امیرحسین همتی کارگردان فیلم «ستون ۱۴» در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا، به رویکردهایی که در اولین فیلم بلند خود داشته است، اشاره میکند. «ستون ۱۴» به تهیهکنندگی علیرضا قاسمخان از جملههای سرگرمکننده روی اکران سینماهای کشور است. میترا حجار، روزبه حصاری، میلاد رحیمی، مهسا باقری و علی میلانی در این فیلم که توسط علیرضا قاسمخان تهیه شده، ایفای نقش کردهاند و دیگر عوامل ستون ۱۴ عبارتاند از: فیلمبردار: مسعود امینی تیرانی، مجری طرح و مدیر تولید: سید احمد ساکت، مشاور کارگردان: احمد امینی، طراحی و ترکیب صدا: ندا محسنی، تدوین: پرهام وفایی، صدابردار: شهرام متولیباشی، موسیقی: مهدی محمودخانی، طراح گریم: الهام صالحی، طراح صحنه: امیرحسین همتی. در خلاصه داستان فیلم آمده است ساناز و یاشار وقتی میترسند، بازی میکنند. اینبار با زندگی جلال …
محراب توکلی
***فیلم اول یک فیلمساز میتواند جایگاه او را در سینمای ایران تثیت کند. تصور میکنید مخاطب چه نسبتی میتواند با فیلم شما برقرار کند؟
-در مورد «ستون ۱۴» باید بگویم که احساس کردم فیلمی که جایش در سینمای ایران خالی است را باید بسازم. فارغ از اینکه میزان فروش فیلم به چه شکل خواهد بود. درست است که هر فیلمی معنایی دارد، یا قصد دارد روایت یا قصهای را نمایش دهد. از طرفی آن چیزی که در ذهن من بود و دوست داشتم که شکل بگیرد، همانطور که گفتم معطوف به بحث سرگرمی مخاطب بود. در واقع احساس میکنم جای خالی سرگرمی سینمایی در سینمای ایران احساس میشود. هنگامی که ما میخواهیم معنایی را به مخاطب منتقل کنیم، خیلی درگیر پروسه انتقال آن معنا میشویم و فراموش میکنیم رسالت سینما دقیقا چیست و این مدیوم چرا به وجود آمده است. درست است که ما فیلمهایی در سبک اکسپریمنتال و مینیمال داریم. خود من به شخصه عاشق سینمای عباس کیارستمی هستم… اما خب از طرفی احساس میکنم با توجه به دوران معاصر و دسترسی آسان به سریالهای روز جهان مخاطب سینمای ایران به سرگرمی نیز نیاز دارد. در زمان ما پیدا کردن و دسترسی به فیلمها و سریالهای روز مشکل بود. اما اکنون این امر به سادگی امکانپذیر است.
*** چشمانداز جالبی دارید… از «عباس کیارستمی» تا سینمای سرگرمکننده. که از عشق به سینما ناشی میشود…
-من عاشق سینما هستم. بهخاطر دارم از هشت سالگی به تماشای فیلمهای سینمایی مینشستم. عاشق سینمای ایران هستم. در حال حاضر نمیتوانم بگویم چه آثاری از سینمای ایران در ساخته شدن فیلم «ستون ۱۴» تاثیر گذاشتهاند، اما در کل فیلمسازانی در سینمای ایران هستند که بر زندگی شخصی من اثرگذار بودهاند. علی حاتمی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و ابراهیم حاتمیکیا از جمله کارگردانهایی هستند که در شکل نقش داشتهاند. به عنوان مثال من عاشق فیلم «آژانس شیشهای» هستم. سینمای اصغر فرهادی را نیز دوست دارم. نمیخواهم بگویم سینمای ایران از جهان بهتر است، که نیست البته. اما این مدیوم، اعتبار کشور ما ایران است. از طرفی قطعا فیلمسازان عرصه بینالملل نیز در مسیر زندگی شخصیام تاثیرگذار بودهاند. نمیتوانم از آلفونسو کوارون، مارتین اسکورسیزی، کریستوفر نولان و یا ایناریتو اسم نبرم. برای همین معتقدم که مخاطب سینمای امروز نیاز دارد که به تجربههای سرگرمکننده و جذاب در سالنهای سینما دست پیدا کند. صدای دالبی را لمس و تجربه کند. متاسفانه سینماهای داخل کشور از بسیاری از امکانات معاصر از جمله آیمکس عاری است. تنها برخی از سینماها از امکانات دالبی اتموس برخوردار هستند.
*** «ستون ۱۴» چگونه میتواند تماشاگر را جذب کند؟
-پیرامون فیلم «ستون ۱۴» باید بگویم که یک قصه دغدغهمند در بستری سرگرمکننده ساخته شده است. احساس میکنم این فیلم رسالت خود را آنطور که باید و شاید به بار نشانده است. من در سینماهای مختلف به شکلی نشان در کنار مردم بارها و بارها این فیلم را تماشا کردهام. پس از پایان فیلم به ریاکشن تماشاگران توجه داشتهام. چندین نارضایتی و انتقاد اما از طرفی اغلب مخاطبان تعامل درستی با «ستون ۱۴» برقرار کردهاند. برخی از آنها پس از اتمام فیلم پیرامون آن با یکدیگر صحبت میکردند. همه اینها در شرایطی پیش آمده که تعداد سانسهای فیلم بسیار کم است. تعداد سانسهای «ستون ۱۴» در نسبت با یکی از فیلمها یک به ده است! در نتیجه اگر بخواهیم تعداد مخاطبان را تقسیم بر سانسها کنیم متوجه میشویم که استقبال خوبی از این فیلم شده است. همین امر بسیار باعث خوشحالی است.
***تجربه زیستی شما به عنوان یک کارگردان در پشت صحنه به چه شکل بود؟
به هرحال «ستون ۱۴» اولین تجربه فیلم بلند من پس از ساخت چند فیلم کوتاه است. هر کارگردان فیلم اولی در روزهای نخست فیلمبرداری از استرس زیادی برخوردار است. این را تقریباً همه کسانی که کارگردان هستند، تأیید میکنند. در همین گفتوگو میخواهم از مجری طرح فیلم «ستون ۱۴»، احمدرضا ساکت تشکر کنم. آقای ساکت در برقراری هماهنگیها و ایجاد آرامش در فضای کاری نقش بهسزایی داشتند. شخصیت دیگری که در این مسیر کمک شایانی به من کرد، فیلمبردار اثر آقای امیری تیرانی بود. آقای تیرانی از فیلمبرداران چیرهدست و با سابقه سینما و تلویزیون هستند که نقش مهمی در شکلگیری فیلم «ستون ۱۴» داشتند. از میلاد رحیمی، خانم حجار و روزبه حصاری که یکی از دوستان صمیمی من است تشکر ویژهای میکنم. به یاد دارم روزی را که با عوامل برای رونمایی از فیلم رفتهایم به چهره آنها نگاه کردم و نقش رضایت را در چشمنشان دیدم. انگار که تمام زحماتی که برای ساختن این اثر کشیده شده، ثمر داده بود..ثمری که از جنس سرگرمی سینمایی مخاطب است.
There are no comments yet