جشن مهر سینمای ایران به تهران، کردستان و کرمان می‌رود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۳

جشن مهر سینمای ایران به تهران، کردستان و کرمان می‌رود

جشن مهر سینمای ایران هشت مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی به صورت همزمان در سه استان تهران، کردستان و کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی، ششمین مراسم افتتاحیه دومین جشن مهر سینمای ایران با شعار «اخلاق، امید و آگاهی» هشت مهرماه در تهران، کردستان و کرمان برگزار و از برگزیدگان رشته‌ها و بخش‌های مختلف سینمایی این استان‌ها تجلیل می‌شود.

مراسم جشن مهر سینمای ایران در تهران ساعت ۱۵ در مجتمع سینمایی پرند، در کردستان ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد سقز و در کرمان ساعت ۱۹ در باغ فنح آباد برگزار می‌شود.

«دومین جشن مهر سینمای ایران» از ۲۹ شهریورماه در خراسان رضوی آغاز شده و تا ۱۰ مهرماه در استان‌ها ادامه خواهد داشت.

همچنین ۱۳ مهرماه، تهران میزبان برگزاری این جشن در ایوان شمس خواهد بود.

تجلیل از برترین های سینمای خراسان شمالی در مهر سینمای ایران

تقی صادقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این مراسم که شب گذشته ۶ مهرماه با حضور رضا واعظی مدیرکل صدا و سیمای استان و جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی در مجتمع فرهنگی هنری گلشن برگزار شد، اظهار کرد: خراسان شمالی اگر چه در حوزه سینما با استاندارها فاصله زیادی دارد اما دارای نیروی انسانی مستعد علاقه‌مند است.

صادقی با تاکید بر مهم شمردن اراده انسان در تحقق اهداف افزود: اراده انسان همیشه ثابت کرده است که در نداشته‌ها می‌تواند بر کمبودها و نداشته‌ها غلبه کند و قطعا جوانان مستعد و علاقه‌مند در حوزه سینما نیز در استان ما ثابت کرده‌اند که نداشته‌ها مانعی برای ادامه فعالیت نخواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که با راه‌اندازی پردیس سینمایی «هماگ» با هفت سالن و ظرفیت هزار نفر توسط حوزه هنری اندکی از کمبودهای این استان در حوزه سینما برداشته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جشن مهر سینما را فرصت ارزشمندی برای بازخوانی و تامل در هویت و مبانی سینمای انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: اهالی سینما می‌توانند این رویداد را به فرصتی پایدار برای پاسخ به پرسش‌های اساسی حول سینمای ایرانی اسلامی و نسبت میان آن با جهان بینی اسلامی و رشد و تعالی آن تبدیل کنند.

در ادامه این مراسم رضا واعظی مدیرکل صدا و سیمای خراسان شمالی گفت: بین متن سینمایی و ابزار سینمایی است تفاوت وجود دارد، سینما ابزاری به نام متن فیلم دارد و این متن است که به سینما هویت می‌دهد.

واعظی افزود: سینما زمانی می‌تواند هویت خودش را نشان دهد که بر اساس فرهنگ و هنجار و ارزش‌های خودش ساخته شده باشد.

وی درباره حمایت از هنرمندان استانی در حوزه سینما تصریح کرد: درصدد ساخت ۲ سریال در استان هستیم که امیدواریم با همت مسئولان استانی بتوانیم این سریال‌ها را در استان و با استفاده از ظرفیت هنرمندان استانی تولید کنیم.

در دومین جشن مهر سینمای ایران در خراسان شمالی از احسان طالبی به عنوان تهیه کننده، حسین فیروزه، امید پوراتابک، حسین سنگ برگان و عباس آذری به عنوان کارگردان، نادعلی عارفیان، سید مهدی فخرنبی و دانیال قاسمیان به عنوان فیلمنامه نویس، نوید آقایی و محمد عباس پور به عنوان فیلمبردار و امید وحدانی نژاد و محمد عارفی مقدم به عنوان صدابردار تجلیل شد.

