تاثیر حضور پیشکسوتان در فیلم کوتاه / دهه شصت از نمایی دیگر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰
بازیگر فیلم «خوانا بنویسید» عنوان کرد؛

تاثیر حضور پیشکسوتان در فیلم کوتاه / دهه شصت از نمایی دیگر

آرش ماهان کیا بازیگر نقش اصلی «خوانا بنویسید» حضور پیشکسوتانی همچون حمید رضا هدایتی در فیلم کوتاه را اتفاقی مهم دانست و توضیحاتی درباره سوژه این اثر بیان کرد. «خوانا بنویسید» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علیزاده از آثار چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

این بازیگر جوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینما صبا، درباره چگونگی حضور خود در این پروژه گفت: زنده یاد فرشاد کرباسی دستیار اول و برنامه ریز سینما که بازی من را در فصل ۱ و ۲ سریال «وضعیت زرد» شبکه سه دیده بود، واسط معرفی به مرتضی علیزاده شد. پس از یک جلسه گپ و گفت قرار بر این شد که افتخار همکاری با گروه را داشته باشم. به «وضعیت زرد» در یک مجموعه به نام «پردیس» هم سابقه بازی داشتم اما فیلم کوتاه به نوعی خانه من است و همیشه اینطور بوده که به نوعی تمام اتفاقات کاری، از دفتر فیلم کوتاه، برای من رقم خورده است و به خاطر همین فیلم کوتاه را همیشه جور دیگری می بینم.

او «خوانا بنویسید» را فیلمی توصیف کرد که دهه شصت و به طور مشخص ماجرای نفوذ گروه منافقین را از زاویه ای متفاوت به تصویر کشیده است. ماهان کیا درباره نقش خود هم گفت: به نظر من کاراکترهای مدرن هیچگاه تک بعدی نیستند و گویی همیشه به مخاطب دروغ می گویند؛ یعنی نقش جوری ایجاب می کند که رفتار و گفتار کاراکتر با واقعیت درونی او متفاوت است یا اینکه شخصیتی چند وجهی دارد. کاراکتری که من در فیلم داشتم از این قاعده مستثنی نبود. به طور معمول کارهای مدرن این ویژگی غیر قابل پیشبینی بودن را دارند و طبق فیلمنامه، شخصیتی که من آن را بازی می کنم، چند باری به مخاطب رو دست می زند و تماشاگر بالاخره تکلیفش با او مشخص نمی شود و حدس نمی زند، قرار است چه اتفاقی بیفتد و این تا انتهای فیلم ادامه دارد. همین ویژگی کافی است که من بازیگر را قلقلک بدهد که آن را دوست داشته باشم و بخواهم ایفای نقش در آن را بپذیرم.

ماهان کیا در پاسخ به اینکه چقدر به نقش هایی که انتخاب کرده، علاقه دارد، افزود: تمایل خود من بیشتر به سمت نقشهای جدی است کاراکتری که در «وضعیت زرد» داشتم برایم دوست داشتنی بود ؛ چون آدمی بود که برای بازیگری تلاش می کرد و دوست داشت بازیگر بشود و به خود واقعی من نزدیک بود. اما به لحاظ دلی، نقشم را در «خوانا بنویسید» بیشتر دوست دارم چرا که این نقش به گونه ای است که بازیگر راحتتر می تواند خود را نشان بدهد و روان تر بازی کند.

وی همچنین به تأثیر چهره و نوع گریم در باورپذیری کارکتر خود در خوانا بنویسید، اشاره کرد و افزود: قاعدتاً گریم و لباس خیلی کمک کننده بود هرچند که در این فیلم گریم ها خیلی خاص نبودند و در مورد خود من در حد پر کردن بیشتر ابروها بود و البته چهره طبیعی خودم در انتخاب برای این نقش بیشتر موثر بود.

بازیگر «خوانا بنویسید» در ادامه خاطر نشان کرد: حضور بازیگران پیشکسوت درفیلمهای کوتاه میت واند تعیین کننده باشد، به ویژه اینکه به فیلم کوتاه فقط به عنوان درآمد اضافه نگاه نشود و این اساتید بخواهند همدل و همراه فیلم باشند. به هر حال فیلم کوتاه معمولاً با مشکلاتی ساخته می شود از تامین سرمایه بگیرید تا فشار کاری مضاعف بر روی تیم که گاه بالاجبار کار باید در چند روز جمع شود. حال وقتی بازیگری همچون حمیدرضا هدایتی که پیشکسوت است و تجربه کاری زیاد دارد و استاد همه ما است با این کار همراه می شود حتما می تواند در خروجی فیلم کوتاه تاثیر بسزایی بگذارد. همراهی ایشان با تیم به گونه ای بود که اگر اشتباهی از بچه ها می دیدند، چون همه ما جوان هستیم و مشغول تجربه کردن، به روی ما نمی آوردند و آن را در خلوت به هرکدام مان یادآور می شدند و همین درس بزرگی برای همه ما بود.

