به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موسسه بهمن سبز، سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی «اختالرضا» در شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از آنتن شبکه چهار سیما حاضر شد و در خصوص این اثر به گفتگو پرداخت.
در«میز نقد سینمای ایران» برنامه نقد سینما، محمد صابری روزنامهنگار سینمایی میزبان سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی «اختالرضا» بود.
در ابتدای این بخش از برنامه امیررضا مافی در خصوص ساخت این فیلم توضیح مختصری داد و گفت: «اختالرضا» یکی از فیلمهایی است که در سکوت خبری و با در کنار هم قرار گرفتن عتبات و با همکاری سازمان سینمایی سوره ساخته شد که به یک موضوع مغفول در سینمای ایران میپردازد.
سپس سید مجتبی طباطبایی در خصوص فیلم خود این گونه اظهار داشت: این اثر سینمایی یا بهتر بگوییم داکیو درام یا همان مستند داستانی، سومین تجربه تاریخی من در حوزه تاریخ اسلام بود؛ در آثار قبلی در جایگاه تولید یا تهیهکننده قرار گرفته بودم و در مورد فیلم «سلمان فارسی» همکاری خوبی با عتبه عباسی(ع) داشتیم و بازتابی که در کشور عراق از دیدن این فیلم و در کشورهای خلیج فارس رخ داد دیدیم که استقبال خیلی خوبی بود. به همین جهت برای تجربه بعدی از ما برای بازسازی یک مستند ۳۰-۴۰ دقیقهای، در عتبه حسینی و آستان مقدس حضرت معصومه دعوت به عمل آمد.
یکی از چالشهای ما این بود که خیلی نمیتوانستیم نزدیک شخصیت معصوم و در این فیلم حضرت معصومه(س) شویم و این کار خیلی ملاحظات داشت؛ برای همین سعی کردیم در سکوت کامل خبری پیش ببریم تا کمتر حساسیتها برانگیحته شود و وقتی که تصویربرداری فاز یک پروژه انجام شد این دل و جرات را پیدا کردیم که آن را تبدیل به یک داکیودرام سینمایی کنیم.
محمد صابری در واکنش به صحبتهای طباطبایی ضمن اشاره به ارزشمندی پژوهش این اثر به عنوان یک مستند سینمایی، جنبه دراماتیک آن را برای خلق قهرمان ستود و گفت: با توجه به این که قهرمان در این جنس از روایتها از جنس قهرمان غایب است اما شما به درستی و هوشمندانه از قهرمان اصلی روایت فاصله گرفتهاید.
طباطبایی در ادامه در خصوص این که چگونه و چقدر نگاه مستند گونه به این اثر داشته است گفت: من کارم را از تئاتر و نمایش شروع کردم و خاستگاه تئاتر، آیین بوده است و مردم اقبال ویژهای نسبت به تئاتر داشتهاند، پس گام اول این بود که میخواستیم در این اثر یک کار آئینی انجام دهیم؛ یعنی یک کار مبتنی بر ایدئولوژی با نگاه به شخصیت مقدس. به همین منظور خیلی ملاحظات جدی در کار وجود داشت. یعنی یا من باید به سمت صرف مستندات تاریخی بروم که در آن قالب، یک مستند قابل دفاع خوب اما فاقد جذابیتهای بصری و دراماتیک ارائه دهم و یا سمت داستان و درام بروم که در این صورت باید تخیل خودم را دخیل کنم. در مورد این گونه آثار مرتبط با معصومین، ملاحاظاتی هست که دو بال دارد، یکی بال محتوا و دیگری بال تکنیک است.بال محتوا خیلی پیچیده است و خیلی مراقبتها نیاز دارد، برای همین در تخیل هنرمندانه دستم بسته بود؛ اما با این وجود موقعیتهایی را وارد قصه کردم که لطمهای به آن مستندات تاریخی نزند. من حرفی را متقن نزدم و سعی کردهام یک سری مستنداتی بیاورم که قابل دفاع باشد.
مافی در ادامه گفتگو به ذکر چند نکته در خصوص فیلم «اختالرضا« پرداخت و گفت: این که آقای طباطبایی میگویند مستند سینمایی، در واقع میخواهند تاکید کنند که اثر من مستند است. کاری که آقای طباطبایی انجام دادهاندو بسیار هم تحسین برانگیز است این است که در قم با بازیگران و عوامل محلی قم و با بودجهای بسیار محدود در قبال یک اثر تاریخی، یک درام سینمایی ساختهاند که مطمئنا سالیان طولانی در تلویزیون به مناسبتهای مختلف پخش خواهد شد،در واقع اثری درخشان خلق شده است و این که عتبه مقدسه پای این کار آمدندخیلی اتفاق بزرگی است .
طباطبایی در نهایت از هادی مقدم دوست برای کمک به این اثر در راستای داستانی شدن یاد و از او قدردانی کرد.
فیلم سینمایی «اختالرضا» از ۲۲ مهرماه در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است و پخش آن به عهده موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز است.
There are no comments yet