی که متاسفانه برای آخرین ساخته سینمایی کیمیایی رخ نداده است. به نظر میرسد ماجرای مربوط به امور اقتصادی و سرمایه، در این میان بیش از هر مورد دیگری تعیین کننده و اصل بر هر موضوع دیگری بوده است. سینما صنعتی سرگرمیساز و به همین دلیل دارای سودآوری است. اما بروز کیفیات «هنری»، بعد دیگر این مدیوم را تشکیل میدهد که برای نمود پیدا کردن آن به همان صورتی که منظور و هدف فیلمساز بوده، نیاز است تا یک اثر در سالنهای سینما در معرض تماشا قرار گیرد. هنوز علی اوجی در مقام تهیه کننده «خائن کشی» واکنشی به این موضوع نداشته است و مشخص نیست که آیا بعدها برنامهای برای اکران این اثر در سینما هم خواهد داشت یا خیر. در هر صورت عرضه «خائن کشی» در قالب یک مجموعه ۴ قسمتی، شاید به جذابیت دیدن نسخه پردهای فیلم برای طرفدارانش لطمه بزند و شاید به ریزش مخاطبان [درصورت رسیدن به اکران عمومی] بیانجامد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است