فرار از سیاهی مطلق هم جواب نداد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۷
ابستام بغلانی در گفت‌وگو با صبا:

فرار از سیاهی مطلق هم جواب نداد

ابستام بغلانی بازیگر سریال رحیل و سریال‌های نمایش خانگی سقوط و پدر گواردیولا درباره تجربه‌های متفاوتش صحبت کرده است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، ابستام بغلانی در سال های اخیر با حضور موثرش در تئاتر و در ادامه تلویزیون و شبکه نمایش خانگی طیفی متنوعی از کاراکترها را خلق کرده است. زن روستایی فیلم خروج ، مادر نگران جنوبی و آرام فیلم دختر و زن بی رحم و خشن داعشی در سریال سقوط. بغلانی در سریال رحیل در قالب  نقش زنی دچار اختلالات روانی ( اختر بانو) که روزگار با شکوهی داشته،  بازی موثر و درستی ارائه کرده است.سریال های رحیل یکی از درام های موفق تاریخی تلویزییون در سالهای است. این سریال به یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ معاصر ایران ( انقراض قاجاریه و روی کار آمدن پهلوی) می پردازد. دورانی که سرنوشت ایران معاصر و چالش های بعد این سرزمین در آن رقم خورد.. در کارنامه کاری بغلانی آثاری نظیر : دختر ، کودک و فرشته ، خروج ، اپاتان ، سریال های سرجوخه ، کیمیا ، نجلا ، لحظه گرگ و میش، خانه امن ، سرجوخه و نمایش های  عندل مطالبه، سانتی متر، نوبت یعنی بعدی ، خانه امن ، سرجوخه و … دیده می شود . با ابستام بغلانی در باره حضورش در سریال رحیل و بازیش در تئاتر و سقوط و پدر گواردیولا گفت وگویی انجام داده ایم.

احمد محمد اسماعیلی

٭٭٭ خیلی از بازیگران نام آشنای سینمای و تلویزیون پیشینه تئاتری دارند و شما هم سالها در کارهای مهم رئال اجتماعی مثل سانتی متر در تئاتر حضور داشتید. تئاتر چه دستاوردهایی برای شما داشت؟
تئاتر را به صورت آکادمیک نزد علیرضا خمسه آموختم و بتدریج با تجربه اندوری در تئاتر وارد بازی سینما و تلویزیون و همکاری با کارگردان هایی مثل حاتمی کیا و میر کریمی شدم. تئاتر به من خیلی کمک کرد تا درست وارد بازی تصویر بشوم.

٭٭٭برای مخاطبان عام بیشتر با بازی در سریال سقوط شناخته شدید….
دو تجربه خوب در شبکه نمایش خانگی دارم. پدر گواردیولا و سقوط  سریال های موفق و پر مخاطبی بودند.

٭٭٭با توجه به تبحرتان به زبان عربی برای بازی در نقش یک زن داعشی عرب زبان در سقوط انتخاب شدید؟
بله، کارگردان برای ایفای این نقش که تحرک زیادی داشت سوای تسلط به زبان عربی بازیگری می خواست که آمادگی بدنی مناسب و فیزیک جسمانی قابل قبولی داشته باشد.

٭٭٭یک زن با ابهت و خشن نیاز بود…
بله، ویژگی های نقش چنین ایجابی داشت و جا دارد ازآقای منصوری تهیه کننده و سجاد پهلوان زاده و کیومرث مرادی… که به من اعتماد کردند تشکر کنم.

٭٭٭ آیا این ترس را نداشتید که نقشی را بازی کنید (زن داعشی) که مورد نفرت مردم است….
چرا، بعد از خواندن فیلم و ویژگی این زن گریه کردم و با خودم گفتم این میزان سنگدلی و شقاوت آیا در درون کسی وجود دارد….

٭٭٭شر مطلق ؟
بله، با خودم گفتم کمی این شخصیت‌ها را با بروز برخی از رفتارها تطلیف کنم. اما دیدم این کار درست نیست . ام عبیده را بارها در ذهن برای بازیش طراحی های مختلفی ترسیم کردم….

٭٭٭ تلاش کردید وجوه انسانی به شخصیتش الصاق کنید…
گفتم اگر بخواهم این زن را سیاه مطلق نشان بدهم آن وقت نمی تواند به آیسان قهرمان اصلی کار به راحتی نزدیک بشود. بنابراین کمی منعطف و با سیاست نشانش دادم. تزریق مقداری خوش اخلاقی و نرمی به شخصیت ام عبیده لازم بود.

