به گزارش صبا، شبکه آموزش سیما با رویکرد دستیابی به عدالت آموزشی همواره سعی بر رفع نابرابری در توزیع امکانات و فضاهای آموزشی و بودجه خانوادهها برای تحصیل دانشآموزان، خصوصا در نقاط محروم داشته است. اکنون همزمان با گرامیداشت روز دانشآموز و همچنین روز دانشجو و پژوهشگر در آذرماه بر آن شدیم تا گزارشی از برنامههای تولید شده در راستای تحقق اهداف این شبکه ارائه دهیم.
تکنولوژی آموزشی و رسانههای مورد استفاده در این دوره با گذشته متفاوت است. امروزه، دانشآموزان در دنیای شنیداری، دیداری و جنبشی متولد میشوند بنابراین تلاش برای آموزش آنان با بهرهگیری از روشها و رسانههای آموزشی دوره گذشته بینتیجه خواهد بود یا نتیجه چندانی به همراه نخواهد داشت. معلمان باید درباره تکنولوژی و رسانههای نوین آموزشی اطلاع کافی داشته باشند و با نگرشی مثبت نیز با آن برخورد کنند.
طی سالهای اخیر، توجه بسیاری به بهرهگیری از رسانههای نوین در امر آموزش شده است. رسانههای جدید با فراهم آوردن فرصتهای مناسب برای تشخیص استعدادها و علایق شخصی فراگیران، به بهبود نظام آموزشی کمک میکنند. رسانه آموزشی به عوامل، وسایل یا ابزاری گفته میشود که کل محتوای آموزش را به فراگیران منتقل کند در حالی که وسایل کمک آموزشی، اشیا، وسایل و ابزاری هستند که تنها در بخشی از آموزش از آنها استفاده میشود. بنابراین، رسانه به خودی خود قادر به انتقال و رسانندگی پیام آموزشی است و وسایل کمک آموزشی همانطور که از عنوان آن بر میآید، به فرآیند آموزش و تدریس کمک میکنند.
بر این اساس رسانههای آموزشی میتوانند در محیط آموزشی شرایطی را به وجود آورند که یادگیری سریعتر، آسانتر، بهتر، بادوامتر و موثرتر صورت گیرد. انتخاب و کاربرد اثربخش رسانههای آموزشی مناسب میتواند باعث ارتقای کیفیت تدریس معلم، کارآمدی بیشتر و اثرگذاری پایدارتر برای فرآیند یادگیری مطلوبتر، افزایش سطح کیفی یادگیری فراگیران، علاقهمند کردن دانشآموزان به فراگیری دانش، صرفهجویی در زمان آموزش و یادگیری، باعث پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و در نتیجه تثبیت یادگیری آیندهسازان و جامعهای تحصیلکرده و خلاق و ارزشی را در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت هدایت کند.
از حدود نیم قرن پیش که تماشای برنامههای تلویزیونی به یکی از سرگرمیهای متداول خانوادهها تبدیل شد، این رسانه نقشی در زندگی دانشآموزان ایفا کرده است.
تحقیقات بسیاری در نیمه دوم قرن بیستم نشان دادند که تلویزیون جای ثابتی در میان خانوادهها و به ویژه کودکان و نوجوانان باز کرده است برای مثال اسکرام، لیل و پارکر (۱۹۶۱) دریافتند که در میان خانوادههایی که در خانه تلویزیون داشتند، میانگین مقدار زمانی که بچههای خانواده برنامههای تلویزیون را تماشا میکنند بین یک ساعت و ۳۶ دقیقه تا ۲ ساعت و ۵۴ دقیقه در هر روز است.
به عبارتی این محققان بیان کردند که کودکان و نوجوانان بین ۱۱ تا ۲۱ ساعت در هفته برنامههای تلویزیون را تماشا می کنند.
علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش سیما در این باره گفت: با توجه به تاثیرغیرقابل انکار تلویزیون بر دانشآموزان، شبکه آموزش سیما، برنامههای آموزشی بسیاری را برای هدایت تحصیلی و ترویج عدالت آموزشی با ریتمی مفرح و سرگرمکننده برای دانشآموزان پایههای مختلف روی آنتن برده است.
