این قصه قهرمان دارد / جعفریان: نه برای سینمای ایران فاتحه می‌خوانیم و نه همه چیز را بی‌نقص می‌دانیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۵
رئیس سازمان سینمایی سوره عنوان کرد؛ 

این قصه قهرمان دارد / جعفریان: نه برای سینمای ایران فاتحه می‌خوانیم و نه همه چیز را بی‌نقص می‌دانیم

نشست رئیس سازمان سینمایی سوره و خبرنگاران با عنوان «این قصه قهرمان دارد» صبح روز دوشنبه بیست و هفتم شهریور ماه برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست رئیس سازمان سینمایی سوره با حضور حمیدرضا جعفریان (رئیس سازمان) و هادی فیروزمندی(روابط عمومی) به همراه خبرنگاران در روز دوشنبه بیست و هفتم شهریور ماه پس از قرائت قرآن و خواندن سرود ملی برگزار شد. عنوان این نشست «این قصه قهرمان دارد» بود.

در ابتدای نشست هادی فیروزمندی روز ملی سینما را به اهالی رسانه تبریک گفت و سپس تریبون را به رئیس سازمان سینمایی سوره حمیدرضا جعفریان سپرد.

جعفریان نیز با تبریک ایام ربیع‌الاول و روز ملی سینما رویکردهای دوره جدید سازمان سینمایی سوره را تبیین کرد و گفت: عملکرد و اقدامات انجام شده باید ارزیابی شود. ما در این مسیر با آغوش باز پذیرای نقد و نظرات خواهیم بود. در ابتدا با بگویم ما نه مثل آن‌‌هایی هستیم که برای سینمای ایران فاتحه می‌خوانند و نه همه چیز را بی‌نقص می‌دانیم. به هر حال معتقد هستیم که باید اقدامات لازم برای پیشرفت صورت گیرد. هم‌اکنون فضای حوزه هنری از دوران پرفروغ دهه شصت فاصله دارد. ما سعی کرده‌ایم که با ارزش دادن به مسائلی همچون قهرمان، خانواده و اخلاقیات به آن دوره بازگردیم. چارچوب‌هایی که برای رسیدن به این امر در نظر داریم که باید با همراهی هنرمندان باشد. چارچوب‌هایی که امیدآفرین نیز هستند. همانطور که گفته شد ‌امر قهرمان برای ما حائز اهمیت است. قهرمان‌محوری با وام‌داری از اسطوره‌های ملی از جمله سرفصل‌هایی است که فعالیت‌های سینمایی ما را تعریف می‌کند. یکی از فیلم‌های مهم در این مسیر «صبح اعدام» است که با کمک بنیاد سینمایی فارابی در دست ساخت است. یکی دیگر از فیلم‌ها مربوط به سرگذشت «شهید شیرودی» است که آن هم با کمک بنیاد سینمایی فارابی و به کارگردانی محمد عسگری ساخته خواهد شد. در هر کدام از این آثار قهرمان‌محوری مدنظر خواهد بود. یکی دیگر از آثار کار امیرعباس ربیعی است که با کمک نهاد شهرداری ساخته خواهد شد. این فیلم سومین اثر آقای ربیعی خواهد بود که پیرامون زلزله بم در دهه هشتاد ساخته خواهد شد. فیلم انیمیشن نیز از دیگر زمینه‌هایی است که هدف‌گذاری شده است. سعی داریم هر سال یک فیلم در این سبک ساخته شود. اساسا تنوع ژانر و سبک برای ما دارای اهمیت بالایی است. در هر ژانر و سبک از ظرفیت‌های قهرمان بهره برده خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از فیلم انیمیشن‌هایی که در دست ساخت قرار دارد «مسافری از گانورا» است. این فیلم با همراهی دانشگاه تهران و بخش خصوصی ارائه خواهد شد. به هر روی تنوع ژانر با موضوع قهرمان کلیت فعالیت‌ها را مشخص می‌کند. از فانتزی گرفته تا دفاع مقدس و غیره..ساخت سریال انیمیشن نیز از جمله فعالیت‌های سازمان سینمایی سوره در این دوره بوده است.