همچنین در بخش تدوین از داوود وحیدی، صداگذاری علیرضا فیروزیان و امیرحسین شرافت، گریم مهسا وحدانی، بازیگری احسان کمالی و حدیث فیروزه، آموزشگاه برتر داریوش اورانوس بخت، هنرآموز امیر بیاتی، سعید آقایی و مسعود بهشتی، پیشکسوت مهرداد رحمانی و حامد ظریفیان، خدمات پشتیبانی فرامرز فرنود و سینمادار برتر ابراهیم ساعد تجلیل شد.

در این مراسم مهتاب سازدار، نرگس علی نیا، اسما صدیقی، حنانه فیروزه، مائده اصغری، کیانا صباغی، آرزو خجسته و ملیکا جمشیدی به عنوان هنرجویان برتر معرفی و تجلیل شدند.

از برترین‌های سینمایی در زنجان تجلیل شد

این مراسم ساعت ۱۷ با حضور محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی، امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان، رفیعی معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استانداری زنجان و جمعی از هنرمندان و فعالان سینمایی استان برگزار شد.

محمدرضا سوقندی مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان‌ها و مجلس وزارت ارشاد در این مراسم با تاکید بر بسترسازی فرهنگی و حمایت از استعدادهای فرهنگی افزود: ما باید هم در حوزه نرم‌افزاری هم در حوزه سخت‌افزاری رفع موانع کنیم.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌ها باید همراستای مقابله با اقدامات دشمن باشد، گفت: امروز دشمن در عرصه جنگ ترکیبی بیشتر از موانع عینی موانع ذهنی را ایجاد کرده است و برای مقابله با این حوزه بایر همه توان را به کار بگیریم؛ البته نباید دچار افراط و تفریط شویم.

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان ها و مجلس وزارت ارشاد با بیان اینکه در دولت فعلی یک رویکرد حمایتی نسبت به استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفته است، اضافه کرد: این را نه به عنوان یک خدمتگزار که به عنوان کسی که پیش از این در شهرستان‌ها مدیر بوده می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان نیز به عنوان استانی که در همه رویدادهای تاریخی و فرهنگی نقش داشته است؛ استعدادهای فراوانی در حوزه فرهنگ و هنر دارد، گفت: باید نسبت به بسترسازی فرهنگی در این استان اقدام کنیم.

سوقندی ادامه داد: زنجان به لحاظ موقعیت جغرافیایی که نزدیک به پایتخت است و از طرفی همسایه یک استان بزرگ است، ظرفیت بسیاری دارد که متولیان امور باید از آن استفاده کنند تا زنجان تبدیل به شهر سینمایی شود.

وی با اشاره به اینکه سینما پیشرفت‌ساز است و هنرمند سینمایی آینده را می‌بیند و در گذشته باقی نمی‌ماند، اضافه کرد: سینما نهادی اجتماعی و تخصصی بوده که نباید صرفا معطوف به نمایش فیلم باشد بلکه باید فرهنگ‌ساز شود.

سوقندی با تاکید بر اینکه شکوفایی استعدادهای جوانان در کنار گسترش زیرساخت‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: باید جامعه فرهنگ ساز و مولد را افزایش دهیم تا از مصرف گرایی فرهنگی فاصله بگیریم.

مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد، امور استان‌ها و مجلس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری با اشاره به تغییر کارکرد سینما در سال‌های اخیر گفت: سینما از نخستین روزهای راه‌اندازی در غرب یک صنعت تجاری بود، اما در ایران هنری بود، امروز سینما هم تجاری و هم هنری است؛ اما یک کارکرد دیگری هم پیدا کرده است و آن رسانه است.

در ادامه جشن مهر سینما در زنجان، امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه این برنامه دو سال است که در سطح استان‌ها برگزار می‌شود و امسال نیز توفیق داریم که در خدمت داریوش کاردان باشیم.

