سعید صفرپور، تهیهکننده آثار نمایشی معتقد است کشور ایران پتانسیلهای لازم برای کسب میلیاردها دلار درآمد از فروش فیلم و سریال در بازار بینالملل را دارد.
این تهیهکننده سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، در پاسخ به این سوال که مهمترین ضعف مشترک در تهیهکنندگی آثار نمایشی در ایران چیست، گفت: مهمترین ضعف مشترک بین تولید کلیه آثار هنری چه در حوزه نمایشی یا تجسمی یا حتی موسیقی، ارتباط بین اقتصاد و هنر است. بدین معنا که خلق آثار هنری نمیتواند اهمیت پیدا کند تا زمانی که بانیان سرمایهکشور دید خوبی نسبت به اقتصاد هنر نداشته باشند.
او ادامه داد: در واقع اقتصاد هنر تعیین میکند که درجه اهمیت تولید آثار هنری مشخص شود. به همین دلیل است که گاهی یا صرفا شاهد حضور آثار سفارشی با اهداف غیرهنری هستیم و یا گاهی تولید آثار هنری بیمورد تلقی میشود.
تهیهکننده سریال «مانکن» راهکار اصلی رفع این مشکل را پوست اندازی و نوسازی صنعت تولید هنر کشور دانست و تاکید کرد: تغییر سیاستگذاری دولت در این زمینه در کنار اقبال و رویکرد نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی میتواند درجه اهمیت تولید آثار هنری را افزایش دهد. اگر بروکراسیهای اداری تسهیل شود و امنیت سرمایه سرمایهگذاران خصوصی داخلی و یا حتی خارجی تامین شود، ما گامهای موثری در رشد صنعت هنر برداشتهایم.
صفرپور در ادامه گفت: در این زمان است که میتوانیم شاهد ورود بنگاههای تجاری مثل بانکها یا صندوقهای سرمایهگذاری مانند بورس در عرصه اقتصاد هنر باشیم. به نظر من این مهمترین ضعف مشترک در حوزه تهیهکنندگی است.
او در پاسخ به این سوال که با توجه تحصیلات و تجاربش در زمینه ارتباطات بینالمللی و مارکتینگ، شرایط ایران به لحاظ درآمدزایی از فروش فیلم و سریال در بازار بینالملل را چطور میبیند گفت: کشور ما ایران پتانسیل بالایی در حوزه تولید ناخالص داخلی دارد و به نظرم ما در بخش صادرات محتوا در حال فرصتسوزی هستیم و عامدانه روی بازار بینالملل چشم پوشی کردهایم.
صفرپور تاکید کرد: اینجا بحث کاملا سیاسی است و اصلا به خود حیطه هنر ربطی ندارد. در صورتی که اگر سیاستگذاران کلان کشور در حوزه قوانین کپی رایت تجدید نظر کنند، میتوانند میلیاردها دلار درآمد به کشورمان وارد کنند. فکر میکنم علت اینکه تا به امروز نتوانستیم در بازار بینالملل حضور جدی داشته باشیم، عدم آگاهی و دانش لازم در زمینه بینالمللی سازی آثارمان است. ما نتوانستهایم بین هنر و خلق پول موفق عمل کنیم.
تهیهکننده فیلم «کشتارگاه» گفت: متاسفانه این اتفاق از همان نگاه بدبینانه به هنر نشات میگیرد که بین صاحبان سرمایه نسبت به هنر وجود دارد. در واقع سیاستمداران ما هم نگاه صاحبان سرمایه را به هنر دارند که آن را غیرضروری یا بیاهمیت میدانند. اگر بخواهیم در این دو صنعت، هم سینما و هم سریالسازی وارد بازار بینالملل شویم، اول از همه باید بپذیریم که هنر اقتصادی قرار نیست آرمانها و ارزشهای سنتی ایران را از بین ببرد.
او ادامه داد: اتفاقا هنر میتواند به رشد این ارزشها کمک کند. از طرف دیگر، ما میتوانیم با طراحی مدل بازاریابی مختص به خودمان، تامین امنیت روانی هنرمندان در قالب چارچوبهای مالی و مالیاتی بدون افسارگسیختگی و با تزریق سرمایه حساب شده به این بازارها ورود کنیم. ورود به این بازارها میتواند برای ما دو خروجی مهم در بحث سیاست و اقتصاد داشته باشد.
صفرپور با اشاره به اینکه از محل فروش فیلم و سریال در بازار بینالملل میلیاردها دلار سرمایه به کشور وارد خواهد شد گفت: ارزش پول ملی ما، متاسفانه به شدت افت کرده، این در حالی است که نیروی تخصصی سینمای ما در سطح نیروهای سینمای جهان هستند. در نتیجه اگر این اتفاق بیفتد ما میتوانیم مانند کشور چین، به درآمدزایی خوبی برسیم.
او یکی از مولفههای قدرت ملی را فرهنگ دانست و توضیح داد: حضور سینمای ما در عرصه بینالملل میتواند به افزایش قدرت ایران در کوتاه مدت در منطقه کمک کند. شما نگاه کنید که ما تمام تمرکزمان را روی انرژی هستهای گذاشتیم که آورده آن برایمان ۶ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که کشور ترکیه، در همسایگی ما فقط با تمرکز بر سریالسازی درآمد سالانهاش از ۱۴ میلیارد دلار عبور کرده است. کشور کره جنوبی هم در طول ۱۰ سال اخیر است که صنعت سینما و سریالسازی را جدی گرفته است. ما میتوانیم وارد این عرصه شویم و پتانسیل لازم را داریم، اگر ارادهای برای انجام آن وجود داشته باشد.
There are no comments yet