تفاوت‌های تلویزیون با شبکه خانگی در دنیا را بشناسیم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۸
یادداشتی به قلم هومن اصلانی؛

تفاوت‌های تلویزیون با شبکه خانگی در دنیا را بشناسیم!

یک کارشناس رسانه در یادداشتی به جوایز بیست و دومین مراسم سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، هومن اصلانی کارشناس رسانه در یادداشتی به اهدای جوایز تلویزیونی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی در بیست و دومین مراسم سینمایی تلویزیونی دنیای تصویر پرداخت. متن این یادداشت به شرح زیر است.

«جشن حافظ که در برگزاری هر ساله خود بخشی به نام جوایز تلویزیونی داشت امسال این جوایز را به شبکه خانگی اهدا کرد درحالی‌که نام جوایز تلویزیونی همچنان بر آنها باقی مانده است!

این اتفاق را می‌توان از دو جنبه تحلیل کرد. نخست آن‌که برگزارکنندگان این جشن تفاوتی بین تلویزیون و شبکه خانگی قائل نیستند یا در تعریفی که دارند تولیدات شبکه خانگی را تولیدات تلویزیونی می‌دانند! در شق دوم، با اهدای جوایز تلویزیونی به تولیدات شبکه خانگی به‌نوعی نسبت به ماهیت وجودی رسانه ملی معترضند یا آن را نادیده می‌گیرند و این انتخاب‌ها را ابزار نوعی بیان غیرمستقیم این تفکر قرار داده‌اند.

در هر دو صورت یا هر موضوع دیگری که ممکن است به دلیل عجیب بودن نفس ماهوی این عمل به ذهن متبادر نشود، عمل انجام شده بسیار غیرحرفه‌ای و ضربه به اعتبار جایزه حافظ است که البته به عنوان یک جایزه مرتبط با تولیدات صوتی و تصویری خود نام مناسبی ندارد و بیشتر برای جوایز ادبی مناسب است.

به‌هرروی با توجه به اتفاق روی داده و برای روشن شدن اذهان عمومی لازم است نکاتی را یادآور شویم.

تلویزیون همان‌طور که از معنای کلمه آن‌که متشکل از تله و ویژن است برمی‌آید تصاویری است که از راه دور منتقل می‌شود و از منظر علم ارتباطات در دسته رسانه‌های برودکست (Broadcast media) قرار می‌گیرد درصورتی‌که شبکه خانگی ماهیتی مخاطب‌محور دارد. به بیان دیگر در تلویزیون برنامه‌های در حال پخش مشخص می‌کنند که مخاطب چه ببیند اما در شبکه خانگی مخاطب انتخاب می‌کند که چه چیزی را تماشا کند. از این منظر و با توجه به نوع کارکرد و مخاطب هدف و ابزارهای مختلف موجود در هر یک از اینها به این می‌رسیم که شبکه خانگی همان تلویزیون نیست و با هم تفاوت زیادی دارند.
بهتر بود که برگزارکنندگان محترم جایزه حافظ با کمی تفکر و تدبر در بخش تولیدات تلویزیونی این رویداد یا نام آن را به شبکه خانگی تغییر می‌دادند یا اینکه از تولیدات تلویزیونی استفاده می‌کردند تا منطبق با نام آن باشد.»

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