فیلم‌های بین‌الملل در کانون توجه مخاطبان | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۵
گزارش صبا از سومین روز جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

فیلم‌های بین‌الملل در کانون توجه مخاطبان

سومین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس سینماگالری ملت پیگیری شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، در روز سوم، فیلم‌های مختلف جشنواره و بازپخش آثار در سالن‌های مختلف این پردیس سینمایی به نمایش درآمد و طبق روال روزهای گذشته، به دلیل استقبال پرشور مخاطبان، سالن‌های دیگری نیز به طور هم‌زمان به اکران فیلم‌های داستانی در بخش ملی پرداختند. در این دوره، کیفیت بالای چند فیلم در بخش بین‌الملل و صحبت پیرامون آن‌ها سبب شده تا بر تعداد تماشاگران اکران‌های این بخش نیز افزوده شود. نکته جالب درباره آثار بین‌المللی جشنواره امسال این است که با بررسی مجموعه آثار به لحاظ ژانری نتیجه می‌گیریم که بنابر راهبرد جشنواره امسال و مسئله «بومی گرایی و ژانر»، بسیاری از فیلم‌ها از الگو و ساختارهای ژنریک تبعیت کرده‌اند و به همین دلیل تنوع و رنگ‌آمیزی قابل توجهی در میان فیلم‌ها وجود دارد. نمایش فیلم‌های بخش تجربی نیز با استقبال زیادی از جانب تماشاگران رو به رو شده است به گونه‌ای که اگر تنها با چند دقیقه تاخیر خود را به سالن‌های پخش فیلم برسانید، احتمالا به سختی می‌توانید صندلی خالی برای نشستن پیدا کنید. سینمای تجربی به لحاظ رویکرد متفاوتی که برای روایت داستانی قائل است، مورد پسند و سلیقه هر مخاطبی نیست، اما از آنجا که عموم مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه را علاقه‌مندان به سینما تشکیل می‌دهد، در روزهای برگزاری این رویداد، از آثار اینگونه سینمایی نیز استقبال قابل توجهی صورت می‌گیرد. نکته جالب توجه در آثار انتخاب شده این بخش، رویکرد متفاوت فیلم‌ها در استفاده از ظرفیت بیانی سینما است. تعداد زیادی از فیلم‌های این بخش را آثاری دربرگرفته که با حداقل بودجه مقابل دوربین رفته‌اند اما به سبب ویژگی‌های خلاقه، دارای نکات قابل توجهی هستند. همچنین در استفاده از تکنیک‌هایی چون تلفیق انیمیشن- رئال و خلق جلوه‌های ویژه بصری به گونه‌ای متفاوت و کم‌تر تجربه شده، فیلم‌های این دوره نسبت به جشنواره‌های گذشته دارای نقاط قوت بیشتری بوده و در نتیجه جای بحث و بررسی بیشتری دارند.

اما جذاب‌ترین بخش این جشنواره برای مخاطبان، اکران فیلم‌های داستانی بخش ملی است.

فیلم «خوانا بنویسید» به کارگردانی مرتضی علیزاده، داستانی مربوط به نزاع میان گروه‌های سیاسی و ترور سال‌های اول انقلاب را روایت می‌کند. اثری که مبتنی بر مولفه‌های فیلم‌های تریلر می‌کوشد نبض مخاطب را در دست گرفته و غیر قابل پیش‌بینی باشد. علی رغم ویژگی‌های ممتاز این اثر در شیوه نورپردازی، تصویر برداری و کارگردانی، «خوانا بنویسید» به علت ضعف فیلمنامه در پرداخت شخصیت‌ها و شیوه دیالوگ نویسی در نهایت به اثری متوسط تبدیل شده است.

«تاخاریها» به کارگردانی محمدآریا نیک اثری در گونه ترسناک و معمایی بود و تاکید بیش از اندازه کارگردان بر مولفه‌های فرمی در شکل روایت و غافل ماندن از المان‌های مربوط به ژانر و همچنین رعایت عدم رعایت ضرب‌آهنگ مناسب، موجب شده تا اثر با نمونه‌های استاندارد فیلم‌های مربوط به این ژانر فاصله زیادی داشته باشد.

«کرم‌چاله» به کارگردانی احسان طالقانی، از جمله فیلم‌هایی بود که فیلمساز در قدم نخست، گام بلندی در دستیابی به ایده‌ای درخور برداشته و از فیلمنامه‌ای متفاوت به قلم فردین انصاری بهره برده بود. طالقانی در این اثر کوشیده میان مفهومی علمی چون کرم‌چاله و بستر داستانی که در اختیار داشته، پیوندی تماتیک و موضوعی ایجاد کند.

نشست‌های تخصصی جشنواره چهلم نیز روز گذشته پیگیری شد و در اولین برنامه، گفت‌وگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر(پلیسی‌معمایی، ملودرام و کمدی) با حضور حسن حسینی، مدرس سینما، هادی مقدم‌دوست، سعید نجاتی و عطا مجابی فیلمنامه نویس و فیلمساز، مورد بررسی قرار گرفت. این نشست با توجه به روند طی شده در اردوی فیلمسازی اردبیل، بر مسیر دستیابی به ایده و نوشتن فیلم‌نامه‌ای ژانر محور تاکید داشت.

در نشست تخصصی و گفت‌وگوی کمال تبریزی با رضا کیانیان، این بازیگر مطرح به بیان خاطرات و تجربیاتش از مواجه با نقش در مرحله خوانش فیلمنامه پرداخت. به عقیده کیانیان، نقش کوتاه یا بلند اهمیتی ندارد و برای او چالش برانگیز بودن خلق یک پرسوناژ دغدغه اصلی در قبول یک نقش است.

همچنین نشست گفت‌وگوی کارگردان با عوامل(مدیر فیلمبرداری) در مرحله پیش تولید فیلم به میزبانی و دبیری کمال تبریزی و با حضور محمود کلاری فیلمبردار برجسته سینمای ایران برگزار شد و کلاری در بخش‌هایی از این نشست به بیان تجربیات خود در همکاری با داریوش مهرجویی پرداخت.

روز گذشته همچنین محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی با حضور در خانه جشنواره، با عوامل برگزاری این رویداد دیدار و گفت و گو کرد‌.

همچنین در بخش کتاب و سینما، جوایز نفرات دوم و سوم در مراسمی به آن‌ها اهدا شد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در پردیس سینماگالری ملت برگزار می‌شود.

محمدعرفان صدیقیان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