«مکث» چند دقیقه‌ای در شبکه یک | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۴
وقتی فرهنگ غرب به چالش کشیده می‌شود؛

«مکث» چند دقیقه‌ای در شبکه یک

یادداشت| نخستین باری که «مکث» را از قاب تلویزیون دیدم کمی برایم غیرمنتظره و عجیب بود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، «مکث» عنوان برنامه‌ای است که اخیرا توسط یونس محمدی تهیه و اجرا و از شبکه یک سیما در حال پخش است. این برنامه که در آیتم‌های کوتاه تولید شده، موضوعات فرهنگی و سیاسی را در قالب تثبیت و حفظ هویت ایرانی و اسلامی برای مردم تحلیل می‌کند. محمدی هم‌چنین فرهنگ آغشته به هجو و دروغ غرب را بدون واسطه و بی‌هیچ لفافه‌ای تحلیل می‌کند. او سعی دارد که واقعیات جامعه غرب را برای مخاطبان با بیانی مستدل روشن سازد.

رسانه ملی به‌ویژه طی دوسال گذشته در راستای پیشبرد راهبرهای انقلاب مبنی بر عدالت‌محوری و تاکید بر هویت ایرانی و اسلامی، گامی رو به جلو و مثبت برداشته است. تلویزیون که یکی از ارکان مهم و اصلی آگاهی‌بخشی به ملت است برای رسیدن به این اهداف بیش از گذشته در اختیار برنامه‌سازان جوان و ایده‌آلیست قرار گرفته است. یکی از این برنامه‌سازان یونس محمدی است که اخیرا با برنامه «مکث» ایده نو و جدیدی را در قالب برنامه‌های مجری‌محور و تک گوینده ساخته و پرداخته است.
نخستین باری که «مکث» را از قاب تلویزیون دیدم کمی برایم غیرمنتظره و عجیب بود. اینکه برنامه‌ای با قالب یوتیوب و چهره نه چندان رسمی مجری آن در تلویزیون حاضر شود تازگی داشت. حتی دفعه اول فکر کردم که با تکه‌هایی از ویدیوهای ضبط شده در یوتیوب مواجه هستیم که در مستندها به آن رجوع می‌کنند. اما دقایقی که از تماشای برنامه گذشت تعجبم بیشتر شد. اینکه برنامه‌ای با فضای شبکه‌های مجازی و ظاهر جوان امروزی به بیان موضوعات فرهنگی، سیاسی و مشکلات کشورهای غربی می‌پردازد واقعا در تلویزیون بی‌سابقه بود.

عمده هدف مجری و تهیه‌کننده این برنامه پاسخگویی به شبهاتی است که رسانه‌های غربی و معاند علیه ایران مطرح می‌کنند. تاکید بر هویت بومی و ایرانی اسلامی از جمله مولفه‌های مهمی است که سازمان صدا و سیما برای رسیدن به این هدف به یونس محمدی اعتماد کرده است. محمدی در این برنامه با نقد منطقی و روشنی که به فرهنگ مهاجم غربی دارد سعی می‌کند به بیان نقاط قوت و دستاوردهای انقلاب اسلامی و مردم ایران در سالیان گذشته بپردازد.

با توجه به رشد و همه‌گیری شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از مردم کمتر علاقه دارند که کلیپ‌های چند دقیقه‌ای یا مطالب بلندی که برایشان ارسال می‌شود را تا آخر ببینند و بخوانند. اما «مکث» به عنوان یک برنامه تلویزیونی علاوه بر اینکه موضوعات جالب و جنجالی را در چند دقیقه تحلیل و بررسی می‌کند، این امکان را برای افرادی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی ندارد فراهم کرده تا با موضوعات روز دنیا هم آشنا شوند.

