رشد تقاضای حضور در جشنواره هفدهم/ به الگوی مشاوران رسیدیم و از هیئت انتخاب عبور کردیم/ مستندهای شاخص جهان درباره غزه روی پرده می‌رود | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳
گزارش صبا از نشست خبری جشنواره سینماحقیقت

رشد تقاضای حضور در جشنواره هفدهم/ به الگوی مشاوران رسیدیم و از هیئت انتخاب عبور کردیم/ مستندهای شاخص جهان درباره غزه روی پرده می‌رود

محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی مستند ایران- سینماحقیقت در یک نشست خبری، به تشریح جزئیاتی از این رویداد پرداخت.
به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، صبح روز یکشنبه مورخ ۱۹ آذر ماه با حضور محمد حمیدی مقدم (دبیر جشنواره) و اهالی رسانه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی پس از تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود ملی برگزار شد.
در ابتدای نشست، محدثه واعظی‌پور (مدیرروابط عمومی جشنواره) ضمن خیر مقدم به حضور گرم اهالی رسانه در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، از دبیر جشنواره خواست تا پشت تریبون حاضر شود.
محمد حمیدی مقدم در ابتدای صحبت‌های خود ایام فاطمیه را تسلیت گفت و به ظلم و ستمی که در منطقه و خصوصا در غزه رخ می‌دهد اشاره کرد و گفت: آنچه در آن منطقه رخ می‌دهد بستر مناسبی برای مستندسازی است.
وی گزارشی از جشنواره امسال برای اهالی رسانه ارائه داد و گفت: امسال حدود ۶۴۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که نسبت به سال‌های اخیر یک رشد محسوب می‌شود. متقاضیان حضور و ثبت‌نام نیز نسبت به دو سال گذشته بیشتر بوده است. آثار متقاضی در بخش شهید آوینی ۲۲۳ فیلم بوده است. در این میان ۶۰ فیلم‌ساز زن حضور داشته‌اند. تقریباً به طور قطعی ۲۰ استان در این جشنواره حضور خواهند داشت. ۲۶ فیلم اجتماعی، ۱۹ فیلم مقاومت، انقلاب، دفاع مقدس، ۱۸ فیلم پرتره، ۱۱ فیلم سیاسی، ۳ فیلم حیات وحش، ۹ فیلم زیست محیطی، ۹ فیلم تاریخی، میراث فرهنگی، ۳ فیلم اقتصاد و کارآفرینی، ۳ فیلم ورزشی، ۶ فیلم با موضوع جمعیت و ۲ فیلم با موضوع آب در جشنواره حضور دارند.
حمیدی مقدم خاطرنشان کرد: ما به الگوی مشاوران رسیدیم و از هیئت انتخاب عبور کرده‌ایم. حدود ۲۵ مشاور داشتیم در کنار دبیر برای انتخاب فیلم‌ها حضور داشتند. در این راستا تنوع گونه و مضمون بسیار مشهود است. پُرتره، مقاومت، تاریخی، ورزشی، محیط زیست و… چهره‌های جدید نیز در این دوره قابل توجه هستند. آن‌ها در کنار فیلم‌سازان پیشکسوت قرار گرفته‌اند. پیشکسوتانی که در پایه‌ها، بنیان و اساس هر جشنواره را تشکیل می‌دهند.

همه چیز درباره بخش غزه در جشنواره امسال

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت عنوان کرد: امسال یک بخش ویژه در جشنواره سینما حقیقت برای وقایع غزه تعریف شده است. مستندهای شاخصی که توسط فیلم‌سازان مطرح جهان ساخته شده‌اند در این رویداد حضور خواهند داشت.

