علیرضا مرادی، تنظیمکننده آثار احسان یاسین، با اشاره به کارنامه هنری خود، به تشریح بخشی از همکاریهای خود با این خواننده پرداخت.
علیرضا مرادی، نوازنده، آهنگساز و تنظیمکننده موسیقی پاپ که دو سال پیش با معرفی شدن احسان یاسین در برنامه «عصر جدید» به عنوان تنظیمکننده آثار این خواننده، آثارش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، هنرمندی است که از سال ۱۳۸۶ با نوازندگی ساز گیتار، فعالیت خود در عرصه موسیقی را آغاز کرد و در ادامه از اوایل دهه ۹۰، با فعالیت حرفهای به عنوان تنظیمکننده و آهنگساز وارد بازار موسیقی ایران شد.
مرادی از سال ۱۳۹۵ تاکنون به صورت مستمر تنظیم و گاها آهنگسازی عمده کارهای احسان یاسین را برعهده داشته و در اولین آلبوم این خواننده با عنوان «ماه من» و تک قطعههایی که بعد از این آلبوم منتشر کرده است، به صورت جدی به همکاری با یاسین پرداخته است.
آخرین همکاری آنها نیز، قطعه «بیتاب» است که ۳۰ آبان ۱۴۰۲ منتشر شد. این قطعه و همکاریهای متعدد این تنظیمکننده با احسان یاسین، بهانهای شد تا با این هنرمند جوان به گفتگو بنشینیم و از فعالیتهای هنری او مطلع شویم.
علیرضا مرادی، در گفتوگو با صبا با اشاره به آغاز فعالیت هنری خود گفت: از سال ۱۳۹۱، بعد از چندین سال نوازندگی و همکاری با چند خواننده و همچنین همکاری با آصف آریا که هم دانشگاهی من بود و در مسیر فعالیت هنری تبادل نظر و همکاریهایی هم داشتهایم، تنظیم و آهنگسازی را آغاز کردم و در ادامه با خوانندههای موسیقی پاپ و حتی رپ، به عنوان تنظیمکننده فعالیت کردم.
وی با تأکید بر همکاری با خوانندگان موسیقی رپ در نیمه اول دهه ۹۰، افزود: آلبومی در سال ۱۳۹۳ توسط یک تهیهکننده در حال تولید بود که این آلبوم ۱۱ قطعه داشت و من ۵ قطعه از این آلبوم را تنظیم کردم و رپرهایی مانند، محمدرضا شایع، امیر خلوت، نیما نیموش و… در این آلبوم حضور داشتند که تجربه جالبی برای من بود، اما متأسفانه این آلبوم به دلایلی هیچ وقت، منتشر نشد.
مرادی درباره دیگر همکاریهای خود با دیگر خوانندگان پاپ تصریح کرد: من با خوانندگان متعددی در تمام این سالها کار کردهام مانند محمد صادقی و حامد الهیاری، اما تمام آنها نتوانستند در بازار موسیقی جایگاه ثابتی داشته باشند و بارزترین همکاریهای من با مجید خراطها و آصف آریا بود که چند ریمیکس برای آنها ساختهام.
این تنظیمکننده در پاسخ به این پرسش که آیا همکاریهای خود را با خوانندههای موسیقی رپ ادامه داده است، عنوان کرد: موسیقی رپ در اوایل دهه ۹۰ و قبل از آن، هویت و ساختار منسجمتری داشت و بیشتر در یک اتمسفر اعتراضی و به عنوان یک مصلح اجتماعی در جامعه اعلام حضور میکرد، اما در حال حاضر این فرآیند تغییر کرده است و بیشتر ترویجکننده مسائلی است که فارغ از ارزشهای اخلاقی است و من سعی میکنم که کمتر در این سبک از موسیقی فعالیت کنم، اما گاهاً با هنرمندان این سبک از موسیقی همکاری میکنم و مؤلفههای اخلاقی خودم و جامعه را هم در فرآیند تولید کار در نظر میگیرم که به مخاطب نوجوان، خوراک موسیقایی آفتزده نرسانم.
