به گزارش خبرنگار سینما صبا، دومین نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار (دبیر رویداد) و اهالی رسانه پس از تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود ملی در سالن گالری پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدای نشست آذرپندار ضمن خوشامدگویی به حضار، مرگ فجیع داریوش مهرجویی (کارگردان بزرگ سینمای ایران) و همسرش را به اهالی سینما و خانواده او تسلیت گفت و عنوان کرد: میدانم در حال حاضر شاید وقت مناسبی برای نشست خبری نباشد و دل و دماغی برای این کار نباشد. امیدوارم در اسرع وقت به این فاجعه رسیدگی شود و نتیجهای حاصل شود.
او ادامه داد: در پی کشتار کودکان و مردم غزه نیز مراتب تسلیت را اعلام میدارم. جشنواره فیلم کوتاه تاکید به خصوصی بر روی کودککشی و کودک آزاری داشته است و این کار را منع کرده است.
او در ادامه آمار حضور فیلمها در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه را اعلام کرد و گفت: ۱۷۸۷ فیلم در بخش ملی برای جشنواره ارسال شد که از میان آنها ۹۵ اثر منتخب داشتیم. از میان آنها ۵۲ داستانی، ۱۵ مستند، ۱۴ پویانمایی و ۱۴ تجربی حضور داشتهاند. تعداد فیلمهای پذیرفته شده نسبت به سال گذشته کمتر است. این امر به دلیل کیفیت آثار پذیرفته شده است. هیئت انتخاب سعی داشته تا به کیفیت توجه بیشتری داشته باشد تا کمیت، بنابراین فیلمها با سختگیری کیفی انتخاب شدهاند.
او به آمار فیلمهای بینالملل اشاره و عنوان کرد: ۷۲۱۶ اثر بینالملل ارسال شده است. این آمار یک رکوردشکنی محسوب میشود. در چهل سال گذشته این آمار بالاترین تعدادی فیلم ارسال شده به جشنواره است. از میان هفت هزار و اندی فیلم ۵۸ اثر انتخاب شدهاند که این تعداد افزون بر ۶ فیلم ملی است. از میان این شش اثر ۵ فیلم داستانی ۱ مستند هستند.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه درباره سختگیری در انتخاب فیلمها خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد و از هر هزار فیلم ارسال شده تنها ۸ فیلم انتخاب میشود.
او درباره شعار جشنواره عنوان کرد: شعار جشنواره آیینه تمام نمای ایران است. جشنواره، از تمام نقاط ایران با حفظ کیفیت اثر پذیرفته است. با وجود اینکه جشنواره نامش فیلم کوتاه تهران است اما قرار نیست تنها میزبان شهروندان و فیلمسازی تهران باشد. نکته جالب توجه آن است که تعداد فیلمسازان استانی بیشتر از تهرانیها است. سال گذشته تعداد فیلمهای پذیرفته شده از تهران هفتاد درصد و از شهرستان سی درصد بود اما امسال برعکس است. پنجاه و پنج درصد فیلمها از استانهای مختلف کشور و مابقی از تهران است. همچنین آثار باکیفیتی از نجفآباد، تربت حیدریه و گلستان انتخاب شدهاند.
آذرپندار به آمار آقایان و بانوان فیلمساز اشاره کرد و گفت: ۷۹ درصد منتخبین آقا هستند و ۲۱ درصد خانم. درصد بانوان نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. البته هنوز به معیار مطلوب نرسیدهایم و امیدوارم سهم بانوان در سالهای آینده بیشتر شود.
او بر رویکرد بومیگرایی در ژانر تاکید و عنوان کرد: تنوع ژانر در این رویداد کاملا مشخص و برجسته است. در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ۸ فیلم کمدی، ۱۰ ملودرام، ۱۳ فانتزی، ۳ دفاع مقدس،۳ معمایی، ۶ رازآلود، ۱ نوآر، ۱۹ درام، ۲ فیلم علمی تخیلی، ۲ فیلم درام جنگی فیلم انتخاب شدهاند. با توجه به این اعداد و ارقام متوجه تنوع فیلمها و ژانرها خواهید شد.
آذرپندار پیرامون بخشهای جنبی جشنواره فیلم کوتاه تهران توضیحاتی داد و گفت: بخش عکس از بخشهای جنبی است اما با سعی کردهایم بهای بیشتری به آن بدهیم. ۳۱ تک عکس از میان ۸۷۸ قطعه عکس وارد جشنواره شدهاند.
او افزود: بخش «استعدادهای نو» درباره فیلم اولیها است. آثاری که در لیست اولیه منتخبین حضور داشتند، در این بخش داوری خواهند شد. البته در بخش مسابقه هم تعداد زیادی فیلم اولی داریم.
آذر پندار تصریح کرد: بخش «کتاب و سینما» که تمرکزش بر اقتباس در فیلمهای کوتاه است امسال کیفیت بالایی دارد. البته اقتباسها لزوما از کتاب نیستند. جایزه این بخش مشترکا با خانه کتاب اهدا میشود. «ایران جوان» بخش دیگری است که در جشنواره امسال داریم و محصول همکاری مشترک با بنیاد پانزده خرداد است که محوریت آن فرزندآوری است. «بر بال خاطرات» هم بخش دیگری است که در آن مروری بر فیلمهای منتخب چهار دهه گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهیم داشت.
آذرپندار در پایان به جزئیات دیگر چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و گفت:بخش «شاخه زیتون» درباره مقاومت فلسطین، بزرگداشت داریوش یاری، نکوداشت مرتضی پورصمدی و مهدی امامی، مرور آثار وحید بیوته، کارگاه نیکیتا میخایلکوف و مهرداد اسکویی از جمله بخشهای جنبی دیگر جشنواره است.
دبیر رویداد در ادامه افزود: امسال جایزه آرای مردمی نیز داریم که کانون دانشآموختگان انجمن ناظر و متولی این بخش خواهند بود.
مهدی آذرپندار پیش از رونمایی از پوستر گفت: امسال کمترین دخالتها در این دوره صورت گرفته است و همان لیست اولیه منتخب داوران به جشنواره راه یافته است.
پس از صحبتهای آذرپندار، دانیال رحیمی کاشانی به روی صحنه آمد و درباره رویکرد پوستری که طراحی کرده و المانهای آن گفت: سعی داشتهایم به درونمایههای ملی و فرهنگ ایرانی در کنار اتمسفری سینمایی در این پوستر بپردازیم.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است