حمیدی مقدم به نگاهی که مستند ایران بر نقاط بحرانی منطقه همچون غزه انداخته است تاکید کرد و گفت: نگاه سینمای مستند ما به غزه و بحران‌های جاری در آن پژوهشی نیست. این یک نقطه ضعف است. هیچ اثری به دل اتفاقات نزده و کُنه آن‌ها را استخراج نکرده است. بنابراین باید چشم‌اندازی را در نظر داشته باشیم تا به این امر دست پیدا کنیم. از این رو نشست‌هایی به صورت آنلاین در هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت با افرادی که در دل بحران‌ها بوده‌اند، ترتیب داده‌ایم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره بخش بین‌الملل گفت: چیزی حدود ۱۸۳۹ فیلم از ۱۱۳ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌الملل بودند. از این بین ۵۷ فیلم از ۴۶ کشور برای حضور در جشنواره انتخاب شدند. ۱۵ فیلم بلند، ۸ فیلم نیمه بلند، ۱۵ فیلم کوتاه، ۴ فیلم پرتره، ۱۰ نمایش ویژه و ۵ فیلم در بخش غزه حاضر هستند.
محمد حمیدی مقدم مطرح کرد: ما امسال کارگاهی در پنل غزه داریم. ما فیلم «اشک‌های غزه» که توسط ویبکه لوکه برگ ساخته شده است را داریم که اجازه ورود به غزه را نداشته است، بنابراین او دوربینی تهیه می‌کند و به طرق مختلف به خانواده‌های غزه می‌رساند و ما شاهد یک اثر شاهکار هستیم.

وی افزود: کارگاه‌های جشنواره نیز در این دوره جالب توجه خواهند بود. لقمان خالدی و مهرداد اسکویی از جمله مدرسانی هستند که کارگاه‌های مختلفی را برگزار خواهند کرد. در این میان می‌بایست به مستندهای حیات‌وحش نیز اشاره شود. به شما اطمینان می‌دهیم که قرار است اتفاقات مهمی در این گونه مستند رخ دهد. دو یا سه فیلم بسیار مهم از لحاظ سینماتیک و فرمیک برای حیات‌وحش این مرز و بوم ساخته شده‌اند.

در ادامه، محمد حمیدی‌مقدم به دو حوزه مهم در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: دو حوزه حائز اهمیت برای جشنواره امسال آب و جمعیت بوده است. سعی داشته‌ایم که رویکردی تحلیلی و فرمی در مدیوم مستند داشته باشیم. چرا که آب و جمعیت از جمله دغدغه‌ها و معضلات مهم کشور ایران هستند.

افتتاح جشنواره با «تاراز» / برپایی سه بزرگداشت برای مستندسازان

وی تصریح کرد: امسال جشنواره با فیلم مستند «تاراز» شروع خواهد شد. فیلمی که با فیلم‌برداری زنده‌یاد مرتضی پورصمدی ساخته شده است.  ما امسال ۳ بزرگداشت ویژه برای مرحوم مرتضی پورصمدی، اصغر بختیاری و مهرداد زاهدیان برگزار خواهیم کرد و جشنواره با فیلم مستند «تاراز» از فرهاد ورهرام با نام و یاد فیلمبردار این فیلم مرتضی پورصمدی افتتاح می‌شود و افتتاحیه ما به ایشان تقدیم‌ می‌شود و در ادامه آثار و پلان‌های دیده نشده‌ای را در افتتاحیه خواهیم دید.
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت ادامه داد: جشنواره امسال در پردیس چارسو برگزار خواهد شد. پس از حضور موقتی در پردیس سینمایی ملت اکنون مجددا به چارسو بازگشته‌ایم. در این محیط نیز مشکلاتی همچون تعداد سالن‌ وجود دارد. امیدوارم که هرچه زودتر خانه جشنواره‌ها برپا و مشکلاتی که برای جشنواره فیلم کوتاه تهران، فجر و حقیقت وجود دارد، برطرف شود.

