به گزارش خبرنگار سینما صبا، محمدهادی اسفندیاری درباره ساخت مستند جدیدش با نام «فیلم عروسی هادی» گفت: همیشه فرهنگ قومیتها برایم اهمیت داشته و مخصوصا ایل قشقایی که ایل خودم بوده است. من شاهد از بین رفتن فرهنگ و آیینهای گذشته هستم و میبینم که دیگر ما هم، شهری شدهایم و تفاوتی بین ایل قشقایی و آن کسی که در تهران زندگی میکند، وجود ندارد. در صورتی که تا ۱۰ سال پیش این تفاوتها محسوس و تفاوت عشایر و شهری مشخص بود.
وی افزود: بیشترین چیزی که الان در میان عشایر قشقایی باقی مانده، مراسم عروسیشان است و ازدواج قشقاییها و عروسیهایشان هنوز سنتی برگزار میشود. لباسهایی که میپوشند یا آیینهایی که دارند، هر چند دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارد اما محفوظ است. همچنین دو دقیقه از این مستند را از فیلم عروسی خودم استفاده کردهام که سعی کردم سنتی برگزار شود تا شاید روزی از راشهایش استفاده کنم که در این مستند این اتفاق افتاد.
اسفندیاری ادامه داد: شاید کسانی که کارهای من را دیدهاند، بگویند سوژه این مستند تکراری است اما نوع پرداخت و روایت اینبار متفاوت است. به دلیل اینکه در کارهای قبلیام تلاش میکردم تا بگویم ایل زنده و فرهنگ هنوز همان است. برهمین اساس خیلی چیزها را بازسازی میکردم اما در مستند «فیلم عروسی هادی» که ۱۵ دقیقه زمان دارد، به این شکل عمل نکردم. یعنی نوعی اقرار به این است که دیگر آن فرهنگ وجود ندارد و این من هستم که تلاش میکردم تا بگویم همه چیز برقرار است. در پایان هم یک دیالوگ داریم که میگوید کهنهگی رفته و ایل نو شده است. به طور کلی آیینهای قشقایی و آیین ازدواج در ایل قشقایی موضوع محوری این مستند است.
او توضیح داد: من دو مستند در این زمینه ساختهام که سعی کردم بازسازی از آیینهای قشقایی باشد اما همیشه اذیت میشدم. به همین دلیل به این نتیجه رسیدم که این تلاشها فایدهای ندارد و تصمیم گرفتم مستند «فیلم عروسی هادی» را با این محوریت پیش ببرم که همه چیز تغییر کرده و در مراسم عروسی به جای اینکه سُرنا بزنند، از ارگ استفاده میکنند. این مشکلات باعث شد تا اینبار چیزهایی که وجود دارد را به مخاطبان نشان دهم.
این کارگردان ادامه داد: مهمترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی، بها دادن به فرهنگ اقوام است. با توجه به سیاستهای سختگیرانه رسانه ملی در ثبت، ضبط و گسترش فرهنگ بومی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و همچنین جشنواره سینماحقیقت بهترین مکان برای حمایت از تولید آثار سینمایی با محوریت فرهنگ و سنن اقوام ایرانی هستند. بررسی آیین و فرهنگ ایل قشقایی نشان میدهد که در فرهنگ عشایری ما که ریشه کهن دارد، جایگاه زنان در پیشبرد امورات خانواده کمتر از مردان نیست و گاهی جایگاهشان از مردان هم بالاتر است.
او افزود: پوشش بانوان قشقایی با لباسهای رنگی متنوع، حجاب کامل محسوب میشود و هیچگاه مانع از فعالیتهای اجتماعی آنها نبوده است. این پوشش به گونهای است که حتی در کوچ و سوارکاری مانع فعالیت بانوان نبوده است و شاید بهترین راه گسترش حجاب استفاده از طرح و رنگ لباس قومیتها برای طراحان مد و لباس باشد. ضمن اینکه آیین ازدواج ایل قشقایی ریشه در تمدن باستانی دارد و رقص در این آیین که همچون رقصهای تمدن بین النهرین و ایران باستان است، معنوی و هیچ نشانی از شهوت و لاابالیگری درآن دیده نمیشود. میتوان گفت که زنان و مردان ایل، آزادترین افراد در پوشش و جشن و شادی هستند. متاسفانه این پوشش و آیینها در اثر برخی مسائل سیاسی_اجتماعی و نفوذ مدرنیته در حال فراموشی و تغییر است و یکی از مهمترین وظایف ارگانهای فرهنگی، اشاعه فرهنگ اقوام است و مرکز مستند و جشنواره سینما حقیقت باید در این امر پیشرو باشند.
اسفندیاری درباره اهمیت جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: جشنواره سینماحقیقت تخصصیترین جشنوارهای است که برای مستندسازان برگزار میشود و رسالتاش هم مشخص است و مستندهایی که در این جشنواره به نمایش درمیآیند، باید با مستندهای تلویزیونی متفاوت باشند. فکر میکنم مناسبترین جایی که باید مستند «فیلم عروسی هادی» به نمایش دربیاید، جشنواره سینماحقیقت است. من هم متقاضی حضور در این دوره هستیم.
او در پایان درمورد اینکه مستند «فیلم عروسی هادی» در کدام شهرها فیلمبرداری شده است، گفت: ما در اطراف شیراز فیلمبرداری داشتیم. عشایر قشقایی از جنوب اصفهان تا خلیج فارس ساکن هستند اما فیلمبرداری ما در محدوده تخت جمشید و مرودشت بود.
عوامل مستند «فیلم عروسی هادی» عبارتند از کارگردان، تهیهکننده و نویسنده: محمدهادی اسفندیاری، تصویربردار: محسن دانشور، صدابردار: علیاصغر زارع، تدوینگر: حمید دالوند و پژوهش: فرزانه حاتمی.
There are no comments yet