تکنیک مصطفی عقاد را در «اخت‌الرضا» استفاده کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۲
سید مجبتی طباطبایی در گفت‌وگو با صبا:

تکنیک مصطفی عقاد را در «اخت‌الرضا» استفاده کردم

کارگردان «اخت‌الرضا» گفت: من در این فیلم از تکنیک (POV) بهره بردم که مصطفی عقاد در فیلم «الرساله» از آن برای به تصویرکشیدن معصوم استفاده کرده بود.
سید مجبتی طباطبایی، کارگردان فیلم سینمایی «اخت‌الرضا» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره این فیلم سینمایی گفت: اولین بار ایده ساخت این کار پنج سال پیش  هنگامی که در عراق بودم شکل گرفت. البته به دلیل عدم اطلاعات کافی پیرامون حضرت معصومه (س) در تاریخ، کارمان مشکل بود اما با همراهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) و عتبه حسینی و همچنین هیئت ناظری که از سوی آستان برای کار انتخاب شد مراحل تحقیقی کار به خوبی پیش رفت. حضرت آیت‌الله احمد عابدی به عنوان مشاور و عبدالرحیم حجتی نیز در سمت مشاور ارشد در این کار به ما یاری رساندند. نگارش فیلمنامه نیز توسط مصطفی نیک‌نژاد انجام شد. این نویسنده نسبت به تاریخ اسلام آگاه بود.
وی افزود: از ابتدا تصمیمان این بود که فیلم ساختار مستند خود را حفظ کند چون کارهای سینمایی به دلیل نیاز درام، تخیل را با متن همراه می‌کنند اما در فیلم‌هایی که محوریت آن ائمه یا نزدیکان آنها هستند نمی‌شود چنین کاری انجام داد و اثر باید فرم مستند خود را داشته باشد. درباره بازیگران فیلم هم باید بگویم ما از بازیگران چهره استفاده نکردم زیرا اولاً به دلیل محدودیت‌هایی که در بودجه داشتیم، نمی‌توانستیم چنین کاری انجام دهیم. دوم اینکه می‌خواستیم از بازیگرانی بهره بریم که فضای فیلم را کاملاً درک کرده و همین موضوع در کارشان دیده شد. نکته دیگر اینکه تلاش کردیم بازی‌ها یکدست باشد.
وی افزود: از بازیگران تئاتری در این کار بهره برده شد. بخشی از آنها هنرمندان شهر قم و تعدادی دیگر از دیگر شهرها بودند. در کنار بازیگران تئاتری و بومی از هنرمندان باسابقه‌ای نظیر؛ جواد طاهری، مجید امیری، سهیلا محققی و حمید تاجر دولتی نیز بهره بردیم. درباره تعداد هنرورها در فیلم هم بگویم که ما به اندازه بودجه‌مان در کار از هنروران بهره بردیم البته برای اینکه این محدودیت روی کارمان تاثیر منفی نگذارد از تکنیک نمای بسته بهره بردیم.
این کارگردان درباره تصویرگری از حضرت معصومه (س) گفت: حضرت معصومه (س) نزدیک به معصوم هستند بنابراین نمی‌توان چهره ایشان را تصویر کرد زیرا هر فردی تصویری خاص از ائمه در ذهن دارد که تصویرسازی از آنها باعث از بین رفتن این ویژگی خواهد شد. من در «اخت‌الرضا» از تکنیک (POV) بهره بردم که مصطفی عقاد در فیلم «الرساله» از آن در تصویر معصوم استفاده کرده بود.
وی اضافه کرد: ما تلاش کردیم با پرداختن به جغرافیایی زمانی آن دوره، قصه خود را شکل دهیم. نکته دیگر اینکه در تاریخ پیرامون رحلت حضرت معصومه (س) چند نظر وجود دارند. عده‌ای معتقدند ایشان بر اثر رنج سفر در گذشتند اما نمی‌توان نظر شهادت ایشان را هم نادیده گرفت زیرا با توجه به حمله راهزنان به کاروان ایشان این احتمال نیز وجود دارد.
وی درباره اکران فیلم گفت: «اخت‌الرضا» اثری مناسبتی است که در زمان خود (رحلت حضرت معصومه) به نمایش درآمد اما جالب است با توجه به محدودیت‌هایی که در تبلیغات این فیلم وجود داشت استقبال مردم از «اخت‌الرضا» به گونه‌ای بود که اکران آن دو هفته دیگر تمدید شد. درضمن باید توجه داشت بستر سینما تئاتر است و بستر تئاتر، مراسم آیینی یونانی است. مردم در آن مقطع برای اتفاقاتی که رخ می‌داد دچار کاتارسیسم می‌شدند. این مسئله در طول زمان شکل صنعتی و امروزی به خود گرفت. درگذشته ما تئاتر آیینی داشتم. حسین پارسایی و مسافرآستانه نمایش‌های آیینی ساختند. این نمایش از سوی مردم با استقبال مواجه می‌شد.
وی اضافه کرد: مخاطب این فیلم قشر خاصی نیست بلکه همه مردم تماشاگر این دست تولیدات هستند چون همه مردم به اهل بیت علاقمند هستند. من این مسئله را در اکران‌های مختلف این فیلم در چند شهر به وضوح دیدم حتی این کار وقتی در زندان قم به نمایش درآمد زندانیان تحت تاثیر اثر قرار گرفتند. این امر نشان دهنده این است که کارهایی با محوریت ائمه می‌تواند جزو کارهای پرمخاطب سینما باشد به شرطی که اثر تولیدی به لحاظ کیفی استانداردهای لازم را داشته باشد.
طباطبایی در پایان تاکید کرد: تبلیغات دشمنان در پی القای این امر است که شیعیان زنان خود را در خانه مخفی می‌کند اما بانوان بزرگی چون حضرت فاطمه (س)، حضرت زینب (س) و حضرت معصومه (س) نشان داده‌اند هرگاه لازم بود زنان در جامعه حضوری چشمگیر داشته‌اند. در این راستا معتقدم بانوان بزرگ صدر اسلام می‌توان الگوی بسیار خوبی برای زنان امروز باشند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