سازوکار حضور در چارسو و داوری تماشاگران / اکران آنلاین آثار اختیاری است

حمیدی مقدم افزود: باتوجه به تعداد سالن‌ها، امسال کارت‌های زیادی صادر نشده است. حضار و اهالی رسانه می‌توانند از طریق کارت‌هایی که در اختیار دارند، بلیت خود را رزرو و فیلم مورد نظرشان را تماشا کنند. یکی از نکات مهم امسال مانند سال ۹۸ رزرو بلیت با کارت‌های صادر شده است؛ یعنی براساس ورودی سالن، در برگه‌های معرفی و اطلاعات کارت‌ها ذکر شده است که امکان رزرو فیلم وجود دارد.
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم که آرای تماشاگران به صورت صحیح دوباره به جشنواره «سینماحقیقت» برگردد زیرا این جایزه بسیار جذاب است. به کمک انجمن صنفی تهیه‌کنندگان مستند و سامانه هاشور این اتفاق به خوبی رخ خواهد داد. امسال هر کسی که بج ورودی دارد برای رای دهی کافی نیست این بج یک بارکد روی بلیت دارد که مخصوص به یک نفر است. یعنی یک نفر با یک بارکد نمی‌تواند به دو فیلم رای دهد. پالایش دیتاها نیز در مرکز ساماندهی انجام می‌شود. اگر مشکلی پیش بیاید دوباره مرکز اطلاعات سنجش می‌کند که هر فرد تنها یک رای داشته باشد.
وی به اکران آنلاین آثار متقاضی اشاره و عنوان کرد: تا همین هفته گذشته به اکران آنلاین آثار شک داشتم! به هر روی جشنواره محلی برای گردهمایی و حضور فیزیکی است. اکران آنلاین مکملی بود که در دوران کرونا پیاده‌سازی شد. در نتیجه سازوکار آنلاین به شکل جدی در دستورکار قرار نگرفته است. در یکی دو سال اول فیلم‌ها کپی می‌شد ولی خوشبختانه باتوجه به اتفاقاتی این موضوع کمرنگ شده است. امسال فعلا من متقاعد شده‌ام که اکران آنلاین باشد اما اختیاری است و هر فیلمسازی که دوست دارد فیلمش را به صورت آنلاین به نمایش بگذارد ما برای آن‌ها هزینه‌هایی درنظر گرفته‌ایم‌؛ مثلا خود جشنواره به عنوان خریدار مبلغی پرداخت می‌‌کند.

جشنواره سال گذشته، عجیب بود / نگاه ما اکنون همدلانه و مشفقانه است

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره سینماگرانی که سال گذشته بیانیه امضا کردند، مطرح کرد: جشنواره دوره ۱۶، رویداد عجیبی بود. هدف ما این بود که جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان مهم‌ترین درگاه سینمای مستند باید پرقدرت به کار خود ادامه دهد و ما از این حواشی گذشتیم. امسال مرکز با ۵۱ فیلم در جشنواره حضور دارد و نگاه بازی به همه فیلم‌ها داریم. اکثر دوستان سال گذشته هنوز با مرکز در ارتباط هستند زیرا درهای مرکز به سمت حرف دغدغه‌مند باز است و از سال گذشته نیز قراردادهایی با دوستانی داشتیم که سال گذشته در جشنواره نبودند. نگاه ما اکنون همدلانه و مشفقانه است. همچنین همکاران من حرکت زیبایی انجام دادند و شخصا برای برخی از افراد پیشکسوت و شناخته شده مستند، کارت دعوت بردند.
محمد حمیدی مقدم درباره بخش آوینی توضیح داد: از یک دوره‌ای جایزه آوینی وارد جریان اصلی «سینماحقیقت» شد. یکی از مسائلی که از زمان ورود به مرکز گسترش با آن مواجه بودم، گلایه بچه‌های حوزه دفاع مقدس بود که توجه ویژه‌ای به آن‌ها نمی‌شد. امسال ما دامنه بخش آوینی را بازتر کردیم و اندیشه‌های شهید مرتضی آوینی را در نظر گرفتیم و فیلم‌های مطالبه‌گر وارد این دسته شدند که در این بین ۷ فیلم مشترک هم با بخش ملی وجود دارد. جایزه شهید آوینی این دوره بسیار پویا است و به حوزه‌های مختلف نگاه می‌کند. امسال تنوع خوبی وجود دارد و در  بخش‌بندی فیلم‌ها شاهد آثار خوبی هستیم و فکر می‌کنم تلویزیون باید این آثار را برای پخش تهیه و پخش کند.
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» درباره بخش عکس مستند بیان کرد: بحث عکس مستند خیلی برای من مهم بود اما نشد که امسال این بخش وارد جشنواره شود. علاقه‌مندی من به حوزه عکس زیاد بود و عکس مستند بحث پژوهشی است که باید وارد جشنواره «سینماحقیقت» و مرکز گسترش شود. ما با انجمن عکاسان صحبت کردیم و صحبت‌های زیادی انجام شد و امسال امکان برگزاری این بخش وجود نداشت اما در سال‌های بعد در دستور کار قرار داشت. این نکته وجود دارد که ما فقط نمی‌خواهیم یک نمایشگاه در کنار جشنواره برگزار کنیم بلکه دوست داریم عکس را وارد جهان فیلم مستند کنیم. انشالله سال بعد یا پیرامون جشنواره این بخش را به صورت زیبایی شناسی، فرمی و گالری برگزار می‌‌کنیم.
حمیدی مقدم درباره بلیت‌فروشی مطرح کرد: بلیت‌فروشی احترام به سینمای مستند است و باید این رسم باشد. در بحث نمایش هم موزه سینما یکی از مهم‌ترین سالن‌های خود را به این جشنواره اختصاص داده است که در آنجا کاملا بلیت‌فروشی انجام‌ می‌شود. همچنین بخشی از سالن چارسو و چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را برای فروش مردمی قرار دادیم که این عدد به استقبال اهالی رسانه بستگی دارد.  همچنین منتخب جشنواره «سینماحقیقت» در ۶، ۷ و ۸ دی ماه در ۱۰ شهر و سینماهای هنروتجربه نمایش داده می‌شود.