وی در جواب این سؤال که به عنوان یک آهنگساز و تنظیمکننده و البته یک مخاطب جدی موسیقی، بیشتر چه سبک از آثار موسیقایی را دنبال میکند و در تولید آثار خود از ساختار آنها استفاده میکند، توضیح داد: علاقه موسیقایی من به تنظیم، ملودی و سازبندیهای موسیقی عرب و ترک است و در کنار آنها طرفدار موسیقی راک هستم. گروه «پینک فلوید» هم از گروههای مورد علاقه من در حوزه موسیقی راک است و قطعه «More Than Myself» که احسان یاسین ترانهای به زبان انگلیسی سرود و اجرا کرد، قطعهای بود که من در تنظیم آن از سبک تنظیمهای این گروه راک استفاده کردم و احسان یاسین هم آهنگسازی آن را انجام داده بود.
مرادی در ادامه با تأکید روی همکارهای خود با احسان یاسین، بیان کرد: اولین همکاری من با احسان یاسین، در سال ۱۳۹۵ بود که بعد از آن این همکاری ادامه دار شد و تاکنون بالغ بر ۷۰ درصد از آثار یاسین توسط من تنظیم شده است و برخی از کارها را هم من آهنگسازی کردهام و در این آثار سعی کردم از ساختار موسیقی عربی و ترکیهای استفاده کنم.
وی افزود: احسان یاسین از زمان فعالیت هنری خود، به دلیل سبک کاری که دارد، در قامت یک خواننده بینالمللی ظاهر شد و این مسأله و همکاریهای بینالمللی یاسین با خوانندههای دیگر کشورها، ما را مجاب میکرد که در یک استاندارد جهانی به تولید آثار خود بپردازیم و قطعههایی را منتشر کنیم که صرفاً خاص مخاطبان ایرانی نباشد.
تنظیمکننده قطعه «بیتاب» با بیان اینکه به سازهای بادی «کلارینت»، «کنا فلوت» و «فلوت» که در موسیقیهای عربی و ترکی استفاده میشود علاقه دارد، ادامه داد: به عنوان مثال ما در قطعه «مآب» که یکی از قطعههای آلبوم «ماه من» بود که لازم به ذکر است ۴ قطعه از ۸ قطعه این آلبوم به آهنگسازی شروین معینی تولید شده است، سبک جدید و متفاوتی از تنظیم و آهنگسازی را شاهدیم؛ در این قطعه به دلیل ترانههای عربی و فارسی آن، محتوای ترانهها و همچنین سبک اجرای یاسین در این قطعه، باعث شد تنظیم تلفیقی را در نظر بگیرم که آن تلفیق ملودی عربی با تنظیم «ترپ» است که این نوع تنظیم بیشتر در سبک رپ و هیپپاپ استفاده میشود.
وی با اشاره به دیگر همکاریهای ویژه خود با یاسین، تصریح کرد: قطعه «جانیم سن سن» که تابستان ۱۴۰۲ هم منتشر شد، یک قطعه به زبان و گویش ترکی است که محتوای آن مناجات و نیایش با خداست و ما در این قطعه برخلاف عموم قطعههای مناجاتی که در یک فضای آرام و به نوعی مناجاتگونه با خدا گفتگو میکند، به سمت ملودی و تنظیم «۸-۶» و شاد رفتیم.
مرادی که آثار خوانندههای عرب مانند «عمرو دیاب»، «کاظم الساهر»، «حسین الجسمی» و «نجوا فاروق» را دنبال میکند، به چند نمونه از کارهای خود اشاره کرد و گفت: رضا زکریا خواننده اندونزیایی که با احسان یاسین همکاری داشته است از جمله هنرمندانی است که در حوزه بینالملل با آن کار کردهام و مصطفی ابو رواش، خواننده مصری و منل ابتسام، خواننده مسلمان فرانسوی، نیز یک همکاری مشترک با هم داشتهاند که من به عنوان آهنگساز و تنظیمکننده با این دو خواننده فعالیت کردم.
تنظیمکننده قطعه «ماه من» عنوان کرد: ما چندین همکاری با چندین خواننده عرب و آسیای شرقی در روند فعالیتهای احسان یاسین داشتیم و چندین قطعه ریتمیک و البته احساسی را آماده کردهایم که در چندین ماه آینده به بازار موسیقی عرضه میکنیم.
علیرضا مرادی در پاسخ به این پرسش که اگر بخواهد دو نمونه از آثاری که با احسان یاسین تولید کرده است، به مخاطبان معرفی کند، به دو قطعه «مآب» و «بیتاب» اشاره کرد و توضیح داد: قطعه «مآب» برای من قطعه ویژهای است، برای منی که سالهاست با احسان در ارتباط هستم، در این قطعه شاهد اوجی از صدای احسان یاسین هستم که برای هر خوانندهای آسان نیست که به این شکل آن را اجرا کند.
There are no comments yet