٭٭٭واکنش کارگردان در این باره چگونه بود؟
پهلوان زاده کارگردان منعطفی است . می گذاشت من چیزی که در ذهن دارم اتود بزنم و بعد در باره استفاده و یا عدم استفاده از آن تصمیم می گرفت. خوشحالم که نقش اینقدر مورد توجه مردم قرار گرفت ..

٭٭٭ بعد از پخش سریال با واکنش منفی هم روبه رو شدید؟
خیلی زیاد ، چند روز پیش برای رفتن به جایی اسنپ گرفتم و راننده من را شناخت و گفت من را حلال کنید من و مادرم در حین تماشای سریال خیلی شما را لعن و نفرین کردیم و موقعی که از طبقه بالا به پایین پرت شدید نفس راحتی کشیدیم و این قبیل واکنش های مشابه . در صغحه‌شخصی‌ام هم کلی ناسزا دریافت کردم!

٭٭٭این تسلطتان به زبان های عربی و کردی برایتان خیلی موثر بوده است؟
بله، عربی را زبان مادریم است و زبان کردی  را بتدریج آموختم و در سریال آتش در گلستان از آستفاده کردم.

٭٭٭در پدر گوردیوالا با بازیگران بزرگی مثل مهران مدیری آشنا شدید؟
بله، حضور در کنار بازیگران بزرگ برای هر بازیگر بسیار حائز اهمیت . خوشبختانه من فرصت همکاری با بازیگران خوب و درجه یکی مثل فرامرز قریبیان، پانته آ پناهی ، مهران مدیری ، فرهاد اصلانی و … را به دست آورده ام.

٭٭٭ایفای نقش هایی از جنس اختر خاتون سریال رحیل  برای بازیگران جذابیت های زیادی دارد؟
این زن درگیری های ذهنی زیادی دارد. جایی وانمود می کند که در صحت عقل و روان است و جایی دیگر مخاطب این صحت عقل را نمی بیند…

 ٭٭٭ریشه این شرایط به گذشته اختر بانو بر می گردد؟
او گذشته دردناکی داشته و در کارنامه کاریم نقشی خاص و منحصر به فرد است.

٭٭٭مسعود آب پرور در باره مختصات نقش اختر خاتون چه مختصات و ویژگی ارائه کرد؟
خود بازی در قالب چنین نقش های جذاب و دشواری یک کد است که می تواند من را در ایفای درستش راهنمایی کند . صلابت ، محکم بودن ، هر لحظه یک جور شخصیت نشان دادند و رفتارهای چند گانه داشتن همگی کد هایی بود که به من کمک کرد تا نقش را بهتر درک کنم . آقای آب پرور گفت من از بازیگر توقع هوش و ذکاوت دارم که در بازیش برود سراغش و از آنها استفاده کند .بهر حال ایفای این نوع نقش ها از عهده هر بازیگری بر نمی آید. من اختر را با خودم به خانه بردم و کلی با آن کلنجار رفتم و عصا دستش دادم . زنی شصت – هفت ساله که کلی درگیری ذهنی دارد و زن مالباخته و عشق باخته ای است. اختر زن ناصرالدین شاه بوده و بعد از ازدواج های مکرر شاه با زنان متعدد بتدریج روح و روان اختر به هم می ریزد.زنی با کلی حسرت و جایی می گوید من زمانی سوگلی ناصر الدین شاه بودم و حالا کارم به اینجا رسیده است.

٭٭برای اختر صدا سازی هم انجام دادید؟
بله، کارگردان هم استقبال کرد وگفت باید بتوانی این نوع صدا سازی را استمرار بدهی.  تلاش کردم صدایم را بم کنم  و روزهای اول سختم بود .

 حفظ این نوع راکورد در زمان طولانی فیلمبرداری یک سریال کار دشواری است…..
بله، روزهای اول صدایم را ضبط کردم و  شبها در منزل گوش می کردم تا راکورد صدایم حفظ شود.
از لرزشی هم در تن صدایتان استفاده کردید…
برای اینکه تزلزل روحی این زن را نشان بدهم. این زن جایی در حکم یک کودک رفتار می کند و جایی دیگر واکنش دیگری دارد ومدام در حال تغییر رفتار است .

٭٭٭این نوع نقش ها این خطر را دارد که بازی بازیگر برود سمت بازی گل درشت و اگزجره…
مسعود آب پرور مدام تذکر می داد که درفلان صحنه بازیت غلو آمیز بود و کمش کن و این نظارت دقیق کمک کرد که نقش کامل از کار در بیاید .

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000