دعوت از همه فیلمسازان برای حضور در «سینماحقیقت»

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بیان کرد: امسال در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» شاهد فیلم‌های متفاوتی خواهید بود. سینمای مستند ما وارد یک دوره تحولی شده است. مهم‌ترین بخش ما برای روایت آنچه که هستیم، فیلم‌ مستند است و مطالبه‌گری، حق خواهی، مبارزه با فساد، خسته نشدن، سخت‌کوشی در حوزه محیط زیست و… را در فیلم‌های امسال می‌بینیم. برخی تهدیدها سینمای مستند را از یک درگاهی عبور داده است و ما وارد یک کشف در استان‌ها شده‌ایم و در استان‌ها شاهد روایت‌های ناب و دست نخورده هستیم. این نکته وجود دارد که ما به اندازه توان خودمان سعی کردیم از این سینما حراست کنیم و نگاه مختلف را وارد جشنواره کنیم.
دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران درباره حذف هیات انتخاب توضیح داد: الگوی ما برای حضور گروه مشاوران دبیر کاملا جهانی است و ما باید این دوره تحولی را آغاز کنیم و دوباره به عقب برنمی‌گردیم. کاملا علمی و مطالعه شده به این سمت رفتیم و این الگو را در جشنواره بومی کردیم. محمد حمیدی مقدم مطرح کرد: نگاه ما همواره رو به آینده است اما برای بزرگان و گذشته خودمان بسیار احترام قائل هستیم. به طور مثال در افتتاحیه جشنواره یک فیلم‌ نوستالژیک اکران می‌شود زیرا ما به تماشای لحظات نوستالژیک عشق می‌ورزیم. ما نگاهمان به آینده هم است و امسال دو فیلم در حوزه اجتماعی داریم که نگاهی به آینده دارد و می‌دانیم که اگر به آینده توجه نکنیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. ما در کنار نگاه به آینده به گنجینه‌هایمان هم‌ پایبند هستیم‌.
او همچنین درباره برپایی جشنواره منطقه‌ای گفت: ما بررسی می‌کنیم که آیا جشنواره منطقه‌ای، «سینماحقیقت» را دچار ضعف می‌کند یا خیر؟ در پایان نیز این را بگویم که با تعداد فیلم خوبی که امسال برای ما ارسال شد، شگفت‌زده شدیم ولی ازطرفی به عنوان دبیر ناراحت شدم که زمان محدود برگزاری به من اجازه را نمی‌دهد که تعداد زیادی فیلم وارد جشنواره شوند. این موضوع ما را به این سمت متمایل می‌کند که یک جشنواره یا بخش منطقه‌ای بگذاریم.
محمد حمیدی‌مقدم از همه مستندسازان، همه گروه‌ها و سلایق دعوت کرد که در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور پیدا کنند و همراه این رویداد فرهنگی باشند.

حمیدی مقدم صحبت‌هایش را با اعلام خبری مهم پایان داد و متذکر شد: در یک سال گذشته آقای محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) تاکید زیادی بر شکل‌گیری پلتفرمی مختص مستند داشته است. با توجه به دستورات ایشان صحبت‌هایی انجام شده و امیدوارم پس از جشنواره فیلم فجر و در اسفندماه امسال این امر میسر شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۸/۱۹۲/۵۳۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۸۱/۵۱۸/۴۴۲/۰۰۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۷/۵۲۴/۷۸۸/۰۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شهرگربه‌ها۲۹
    ۱۰/۰۳۴/۱۵۳/۵۰۹
  • شه‌سوار
    ۱۰/۰۰۴/۵۶۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۴۴۱/۰۲۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۳۰/۹۳۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۰۸۵/۰۰۰