وی در پایان تاکید کرد: رویکرد شبکه آموزش براساس رهنمونهای مقام معظم رهبری، مدیران سازمان صداوسیما و شبکه آموزش، دستیابی به عدالت آموزشی با استفاده از امکان پوشش حداکثری سیما است. رفع نابرابری در توزیع امکانات و فضاهای آموزشی و بودجه خانوادهها برای تحصیل دانشآموزان، خصوصا در نقاط محروم با ارائه آموزشهایی مفید و جذاب با حداکثر توان از اهداف این شبکه است.
از این رو شبکه آموزش سیما سعی بر این داشته است تا به عنوان همیار در کنار دانشآموزان باشد و نواقص آموزشی آنها را به نحوی مرتفع کند. برای این مهم میتوان به تولید برنامههایی که در پایین به آن اشاره میکنیم، پرداخت.
«مدرسه تلویزیونی ایران»
«مدرسه تلویزیونی ایران» ابتکار رسانه ملی در اولین روزهای آغازین اسفند ۱۳۹۸ و زمانی که کشور شاهد آغاز بحران بیماری همهگیری کرونا بود، به وجود آمد که اولین و جدیترین تاثیراتش را از همان ابتدا روی نظام آموزشی و به ویژه آموزش و پرورش گذاشت. تعطیلی سریع و ناگهانی مدارس کشور در روزهای آخر هفته اول اسفند، نزدیک به ۱۵ میلیون دانشآموز و خانوادههای آنها را در شوک و سردرگمی عجیبی فرو برد.
با تدبیر رئیس رسانه ملی در هفتم اسفند و ابلاغ آن و بـا دستور معاون سیما، شبکه آموزش، راهاندازی «مدرسه تلویزیونی ایران» را از شنبه دهم اسفند ۱۳۹۸ با همکاری وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد.
بعد از کرونا نیز دوره جدید «مدرسه تلویزیونی ایران» با فضایی جدید به آنتن رسید. کاری که پیمان جبلی رئیس صداوسیما ادامه آن را اجرایی شدن یکی از راهبردهای مهم سند تحولی رسانه ملی یعنی تقویت عدالت رسانهای عنوان کرد.
«اینجا آموزش، خوشمزه است» شعار مدرسه تلویزیونی سال گذشته بود که با دورههای پیش از خود تفاوتهایی هم دارد.
عبدالعالی مدیر شبکه آموزش در این زمینه اعتقاد دارد که «با مروری بر بیانات رهبر انقلاب در این زمینه میتوان به کوتاهیهایی که نسبت به استفاده نکردن درست از ساختار آموزشی در سراسر کشور اتفاق افتاده، رسید. در طرح جدید مدرسه تلویزیونی، هرکسی که به تلویزیون دسترسی دارد میتواند از مدرسه تلویزیونی بهره ببرد.»
«مدرسه کنکور»
«مدرسه کنکور ایران» با شعار پنجرهای یکتا رو به عدالت آموزشی از ۲۹ بهمنماه ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.
راهاندازی «مدرسه کنکور» اتفاق دیگری بود که زمینهساز اتفاقاتی، از جمله همان نکته مدیر شبکه آموزش که درباره جلوگیری از مافیایی شدن بازار آموزش کنکور مطرح کرد، بود. همان نکتهای که سالها در صداوسیما مورد نقد کارشناسان مختلف قرار میگرفت و البته در اقدامی کاملا متناقض و سرمایهسالار بسترهای تبلیغی و آگهیهای بازرگانی برای این کلاسها و موسسات کنکور فراهم میشد.
دانشآموزانی که در نتیجه شهریههای سرسامآور نمیتوانند وارد موسسات آموزشی خاص شوند توانستند تا حدی این فاصله را با تکیه بر این اقدام تلویزیون کم کنند و امیدواریها برای کسب جایگاهی خوب در لیست قبولشدگان کنکور تا حدی افزایش پیدا کند.
«مدرسه مهارت»
«مدرسه مهارت» با بخش عروسکی برای بچههای دبستانی دوره اول دبستان، مهارتهای نرم و سخت مانند مهارتهای زندگی همچون مهارت گفتوگو، مهارت نه گفتن، مهارت ارائه و کار تیمی را آموزش میدهد.
«شبکه ماه»
«شبکه ماه» یک برنامه نمایشی و آموزشی به مدت ۹۰ دقیقه است که زندگی چند دختر و پسر نوجوان را روایت میکند که یک شبکه تلویزیونی را در دست میگیرند.
بحث آموزش و مهارتورزی مثل آموزش هوش مصنوعی، برنامهنویسی پایتون، طراحی وب و آموزشهای فنی و حرفهای در دل یک سریال و موقعیت نمایشی مطرح میشود.
