«دوار» و فرم درستی که به انتقال محتوا کمک می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۶
نگاه «حامد سلیمان‌زاده» به آخرین ساخته «میثم حسن‌زاده»

«دوار» و فرم درستی که به انتقال محتوا کمک می‌کند

فیلم «دوار» به کارگردانی میثم حسن‌زاده فضای بسیار خوبی دارد. به نوعی می‌توان از بیان ژان روشه کارگردان، و فیلم‌نامه‌نویس اهل فرانسه برای فیلم استفاده کرد: سینمای اکستازی (یا سینمای خلسه) که حقیقت‌طلب است. این احساس بر فضای کلی فیلم حاکم است.


به گزارش خبرنگار سینما صبا، دکتر حامد سلیمان‌زاده، منتقد سینما، محقق فیلم و فلسفه دانشگاه هنر برلین آلمان در یادداشتی درباره فیلم «دوار» نوشت:

فیلم «دوار» به کارگردانی میثم حسن‌زاده فضای بسیار خوبی دارد. به نوعی می‌توان از بیان ژان روشه کارگردان، و فیلم‌نامه‌نویس اهل فرانسه برای فیلم استفاده کرد: سینمای اکستازی (یا سینمای خلسه) که حقیقت‌طلب است. این احساس بر فضای کلی فیلم حاکم است. این فضا نقطه قوت فیلم است.

فیلم در امر کارگردانی نماهای ترکیبی که در دکوپاژ می‌بینیم، یعنی ادغام تصاویر از دوربین اصلی با دوربین شات و موبایل موفق بوده است. استفاده از دوربین موبایل و سلفی و استفاده از شخصیت اصلی فیلم به عنوان شاهد، درست در جایی که شخصیت اصلی فیلمی از ساز زدن او با گوشی خود ضبط می‌کند و تنها مخاطب کنسرت‌اش است… معشوقه او مهساست، نمایش این کنسرت انفرادی و احساس تنهایی شخصیت اصلی (میلاد) که در واقع رویای این مرد را به طور کامل نشان می‌دهد، یکی از دیگر نقاط قوت فیلم «دوار» است. در واقع میثم حسن‌زاده کارگردان فیلم با انتخاب ترکیب مناسب و تنوع دکوپاژ به حال و هوای فیلم کمک می‌کند و کار را جلو می‌برد.

اگر بخواهم واضح‌تر بگویم استفاده از دوربین موبایل در شخصیت مرد که فضای تنهایی او را نشان می‌دهد و تلفیق دوربین اصلی با دوربین شاهد و سلفی و نوع کادربندی، فقط انتخاب فرم نیست، بلکه منطق کاملا درستی دارد که به محتوا، انتقال پیام و مهم‌تر از همه به باورپذیری فیلم کمک می‌کند.

«دوار» اگرچه روایتی غیرخطی دارد، اما در انتقال پیام موفق است و مخاطب تا پایان روایت را دنبال می‌کند. در پایان انتظار سکوت بیشتری داشتم تا اصوات؛ افکت‌ها و صداهای موسیقی و … اما در کل «دوار» را فیلم قابل قبولی می‌دانم که در آن فضاها و قاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با دوربین‌های موبایل هماهنگ باشد.
«دوار» یک فیلم ساده، درست و بی ادعاست و بدون شک فضا و ریتم تا پایان کار مخاطب را سرپا نگه می‌دارد و این امتیاز مهمی برای فیلمی از این جنس است؛ فیلمی تجربی با موضوعی جهانی که می‌تواند مخاطبان بیشتری از جهان را با دنیای خود همراه سازد.

لازم به ذکر است فیلم سینمایی «دوار» به نویسندگی و کارگردانی میثم حسن زاده و تهیه کنندگی علیرضا علویان از چند ماه پیش در سینماهای سراسر ایران در رشته هنر و تجربه اکران شد که با استقبال خوب مخاطبان فیلم های تجربی مواجه شد.
میثم حسن زاده سابقه ساخت چندین فیلم مستند و کوتاه را دارد که جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و خارجی از جمله دیپلم افتخار جشنواره سانتیاگو و دیپلم افتخار جشنواره AOF لس آنجلس برای فیلم «فضای خالی» دریافت کرده است. حضور»، دیپلم افتخار جشنواره پنج قاره ونزوئلا و جشنواره فیلم پنجم برای «کافه خیابان». «سنگفرش» و همچنین برگزیده جشنواره خوشید و رضوی برای فیلم «نوایی دوباره» از جمله آنهاست.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است؛ میلاد یک نوازنده فراموشکار است. برای اینکه فراموشی برایش مشکلی ایجاد نکند، تمام برنامه های زندگی خود را با یادآورهای زنگ گوشی تنظیم کرده است. داستان از زمانی در ذهن میلاد شکل میگیرد که نامزدش مهسا در کنار او نیست و  او به دنبال کشف این ماجراست ، در این بین میلاد مدام خود و سرنوشتش را با فردی مرکوری خواننده معروف گروه کوئین مقایسه می‌کند.
میلاد خزایی، مهسا اکبرپور، راحیل کافی، رضا سنایی و مصطفی امیری بازیگران «دوار» هستند؛ مشاور فیلمنامه و پروژه: سیاوش طیب طاهر؛ مجری طرح : بهداد الهامی ، نازیلا ملکی و علی زادمهر به عنوان مدیر گروه روابط عمومی هنر و تجربه در تولید و پخش فیلم همکاری داشته‌اند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