یونس محمدی تهیه‌کننده و مجری این برنامه سابقه زندگی در کشورهای اروپایی و غربی را داشته است و از آن سال‌ها با عبارت «سیلی حقیقت» یاد می‌کند. او با تجربیاتی که از حضور در این کشورها دارد، فرهنگ مهاجم غربی را با بیانی ملموس و قابل درک برای مخاطب تحلیل می‌کند. تلنگری که او با تک سکانس‌های مربوط به نقد غرب و فرهنگ دروغین و به زیور آراسته آن به مخاطب می‌زند از نقاط قوت این برنامه است.

اما دیگر نقطه قوت این برنامه شاید قالب یوتیوبی آن باشد. نسل جدید که سر و کار زیادی با شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب دارد، با مشاهده دکور «مکث» شاید اندکی برای تماشای آن مکث کند! دکور این برنامه که در یک اتاق ۹ متری آماده شده است، بیشتر از اینکه به دکور برنامه‌های روتین صدا و سیما شباهت داشته باشد دقیقا یادآور بلاگر‌ها و یوتیوبرهای معروف است. شاید بتوان گفت فرم برنامه اولین و مهم‌ترین دلیل دیده شدن آن باشد. البته اینکه تهیه‌کننده از زیاده‌گویی پرهیز می‌کند و هر برنامه زیر بیست دقیقه زمان دارد، برای مخاطب حوصله‌سربر نخواهد بود و شاید همین علتی باشد که برنامه را تا ثانیه آخر ببیند.

انتخاب موضوع از دیگر موارد قابل توجهی است که موجب تحسین مخاطب می‌شود. موضوعات فرهنگی و سیاسی در موازات هم طوری مطرح و واکاوی می‌شوند که در صورت حذف هر کدام از آیتم‌ها، برنامه دچار نقصان و رنگ پریدگی خواهد شد! مجری در ابتدای هر برنامه با طرح سوالی بنیادین و مهم ذهن مخاطب را برای یافتن پرسش آن تحریک می‌کند. تا اینکه در خلال برنامه تلاش می‌کند که پاسخ این سوال را برای مخاطب روشن کند.

محمدی پیش از برنامه «مکث» با ساخت پادکست به بیان دغدغه‌ها و ایده‌ها خود می‌پرداخت. او این پادکست‌ها را با دوستان اهل رسانه و دوربین خود به اشتراک می‌گذاشت و همین برای او جرقه ساخت برنامه «مکث» بود. اینکه مجری با پوزیشن «رو به دوربین» با مخاطب گفت‌وگو کند، تاثیرگذاری کلام فرد را دو چندان می‌کند.
نام این برنامه که جزو کلمات پرتکرار مردم در تماس با خط ارتباطی ۱۶۲ سیما است توانسته نظر مثبت مخاطبان را جلب کند. محمدی در آنالیزی که توسط یوتیوب انجام شد، مخاطبان برنامه خود را در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال معرفی می‌کند.

رضا پورحسین سرپرست سابق شبکه چهار ضمن تایید حرکت روبه‌جلو و مثبت برنامه «مکث»، آن را از برنامه‌های تاثیرگذار تلویزیون می‌داند. او در مصاحبه‌ای به بیان نقاط قوت این برنامه پرداخت که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید: «برنامه مکث از دو جنبه، خوب و تاثیرگذار است؛ یکی محتوا و دیگری زبان آن. به لحاظ محتوایی طرح برخی مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که کمتر به آن پرداخته شده است، اما از برنامه های مستمر دشمن در استحاله هویت ایرانی اسلامی بوده و هست. من گاهی فکر می کنم دشمنان ما از این که ما مساله شناس خوبی نیستیم و بیشتر مشغول فرعیات بوده و در حاشیه ها مشغول هستیم، در درون خود اظهار رضایت می کنند.»

2 دیدگاه


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۱۰۳/۶۷۲/۱۴۵/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۳۱/۲۱۰/۳۴۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • صبحانه‌با‌زرافه‌ها
    ۱/۱۱۵/۶۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۹۰/۹۵۰/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۲۴/۹۸۷/۰۰۰
  • باغ کیانوش
    ۱۵/۲۳۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۰/۰۰۰