به گزارش خبرنگار فرهنگ و رسانه صبا، تحریف، ساختن دشمن یا دشمنهای فرضی، برچسب زدن، کلیبافی، ترور شخصیت، پیچیده کردن خبر برای کشف نشدن حقیقت، پارهحقیقتگویی، محکزدن، شایعه سازی، ماساژ پیام، حذف، قطرهچکانی، دروغ بزرگ یا استفاده از دروغ محض و فوریت بخشیدن ساختگی به خبر، تکرار شایعه، اهریمنسازی، ایجاد تفرقه و تضاد با تظاهر به بیطرفی و… شاید در نگاه اول اقداماتی هیجانی و ضداخلاقی صرف در حوزه رسانه محسوب شوند اما در اصل، از جمله تکنیکهایی هستند که به عنوان سرفصلهای دانشگاهی عملیات جنگ روانی، مطرحاند!
این روزها فضای مجازی پر شده است از صفحات و کانالهایی که کسی مدیر آن را نمیشناسد، نمیداند چه کسی و به چه دلیلی آن را ساخته است. این شبکههای رسمی و غیر رسمی مملو از اخبار زرد و گاه جعلیست که با خود حاشیههایی به همراه دارند و هدف از ساخت آنها جذب مخاطب یا دستیابی به منافع است.
این دسته خبرسازیها، در رسانههای فرهنگ و هنر هم دیده میشوند. آنها برای جذب مخاطب، و در بسیاری موارد تسویه حسابهای شخصی و یا باجگیری، به سراغ ساخت شایعه درباره کسانی میپردازند که در صدر اخبار قرار دارند و گاه «یک کلاغ، چهل کلاغ» راه میاندازند، گاه در جزئیات به سوی ساختگی بودن، میروند و…
با پیشرفت برنامههای ارتباطاتی و گفتوگومحور، برخی افراد برای اینکه ناشناس بمانند، به راحتی و با تکان دادن انگشتان دستشان، کانالها یا صفحاتی را در شبکههای مجازی بهوجود میآورند و مخاطبانی را عضو میکنند تا در آنها به صورت ناشناس سخن بگویند، سخنانی که نمیتوانند با صراحت و بدون پنهانکاری بر زبان بیاورند و ما هر روزه شاهد اینگونه افراد و شبکهها در صفحات مجازی هستیم.
این واضح است که پنهانشدن و اختفای گرداننده یک کانال، از ترس و نداشتن جرات است که مبادا باج گرفته شده یا داده شده، به چشم بیاید، گرچه از نگاه کارشناسان خبر، رسمالخط و شیوه نگارش آنها، مانند دمخروس بیرون است!
فیکنیوزها، نیازی به دفتر مشخصی هم ندارند. گاه یک نفر (که البته اصول ارتباطات ورسانه را میداند) با لباس خانه زیر کرسی مینشیند و در لحظات مشخصی از شبانهروز با توهین و افترا قصد میکند شهری را به هم بریزد و خیالش هم راحت است که تحت تعقیب قرار نمیگیرد و ژست عدالتخواهی و نورپاشیدن بر تاریکی را هم میگیرد!! یا فرد و افرادی که از ضعفهایی چون ناکارآمدی، عقده حقارت، مشکلات درزندگی شخصی و معیشتی و… برخوردارند و زندگی را از این مسیر میگذرانند.
اینها همه به دنبال منافع [رانت یا پول] هستند که یا به وسیله فرد یا افرادی [که گاه در مراکز رسمی مشغول به کار هستند] این منفعت را به دست میآورند، یا موقعیتی را از دست دادهاند و با ابزار رسانه [از فضاسازی با تکنیکهای جنگ روانی و تاکید بر تکرار] سعی در ایجاد اخلال و التهاب دارند و یا موقعیتی نداشتهاند و ندارند و صرفا حمله میکنند تا به رانت یا موقعیتی برسند!
نکته جالب این که سالهاست هیچ اتفاق حرفهای جالبتوجهی برای این افراد رخ نمیدهد و نتیجهای از این معاملات [که عمدتا گردش مالی بالایی هم ندارد!] نمیگیرند اما متاسفانه به زیستن با این روش عادت کردهاند، وابسته این شکل کار شدهاند و جز تکدیگری رسانهای، راهی را نمیتوانند بیابند.
شیوه مرسوم لیدرهای بالادست فیکنیوزها هم تزریق مالی از طریق یکی از وابستگان این افراد است که از این طریق بتوانند راه تحقیق و بررسی کارشناسان را نیز ببندند.
و نکته تاسف بار این که برخی از فیکنیوزها در مقاطع پیشین، مجوز رسمی فعالیت را هم دریافت کردهاند و بدون پیگیری قضایی، از آن مجوز، در حال سواستفاده هستند و البته در بسیاری موارد با شکایات افراد حقیقی و تشکیلات حقوقی روبه رو شدهاند.
گروه فرهنگ و رسانه صبا، این موضوع آموزشی و علمی را با هدف آسیبشناسی در گفتوگو با کارشناسان رسانه دنبال خواهد کرد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است