جعفریان ادامه داد: در دو سال گذشته حوزه هنری به راه‌هایی که برای ساخت سریال می‌رسیدند توجه داشته است. حوزه هنری با طرح‌های مختلفی در آستانه ساخت سریال متفاوتی خواهد بود ضمن آن که اقتباس از جمله مسیرهایی است که حوزه هنری را به مدیوم سریال نزدیک خواهد کرد.

وی در ادامه به جشنواره فیلم ۱۰۰ اشاره کرد و گفت: سال گذشته جشنواره فیلم ۱۰۰ با استقبال خوبی برگزار شد. با توجه به این استقبال و تلاش خوب دست اندرکاران، این جشنواره امسال نیز برگزار خواهد شد. جشنواره فیلم ۱۰۰ موقعیتی را برای فیلم‌سازان فراهم می‌کند تا از ساخت فیلم کوتاه و تجربه‌گرایی به فعالیت در سینمای حرفه‌ای نزدیک شوند.

او گفت: نهادهای زیرمجموعه زیر نظر سازمان سینمایی سوره برپا خواهند شد و این نهادها با هویتی مستقل به ساخت اثر، کشف استعداد و پرورش سینماگران جوان خواهند پرداخت و چنین نهادهایی در نقاط مختلف برپا خواهند شد.

جعفریان به نکات پایانی صحبت‌های خود رسید و افزود: چندین سالن سینما توسط حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره افتتاح شده است. این مسیر ادامه خواهد داشت. یکی از این سالن‌ها در ارومیه است که به زودی افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی سوره در پاسخ به پرسشی پیرامون پرداختن به قهرمان‌های شاهنامه و روایات قرآن عنوان کرد: در این حوزه باید بگویم جای آقای سلحشور بسیار خالی است. در رابطه با روایات قرآنی باید به پیچیدگی و سختی ساخت اثر اشاره کرد. چنین روایاتی نیز به یک جهان‌بینی شخصی دارد. از این رو فعلا پروژه‌ای از این جنس نداریم. در سازمان سینمایی سوره سعی شده تا درباره قهرمان‌‌هایی که در دویست سال گذشته شکوفا شده‌اند، فیلم بسازیم. به همین جهت امسال پرداختن به اسطوره‌های کهن در دستور کار نیست.

جعفریان در پاسخ به پرسشی که پیرامون نسبت مخاطب و گیشه با فیلم‌های سازمان سینمایی سوره بود، گفت: فیلمی که بدون مخاطب باشد و برای مخاطب ساخته نشده باشد، فیلم نیست! قطعا به مخاطب هدف خود توجه خواهیم داشت. نه به آن صورت که فیلم‌ها را به میزان فروش‌شان ارزش‌گذاری کنیم. فیلم‌ها با توجه به سبک و فرمی که دارند ساخته می‌شوند که برای مخاطبان هدف خود به نمایش گذاشته شوند. حال ممکن است آن فیلم به کمدی باشد -همچون «شادروان»-و به فروش خوبی هم برسد.

جعفریان به پرسشی درباره همکاری سازمان سینمایی سوره با بهروز افخمی واکنش نشان داد و گفت: در هر صورت آقای افخمی از کارگردان‌های بنام سینمای ایران هستند. البته این امر نشان‌دهنده آن نیست که سازمان برای همکاری به او رجوع کرده است. آقای افخمی پس از بیست سال کار کردن روی طرح «صبح اعدام»، طرح این فیلم را به سازمان سوره ارائه کرد و ما با بررسی فنی متوجه کم و کیف آن شدیم و تصمیم بر همکاری گرفته شد. از طرفی، کارگردان‌های دیگری همچون لیلی عاج و مهدی جعفری نیز با سازمان سینمایی سوره در تعامل هستند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000