«تام کروز» موجود عجیبی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۶
در «نقد سینما» مطرح شد؛

«تام کروز» موجود عجیبی است

آرش خوشخو با اشاره به فیلم «ماموریت غیرممکن» گفت: «تام کروز» که بازیگر این فیلم موجود عجیبی است و همه چیز درباره‌اش شناخته شده است. ما شمایل یک بازیگر حادثه‌ای از او می‌بینیم که ۶۲ سال سن دارد. این اثر یک پاسخ هالیوودی به «جیمزباند» انگلیسی است.

به گزارش صبا، چهلمین قسمت از برنامه «نقد سینما» که شب گذشته ۱۲ آبان روی آنتن شبکه چهار رفت، در «میز نقد سینمای جهان» با حضور آرش خوشخو و محمدرضا مقدسیان از منتقدان سینما به فیلم «ماموریت غیرممکن» پرداخت.

آرش خوشخو در ابتدا مطرح کرد: در دوره هالیوود کلاسیک، بازیگران موجی را همراه خود داشتند و نماینده یکی از دوسته لیبرال یا قاطعیت بودند. سینما آن دوره تاثیر زیادی روی افکار عمومی داشت اما اکنون تاثیر سینما خیلی کمتر شده است. در حال حاضر هالیوود دو قطب «تام هنکس» و «تام کروز» را دارد. «تام هنکس» نماینده بخش دموکرات هالیوود و «تام کروز» نماینده بخش جمهوری‌خواه است.

وی ادامه داد: «تام کروز» که بازیگر این فیلم موجود عجیبی است و همه چیز درباره‌اش شناخته شده است. ما شمایل یک بازیگر حادثه‌ای از او می‌بینیم که ۶۲ سال سن دارد. این اثر یک پاسخ هالیوودی به «جیمزباند» انگلیسی است.

در ادامه محمدرضا مقدسیان مطرح کرد: «ماموریت غیرممکن» نمونه آمریکایی «جیمزباند» است. تفاوت نگاه آمریکایی و انگلستانی در فیلم مشهود است. در سینما انگلستان اهمیت بیشتر به متن و شخصیت‌پردازی است اما هالیوود بر اساس اکشن و جلوه‌های ویژه پیش می‌رود و داستان اهمیت کمتری دارد. اگر بخواهم انتخاب کنم، «جیمز باند» برایم در اولویت است. نسخه هفتم «ماموریت غیرممکن» این اثر که بخش اول آن است، دو ساعت و نیم فیلم است. این نشانه موج سریال‌سازی است که به جهان سینما رسوخ کرده.

وی ادامه داد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست اگر آن‌ها بلدند فیلم‌هایشان را به گونه‌ای بسازند که مخاطب سرگرم شود و لذت ببرد؛ در دل آن لذت ما حس کنیم تحقیر می‌شویم بهتر است که خودمان با بودجه کلان آثاری بسازیم که خودمان، خودمان را به سخره بگیریم. ترجیح من است که بر مبنا همان فرمول فیلم بسازیم.

در ادامه، خوشخو مطرح کرد: از نظر من فیلم حادثه‌ای خوب یعنی جزئیات. اما متاسفانه در هالیوود جدید حادثه‌ای ساختن تبدیل به کارتون شده است که مرگ و حادثه را معمولی نشان می‌دهد. این فیلم، حادثه ساختن را بلد نیست‌.

مافی نیز اظهار کرد: فیلم‌های بالیوود جدید در تلاش است به هالیوود تبدیل شود و از سویی دیگر هالیوود در حال نزدیک شدن به ژانر اکشن بالیوود است. در واقع حادثه‌های فیلم اکشن هالیوود اصطلاح فیلم هندی گرفته‌اند.

در ادامه میز نقد سینمای جهان، مقدسیان بیان کرد: در بسیاری از آثار هوش مصنوعی مانند تاچ موبایل و… در فیلم‌های «ماموریت غیر ممکن» دیده شده و هوش مصنوعی در این فیلم فراتر از یک فناوری است. دوگانه سفید‌پوش بودن شخصیت منفی و شخصیت مثبت که تام کروز با کت و شلوار تیره آن را ایفا می‌کند؛ به مساله هوش مصنوعی اشاره دارد که اگر از اختیار بشر خارج شود، علیه بشر عمل می‌کند. خطر «دیپ فیک» یا جعل عمیق و هوش مصنوعی که جهان را تهدید می‌کند، می‌تواند همه روابط و مناسبات فکری و اخلافی بشر را زیر سوال ببرد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در این فیلم مانند همه آثار هالیوود، یک سرباز گمنام آمریکایی نقش نجات‌دهنده جهان را دارد. در انتها فیلم جایی که تام‌کروز در زیردریایی به آن سامانه قدرت هوش مصنوعی دسترسی پیدا می‌کند و آن را از بین می‌برد؛ بخشی از اوکراین است که بعدا به تصاحب روسیه درآمد. در نهایت ممکن است مخاطب مقهور صحنه‌ها و جذابیت‌ها باشد و حواسش نباشد چگونه درباره آینده صحبت می‌شود؛ اما بعید نیست ۲۰ سال دیگر هوش مصنوعی همه چیز را کنترل کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