حسنی با اشاره به اینکه سینما یک هنر برتر در بین هنرهاست، گفت: البته ما در این حوزه برای انتقال مفاهیم مقداری ‌کم کاری کرده‌ایم. امیدواریم به عنوان متولی هنر در بحث حمایت از هنرمندان زمینه‌ساز اتفاقات خوب و جریان ساز در این حوزه باشیم.

در این مراسم از حسن فدایی هنرمند فقید، محمود نظرعلیان پیشکسوت، حسن رضایی هنرمند ایثارگر، علی قاسمی مستندساز، امیرحسین اجلی و سید حمید کرمانی کارگردان، جبار اوجاقلو فیلمنامه‌نویس، وحید انصاری تدوینگر، علیرضا بیات فیلمبردار و بابک علوی صدابردار تجلیل شد.

همچنین از محسن قهرمانی در بخش جلوه‌های ویژه، محبوبه نوری و رضا یاوری در بخش بازیگری، سید حمید کرمانی مدیر آموزشگاه سینمایی، حسین مهرآذر و رضا سلیمی مدرس سینمایی، ایرج محرمی پژوهشگر‌‌ و میثم زنجانی سینمادار تجلیل شد.

در این مراسم از داریوش کاردان کارگردان، بازیگر‌ و دوبلور سینما و تلویزیون تجلیل شد.

از برترین‌های سینمایی مازندران تجلیل شد

این مراسم ساعت ۱۵:۳۰ با حضور احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر عملکرد ‌و بازرسی وزارت فرهنگ‌‌‌و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و فعالان سینمایی استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، کلیپ پیام رئیس سازمان سینمایی به دومین جشن مهر سینمایی ایران پخش شد.

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این مراسم، جشن مهر سینمای ایران را حاصل همت سازمان سینمایی کشور و مشارکت مجموعه بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اعلام کرد که همگام با سراسر کشور با شعار «اخلاق، آگاهی و امید» در حال برگزاری است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران، هدف از این جشن را احیای سینماهای استان، بسترسازی برای نقش‌آفرینی هنرمندان سینماها در شهرستان‌ها، و کشف، شناسایی و معرفی هنرمندان به هنر هفتم و در نهایت تجلیل از هنرمندان، پیشکسوتان و مولفان عرصه سینما عنوان کرد تا به اهدافی که سینمای ایران دنبال می‌کند، نزدیک‌تر شویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه هنرمندان فرهیخته استان مانند رزمندگان دفاع مقدس عاشق این آب و خاک و سرزمین هستند، افزود: آنها اگر انتقادی هم دارند اما در هر لحظه و همه صحنه‌هایی که نیاز به حضور آنهاست؛ پای کار و نقش‌آفرین هستند.

آهنگر، تقدیم بیش از ۲ هزار هنرمند شهید به کشور را موید این مطلب دانست که هنرمندان در همه روزهای سخت کشور، حتی تا پای جان نیز برای خدمت به کشور ایستاده‌اند.

وی با بیان اینکه یک نگرانی از «انقطاع نسلی» وجود دارد که با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم این فاصله را کم کنیم، تصریح کرد: در مازندران ظرفیت انسانی متعهد و متخصص در حوزه فرهنگ و هنر خصوصا سینما زیاد است و نباید انقطاع نسلی بین فعالان سینمایی استان ایجاد شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان مازندران ادامه داد: هنرمندان زیادی از این استان در جشنواره‌ها و رویدادهای ملی و بین‌المللی حائز رتبه می‌شوند؛ باید تجربیات پیشکسوتان به نسل‌های جدید منتقل شود تا آنها نقش‌آفرین شوند و نیاز به تشکیل کلاس‌های آموزشی و برگزاری بیشتر چنین رویدادهای بزرگی داریم که هم دلها و هم اندیشه‌ها را به هم نزدیک کند.

وی درباره فرآیند این رویداد که با شعار «اخلاق، آگاهی و امید» در حال برگزاری است، اعلام کرد: براساس شیوه نامه ارسالی از سازمان سینمایی شورای سیاستگذاری دومین جشن مهر سینمای ایران در مازندران تشکیل شد، اعضای این شورا شامل صدا و سیما، حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن سینمای جوانان، شهرداری و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند.