«سوادیاران»
مجموعه «سوادیاران» در ۳۰ قسمت ۲۰ دقیقهای در گروه آموزشهای رسمی شبکه آموزش با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی تولید شده است.
در هر قسمت این مجموعه به یکی از معضلات و تبعات بیسوادی در جامعه پرداخته میشود و در ادامه از همه اقشار جامعه دعوت می شود تا برای آموزش و تشویق افراد بیسواد، به سهم خود همیاری کنند.
«هوش یار»
«هوش یار» یک مسابقه تلویزیونی است که در ۵۲ قسمت با مشارکت سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) تهیه شده است.
هدف این برنامه در راستای شعار شبکه آموزش مبنی بر عدالت آموزشی است.
«رادیکال ۷»
برنامه «رادیکال ۷» با هدف شرح و بسط علمی مسائل روزمره، از دیگر برنامههای شبکه آموزش است.
این برنامه به ترسیم فضای حرفهای درباره مسائل مختلف و نشان دادن اهمیت اطلاعاتی که به واسطه تجربیات حرفهای به دست میآید، میپردازد.
«رادیکال ۷» پرسشهایی درباره روزمرگیهایی که در ظاهر اهمیتی ندارند اما تاریخچه و نحوه تولید آنها سرشار از نکات شگفتانگیز است که دانستن آنها میتواند نگاه ما به محیط پیرامونمان را تغییر دهد، مورد توجه قرار داده است.
«گوی طلایی»
مسابقه «گوی طلایی» با محوریت سنجش اطلاعات عمومی، در فصل اول در ۲۵ قسمت از شبکه آموزش پخش میشود.
مسابقه «گوی طلایی» را باید مسابقهای در حوزه اطلاعات عمومی دانست که در کنار پرسشهایی که مطرح میکند، دغدغه فرهنگسازی را هم برای مخاطبان دارد.
«پرسشگر»
برنامه «پرسشگر» یکی از برنامههای این شبکه است که به پیگیری چالشهای تحول در نظام آموزش و پرورش منطبق بر دستورات و بیانات مقام معظم رهبری و بر اساس اسناد بالادستی در قالب گفتوگوهای زنده، که در بیشتر موارد با حضور وزیر آموزش و پرورش است، میپردازد.
«پاناسه»
برنامه «پاناسه» پایاننامههای تاثیرگذار علمی را در سه دقیقه با به کارگیری فناوری واقعیت افزوده AR به مخاطبان ارائه میدهد.
«جوان، توسعه، مهارت»
«جوان، توسعه، مهارت» به شکل روایی- موشن گرافیک (با استفاده از نریشن و تصویرسازی موشن گرافیک) تولید و پخش میشود. علاوه بر این با انجام مصاحبههای کوتاه از مسئولان رده بالای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و نیز محققان و اساتید در این زمینه و نیز دستاندرکاران صفی (اعم از مربیان و کارشناسان امر) و نیز تهیه فیلم از مراکز آموزش فنی حرفهای دولتی و آموزشگاههای آزاد پوششی بر محورهای برنامه ایجاد میشود.
«خارج از محدوده»
تلههای زندگی یا طرحوارههای ناسازگار، الگوهای تکراری از فکر کردن، احساس کردن و رفتار کردن است که در دوران کودکی یا نوجوانی شکل گرفته است و این الگوها در صورت تغییر نیافتن در سراسر زندگی تکرار میشود و این برنامه در قالب طنز سعی دارد به نوجوانان بگوید تلهها چه هستند و چگونه میتوان از آن رهایی یافت.
این برنامه علاوه بر ساختار دراماتیک و استانداردهای سیتکامها درباره طرحوارههای روانشناسی و نقش آنها در زندگی، در قالبی سمبلیک و طنز، مخاطبان خود را با تلههای شخصیتی آشنا میکند و راه حلهای رهایی از آنها را آموزش میدهد.
«کهربا»
«کهربا» برنامهای است که برای حمایت شرکتهای دانشبنیان تولید شده است.
محور این برنامه فعالیت مجموعههای دانشبنیان و خانههای خلاق است. یک استاد مسلط در حوزههای مختلف علم و فناوری به همراه ۲ دانشجو درباره یک محصول یا خدمات دانشبنیان صحبت میکنند و در ادامه برنامه به کارگاه، آزمایشگاه یا دفتر آن مجموعه میروند و با ابعاد دیگر آن محصول تولیدی آشنا میشوند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است