به گزارش خبرنگار سینما صبا، با نزدیک شدن به روزهای پایانی این رویداد مهم، گمانهزنی مخاطبان و تماشاگران آثار این دوره از جشنواره در خصوص بهترینهای هر رشته، به اوج خود رسیده است. برخی از منتقدان و صاحب نظران نیز، با تماشای دوباره آثار منتخب جشنواره در برنامه بازپخش آنها، در پی ارائه تحلیلهای کیفی در خصوص فیلمهای مهم، جمع بندی نهایی و امتیاز دهی در خصوص شیوه برگزاری دوره چهلم این رویداد هستند.
در روزهای ابتدایی، فیلمهای داستانی بخش ملی بیشترین جذابیت را برای حاضران در پردیس سینمایی ملت به همراه داشت. اما در روز چهارم و با توجه به اینکه تا به حال عمده تماشاگران موفق به دیدن اکثر فیلمهای این بخش شدهاند، مخاطبان بیشتری در سالنهای مختص به فیلمهای بخش بینالملل و تجربی حاضر میشوند تا از تماشای این آثار بینصیب نمانند.
آنچه که این روزها در مورد فیلمهای گوناگون حاضر در جشنواره بیش از همه به آن پرداخته میشود، قوام نیافتن ایدهها در ساختاری منسجم است. عموم فیلمها از ضعف فیلمنامه رنج میبرند و احتمالا همین مسئله، چالشی برای هیئت داوران در اهدای تندیس این بخش ایجاد کرده است.
در روز چهارم، جلسه پیچینگ فیلمنامههای منتخب در حضور هیئت داوران انجام شد. قرار است آثار برگزیده این بخش با حمایت مالی انجمن سینمای جوانان ایران مقابل دوربین رفته و برای جشنواره سال آینده آماده شوند. فریدون جیرانی، داور افتخاری این بخش در گفت و گویی، نگاه متفاوت و مستقل فیلمنامه نویسان آثار منتخب را ستود. باید دید خروجی نهایی افبلمنامههابی انتخابی از چه کیفیتی برخوردار خواهند بود.
در این روز نمایش فیلمهای بخش «سینما و کتاب» نیز با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد و سه سانس فوقالعاده به آن اختصاص یافت.
همچنین با امضای بیانیهای، جمعی از فیلمسازان حاضر در جشنواره، با تأکید بر لزوم بیتفاوت نبودن اهالی هنر نسبت به «قتل عام وحشیانه و تلخِ بیش از هزار کودک بیگناه در غزه»، جنایات اسرائیل در این منطقه را محکوم کردند. امضای بیش از ۵۲ نفر از تهیه کنندگان و کارگردانان جشنواره در این بیانیه مشاهده میشود.
«زمرد» به کارگردانی مجتبی اسماعیل زاده بلوچ از جمله فیلمهای اکران دیروز بود. اثری در گونه فانتزی که در آن فیلمساز نگاهی متفاوت به مسئله تعلق و وابستگی داشته و در فرمی دوار و ساختاری دایرهای شکل، تکرار بیهوده امری نامحتمل را به تصویر کشیده است.
«خیال آبی» به کارگردانی الناز قنبری، به مسئله ترس از تنها ماندن از نگاه یک دختر میپرداخت که سالهای جوانیاش رو به اتمام است و «تنهایی» به کابوس او در زندگی تبدیل شده است. فیلمی که میکوشد از مباحث روانکاوانه در خلق قصه و پرداخت شخصیت استفاده کند، اما فیلمنامه نوشته شده، قوت کافی را برای انتقال ذهنیت کارگردان نداشته و سکانس پایانی نیز بیش از اندازه خام دستانه نوشته و اجرا شده است.
«تاکسیدرمیست» به کارگردانی بهزاد علوی و سوسن سلامت، که در گونه درام فانتزی ساخته شده است، دیگر اثر حاضر در بخش داستانی بود فیلمی که میکوشد داستان ساده و یک خطی خود را به مدد فیلمنامهای متفاوت، جلوه ببخشده و حال و هوایی ویژه خلق کند. «تاکسیدرمیست» داستان مردی را روایت میکند که در جادهای دور افتاده در حال رانندگی است و ورود عقرب به خودرو، عاقبت سرنوشت تراژیکی را برایش رقم میزند.
روز گذشته همچنین، عوامل برگزاری جشنواره میزبان محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او از بخشهای مختلف جشنواره بازدید کرد و ساعتی به تماشای چند فیلم حاضر در این رویداد پرداخت.
محمدعرفان صدیقیان
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است