آهنگر ادامه داد: طبق نظر جمعی مقرر شد تا شورا با هدف کشف استعدادهای جوان و معرفی فعالان حرف و صنوف مختلف سینمایی و میدان دادن به جوانان و هنرمندان کمتر مطرح شده نسبت به بررسی فعالیت‌های صورت گرفته هنرمندان اقدام کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: با توجه به اهمیت موضوع جلسات مختلفی در استانداری ازجمله به ریاست معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران برگزار شد و ۲۰ نفر از ۲۰ رشته و سه نفر از امور سینمایی معرفی شدند.

وی اظهار کرد: نخستین جشن مهر سینمای مازندران برگزار شد و قطعا دارای کمی و کاستی‌هایی است که در سال‌های آینده حتما مرتفع خواهد شد.

آهنگر در پایان سخنان خود، پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین جشن مهر سینمای ایران را قرائت کرد.

در ادامه این مراسم فرماندار بابلسر گفت: هنرمندان با گفته‌ها، نوشته‌ها، رفتار و خلق آثار هنری خود بهترین و بالاترین تاثیرگذاری را دارند و این تاثیر از هر کتاب و جریانی بیشتر است.

مجتبی قلی پور باقری در دومین جشن مهر سینمای ایران با تبریک هفته وحدت بیان کرد: هنرمندان متخصص و متعهد تاثیراتی در لایه‌های جامعه می گذارند که هیچ کتاب و جریانی قادر به این میزان تاثیرگذاری نیست.

وی ادامه داد: هنرمندان با گفته‌ها، نوشته‌ها، رفتار و خلق آثار هنری خود بهترین و بالاترین تأثیرگذاری را دارند و از این جهت هم باید قدردان آنها باشیم و هم از این شخصیت‌های اثرگذار بهره‌مند شویم چرا که آن‌ها ضمن ارائه هنر خودشان؛ به معرفی و ارتقای معیارها، ارزش‌ها و شاخص‌های کشور کمک می‌کنند.

فرماندار بابلسر به هنرمندانی اشاره داشت که باوجود مشکلات و یا فرصت‌های زیاد اما هیچگاه کشورشان را به بیگانگان نفروختند در حالی که برخی‌ها بعد از انقلاب در این کشور متنعم شدند اما خیانت کردند.

وی با بیان اینکه کار انفرادی هر چقدر هم تاثیرگذار باشد اما جای کار تیمی را نمی‌گیرد، از جامعه هنری خواست تا کار تیمی و کنار هم بودن را سر لوحه فعالیت های فرهنگی و هنری خود قرار بدهند.

قلی پور باقری در پایان بیان کرد: باید از ظرفیت همدلی، انتقال و اشتراک تجربه در مازندران استفاده کنیم تا با طور خاص در حوزه هنر نیز با خلق آثار بیشتر و بهتر، حرف اول را بزنیم.

همچنین در این مراسم تیزر مهرسینما و کلیپی از سینماهای استان مازندران به نمایش درآمد.

در این مراسم از محمد مقیم پور بیژنی در بخش کارگردانی، فرح بخش فرهیدنیا در بخش تصویربرداری، رمضانعلی امامی در بخش تدوین،  مهدی اکبری در بخش تهیه کنندگی تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از فاطمه (اعظم) پالندی به عنوان منشی صحنه، سید محمود موسوی صدابردار، محسن پویان فر مدیر تولید، سید ابراهیم عمادی بازیگر، علی دنیوی ساروی، مرتضی کاظمی شهابی، تقی قاسم پور به عنوان مدرس، مریم رزاقی پژوهشگر ، احمد طاهرپور پیشکسوت و علی اوسط محمدجعفری آموزشگاه تجلیل شد.

در مراسم جشن مهر سینمای ایران در مازندران، مهدی زمانپور کیاسری، یاسر طالبی، محمدرضا وطن دوست و یاسر خیر به عنوان برگزیدگان استانی معرفی شدند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000