ماهان کیا اضافه کرد: اقای هدایتی سعی می کردند با بازیگر مقابلشان از همان ابتدا رفاقتی شکل بدهند و جدای بحث استادی و شاگردی و پیشکسوتی، این رفاقت موجب می شد که بازیگر مقابلشان بتواند راحت تر بازی کند و احیاناً اسیر تجربه ایشان در مقابل دوربین نشوند. شاید بتوان نقطه قوت بچه های فیلم کوتاه را در همین همدلی آنها دانست؛ تهیه کننده کار قبل از اینکه در قامت تهیه کننده باشد با تک تک بچه ها رفیق بود. کارگردان قبل از اینکه سر صحنه بیاید نقشه اولیه و پلان پیش را آماده داشت و اگر در مواقعی مثلاً به مشکل زمانی برخورد می کردیم می شد کار را جمع کرد و گاه حتی کارگردان می توانست سه پلان را با هم برگزار کند. همه اینها موجب می شد تا مثلاً وقتی لوکیشنی فقط دو روز در اختیار تیم بود، گروه بتواند در همان مدت کوتاه خروجی بهتری ارائه دهد.

او در ادامه به سابقه حضور در جشنواره های مختلف اشاره کرد و یادآور شد: این اولین باری است که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور می یابم اما قبلاً در فیلم کوتاه دیگری به نام «یک ایده ساده» نیز حضور داشتم که گویا چند جشنواره خارجی رفت و در نهایت در جشنواره فیلم کوتاه گرجستان و جشنواره فیلم کوتاه سانفرانسیسکوی امریکا جایزه گرفت. پیش از آن نیز دو دوره برگزیده جشنواره تئاتر تک سراسری بودم و یک سال مدالیوم خانه تئاتر را در تئاتر خیابانی داشتم و در جشنواره سیمرغ بود که جایزه بهترین فیلمنامه را گرفتم.

این بازیگر همچنین با تأکید بر تأثیر تجربه بازیگری در تئاتر، اظهار داشت: بازی در تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی در راحتی و بازی روان یک بازیگر خیلی موثر است. از آنجا که من نیز از تئاتر خیابانی شروع کرده ام و بعد تئاتر صحنه را هم تجربه کرده ام به خصوص در تئاتر خیابانی به خاطر شرایطی که دارد، من بازیگر راوادار می کرد تا بتوانم در لحظه اتفاقات رخ داده را جمع و جور کنم و همین مسأله به مرور در بازی روان هر بازیگری، کمک کننده است.

وی در خاتمه ضمن اشاره به دستمزد های حداقلی در آثار کوتاه گفت: در فیلم های کوتاه، بعید است پرداختی راضی کننده ای برای بازیگر در نظر گرفته شود. خود من در همین کار ۴ روز هر روز ۱۶ ساعت آفیش بودم که قطعاً بحث دلی بر میزان و مبلغ دریافتی من در این فیلم کوتاه ارجح بود. در هر صورت «خوانا بنویسید» اتفاق خوبی بود که با همراهی و همدلی همه اعضای گروه رقم خورد.

فیلم کوتاه به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علیزاده و تهیه کنندگی هاشم مسعودی و مجتبی احسانی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران و شبکه سه تهیه و تولید شده. در خلاصه داستان آن آمده است: «اسماعیل نامه‌رسان ستاد اسراست و با نامه‌ای مواجه می‌شود که با رساندن آن دچار چالش می‌شود.»حمیدرضا هدایتی، آرش ماهان کیا، آتا حسینی، مریم قاسمی و پژمان سرمایه‌خواه بازیگران فیلم هستند. دیگر عوامل فیلم «خوانا بنویسید» کوتاه عبارتند از آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، طراح صحنه و لباس: حسین حاجی ابراهیمی، مدیر تولید: سجاد اسدی، فیلمبردار: کیوان شعبانی، صدابردار: امین جعفری، تدوین: مجتبی احسانی، اصلاح رنگ: یحیی محمدعلی، طراحی و ترکیب صدا: سلمان ابوذر، جلوه‌های ویژه بصری: ارشاد اسلامی و جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان. چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۸/۱۹۲/۵۳۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۸۱/۵۱۸/۴۴۲/۰۰۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۷/۵۲۴/۷۸۸/۰۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شهرگربه‌ها۲۹
    ۱۰/۰۳۴/۱۵۳/۵۰۹
  • شه‌سوار
    ۱۰/۰۰۴/۵۶۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۴۴۱/۰۲۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۳۰/۹۳۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۰۸۵/۰۰۰