جای خالی شهید آوینی در مستندسازی دفاع مقدس پر نشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۲
گلعلی بابایی در گفت و گو با صبا:

جای خالی شهید آوینی در مستندسازی دفاع مقدس پر نشد

گلعلی بابایی نویسنده کتاب‌های «غربت هور» و «حکایت مردان مرد» معتقد است هشت سال دفاع مقدس سرشار از تجربه‌هایی است که با ثبت آنها می‌توان این تجربه‌ها را به نسل بعد منتقل کرد.


گلعلی بابایی درباره اهمیت مستندهای جنگی به خبرنگار سینما صبا، گفت: به طور کلی هر اتفاقی که در هر کشوری می‌افتد، مستندنگاری و تاریخ نگاری آن قابل اهمیت است. فرقی هم نمی‌کند که جنگ یا طوفان و زلزله باشد. هر اتفاقی که منجر به تغییر و تحولی در آن جامعه شود، نیازمند این است که برای آیندگان مستند شود و آن‌ها بدانند که این اتفاق افتاده است.

وی افزود: جنگ ما براساس یک توطئه جهانی به کشورمان تحمیل شد و ۸ سال زمان برد. یعنی ۸ سال از تاریخ این کشور به این دوران پرمشقت اختصاص پیدا کرد که یک سری از مردم آسیب دیدند.

نویسنده کتاب «نبردهای جنوب اهواز» ادامه داد: این رویدادها و حماسه‌ها نیازمند این است که آن را ثبت و ضبط کنیم و به طور کامل و بدون اضافات در اختیار آیندگان قرار دهیم. به هر حال هر اتفاقی که در یک جامعه رخ می‌دهد، تجربه‌ای برای نسل‌های بعدی می‌شود و ۸ سال جنگ ما سرشار از تجربه و اتفاقات نادری بود که هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای نسل‌های بعدی ما قابل استفاده باشند. جنگ جامعه ما را متحول کرد، جامعه‌ای که اصلا نمی‌دانستند جنگ چیست و آن را تجربه نکرده بودند و یک دفعه با تهاجم وسیع مواجه شدند که در راس آن صدام بود اما خیلی از کشورهای دنیا از او حمایت می‌کردند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس افزود: دشمنان ما برای شکست ایران همفکری و برنامه‌ریزی کرده بودند، اما انتظار استقامت مردم ما نداشتند. کشور ما یک کشور انقلابی است، مردم ایران که جنگی را تجربه نکرده بود، مردانه ایستادند و مقاومت کردند. در مستندنگاری به حدی سوژه‌های خوب داریم که اگر مستندسازان ما به آن‌ها مراجعه کنند، می‌توانند مستندهای خوبی با استفاده از آن‌ها تولید کنند.

بابایی ادامه داد: هر کسی بنا بر تخصص خود می‌تواند از این منابع استفاده کند. یک نفر مستندساز است و می‌تواند برای مستندسازی از این آثار استفاده کند و دیگری داستان ‌نویس است و می‌تواند با توجه به نیازی که دارد از این منابع بهره ببرد. به هر حال یک داستان و یک رمان، برگرفته از واقعیت است، در خلق اثر هنری، جرقه اول از اتفاقات واقعی سرچشمه می‌گیرد و ریشه همه آثار هنری و ادبی در مستند و اتفاق‌های واقعی جامعه است.

گلعلی بابایی نویسنده کتاب «نقطه رهایی» گفت: امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به عنوان متولی تولید مستند، بیشتر به مستندهای جنگی از نظر کمی و کیفی توجه کند. خلأیی که بعد از شهادت شهید آوینی در این عرصه به وجود آمده را مستندسازان باید پر می‌کردند، متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و مستندهای جنگی با حال و هوای زمانی که شهید آوینی می‌ساخت، کمتر می‌بینیم. مطمئنم اگر مستند با موضوع دفاع مقدس به درستی ساخته شود، مثل آثار شهید آوینی پربیننده خواهد بود.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